christoferrosengren 0 Postad 15 Juli , 2008 ...och jag vet att motorn är interfererande och att ventilerna slår i kolvarna. MEN, remmen gick inte av utan det är förmodligen bara remspännaren som släppt. Det började igår efter att jag lagt till på Bockholmen för en kaffe. När jag startade hörde jag ett metalliskt ljud och stängde av direkt. Efter som kamremmen och spännaren är ny så när som på 30 timmar så misstänkte jag aldrig den utan kontrollerade alla externa delar på motorn för att se om nåt va löst - hittade dock inget. Startade då motorn igen och hörde oljud från ventilerna och såg efter typ 5 sekunder att remmen va helt slack men roterade - stängde motorn direkt och blev sen bogserad hem... Nu till frågan - jag hoppas såklart nu på att det inte har blivit total ventilsallad eftersom motorn aldrig stannade av sig själv. Jag tänkte montera på remmen igen och testa, allt enligt pentas verkstadshandbok som jag har lusläst...:-) Vad jag undrar är HUR jag kan rotera vevaxeln till markeringen på remskivan. Orkar man det om man skruvar ur tändstiften? Nästa fråga är ju varför den släppte när allt var nytt, kan skruven i spännrullen ha vibrerat loss? Jag skall ner i veckan och kika på den, pallaar inte lägga andra semsterdagen på att meka båt... Tack för alla tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 15 Juli , 2008 Du kan dra runt motorn med ett vanligt spärrskaft och hylsa utan att skruva ur stiften. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 15 Juli , 2008 Jasså man orkar det? Då skall jag testa dra runt försiktigt så jag inte kör cylindrarna i ventilerna. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 17 Juli , 2008 Kommer man åt att byta remmen utan att demontera värmeväxlaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zolp 0 Postad 17 Juli , 2008 Blir nog svårt att byta kamrem utan montera bort värmeväxlaren. Det är dock inget större jobb. Töm ut kylarvätskan och demontera allting. Eventuellt kan du behöva byta packningarna för kylrören, d v s om de är gammla. Det brukar börja läcka när man väl har demonterat allting och väl har monterat tillbaka allting. Byt kamremssträckaren när du ändå håller på. Finns på Biltema för några kronor. Lycka till Ps. Det är absolut inga problem att dra runt vexaxeln med ett spärrskaft. Om jag inte minns fel så behövs en 23 mm hylsa. Ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 17 Juli , 2008 Ok, allting sitter lite trångt till bara men det löser sig. Tack för era tips, vädrets makter tillåter mig inte meka just nu men återkommer senare i frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 17 Juli , 2008 Hej igen, har varit nere i båten och kollat läget. Kamremmen sitter på plats(tror inte den har kuggat över...) men remspännaren är lös. Det mystiska är att spännskruven som håller rullen på plats sitter stenhårt men trots det är brickan mellan skruvskallen och spännrullen lös?!?! Med handkraft orkar jag rubba spännrullen kring den excetriska spännskruven ca plus minus 1-2 mm . Kan någon föklara för mig hur det går till? Båten har gått som en klocka i ca 30 timmar sedan förra bytet av kamrem/spännrulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 17 Juli , 2008 DU skrev att remmen var helt slack! hur mycket kan du röra remmen mitt emellen dreven? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 17 Juli , 2008 Ja remmen e slack eftersom spännaren e lös av nån outgrundlig anledning. Mellan kamdreven vet jag inte men på längsta sträckan, dvs mellan kamdrev och mellandrev så kan jag trycka kamremmen plus minus 20 mm. Här skall man ju egentligen bara kunna vrida remmen 90grader. Kan du förklara hur remspännaren funkar. Har den inbyggd fjädring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zolp 0 Postad 18 Juli , 2008 Fjädern i remspännaren ger tryck på kamremmen. På detta sätt hålls den spänd och kamremmen kan inte kugga fel. När remmen blir äldre blir den mjukare och då får man lossa på muttern som låser fast remspännaren för att den skall ge mera tryck på kamremmen. 20 mm låter mycket. Då finns definitivt risk för att den skall kugga fel. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piker 0 Postad 18 Juli , 2008 Det låter som om spännskruven är för lång och bottnar i gängorna innan den nyper fast spännrullen. Prova med en lite kortare bult eller om det går att lägga en extra bricka mellan bultskallen och spännrullen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 18 Juli , 2008 AQ 171 är väl 16 ventilaren? Då kan jag garantera att du har ventilsallad om remmen hoppat över några hack. Skrammlet som du beskriver tyder nog tyvärr på detta. Om spännaren gett sig utan att remmen hoppat och ligger kvar i rättläge, och utan att ändrat lägena mellan kammar och vevaxel, och inga skador, så ska du nog åka och köpa en trisslott direkt, för sådan tur existerar bara inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 18 Juli , 2008 Jag är väl medveten om konsekvenserna på 171an men ännu hoppas jag att loppet inte är kört. Att bulten är för lång och har gått i botten var en tanke som slog mig också men då fattar jag inte hur den har kunnat gå i 20h. Jaja, nu kan jag inte meka på ett tag framöver men jag återkommer när jag demonterat rullen. /Christofer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 10 Augusti , 2008 Jag monterad ny rulle och kamrem igår och undrar om någon vet ifall det skall sitta en bricka/distans mellan blocket och rullen? På volvos sprängskiss finns det en bricka som dock inte går att beställa varför jag undrar om den behövs? Har monterat rullen utan bricka men vågar inte starta förrän jag vet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 10 Augusti , 2008 Hej Christofer Det som i VP resevdelskatalogen ser ut som en bricka är en distans på cirka 10mm, OCH DEN MÅSTE SITTA DÄR. Ditt problem beror på att den som bytte kamremmen för 30 timmar sen inte monterade tillbaka denna distans mellan topplocket och remspännaren. Längden på skruven som man drar fast remspännaren med är anpassad för att det skall sitta en distans där, sitter den inte där så bottnar skruven in i topplockets material. Detta resulterar även i att remmen spårar fel på spännrullen och kan hoppa av. Du får kolla med den som bytte remmen på motorn sist och fråga om det blev några delar över, blev det inte det så är det bara att leta under motorn med en magnet, ända bak mot skölden och bockhornet. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 10 Augusti , 2008 Tror du inte bara att den brickan hör till en gammal rulle och att volvo kanske har modifierat designen och därför inte längre säljer distansbrickan? Kolla på bilden så ser du dels den nya rullen som jag monterat, dels den gamla i metall och tillhörande distansbricka som jag iinte vet om den är orginal eller hemmagjord. Oavett så är den totala tjockleken axiellt lika på den nya och gamla rullen. Å andra sidan så släppte ju den gamla rullen så den kanske va för tunn så att skruven bottnat precis som du säger. VET du att distansbrickan behövs, jag menar har du bytt på sista tiden till en sån rulle som syns på bilden? Tack för dina tips! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svinninge 0 Postad 10 Augusti , 2008 Hej Nej jag har inte bytt någon sådan på dom senaste 10 åren. Dom sista jag bytte var blanka och helt i metall och kostade mer än fem gånger så mycket som dom till 8 ventilsmotorerna. Kolla med en VP återförsäljare om det inte skall vara en kortare skruv till det nya utförandet på spännrulle. Vänd på rullarna så att dom ligger på anläggningsytan som skall vara mot blocket och ta en bild från sidan så man ser höjden. Är den gamla rullen lika hög med distansen som den nya är utan? Om dom blir lika höga utan distansen så skall distansbrickan användas på den nya typen av rulle också. Distansen kan mycket väl utgått pga ändrad design på nya spännrullarna, men även på grund av ålder och för liten försäljning. Det är ju snart 20 år sedan motorn slutade att tillverkas. Mvh Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 11 Augusti , 2008 Intressant att du säger att rullen som du bytt var metall, såg den ut som den på bilden? Den som satt på innan jag bytte var som sagt i metall och där sitter en distans bakom. Jag förutsatte att det var en bilrulle men kanske är det då som du säger att de tillverkades i metall för länge sedan och det således är en orginalrulle från förr. Jag har snackat med Micab, Drevia och Regal men ingen vet med säkerhet hur det skall se ut. DOck menar dem att om den inte längre saluförs så skall den inte användas så nu testar jag utan bricka. När man lägger rullarna på höjden så är den nya rullen lika tjock (axiellt) som den ganmla distansbrickan. Tack för ditt intresse! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LinusH 0 Postad 12 Oktober , 2008 Hur har det gått för dig? Tänkte själv byta kamrem i vår men blev nu lite skraj..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 16 April , 2009 Hej, bytte allting i somras. Sitter klurigt till i min båt men allting klart på kanske 4 timmar. Nu går hon som en klocka igen :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
The_Wolfman 0 Postad 17 Maj , 2009 Hej där! ni som grejat med det här... Hur ska kamaxel inställningen vara? markeringar osv? Angående den lösa remen ovan hur gick det igentligen med vetiler osv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser