Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
ramses

Tomgångsstrul Evinrude 70hk

Rekommendera Poster

Hej!

Hoppas någon här kan hjälpa mig att få ordning på mitt motorstrul.

Bakgrund: Evinrude 1984 70hk i min ägo sedan 96. Har varit servad och vinterförvarad på varv 96-2004. Därefter normal smörjservice av mig. Har gått klockrent hela tiden - startar direkt och tjuvstannar aldrig. Tills årets semester började.... :( Nu går den fint när den får gaspådrag, men tjuvstannar på tomgång och när jag puttrar fram(samma soppaflöde och luftintag?)

Årets händelser: Startade motorn på land med kylning och den gick fint på tomgång, men när jag fått i båten tjuvstannade den konstant när jag skulle hem till bryggan. Såg att det sprutade soppa från 4:a hål (!) i bensinslangen mellan pump och förgasarfördelningen (T:et) Bytte slang och i två dagar gick den som vanligt, men så vägrade den starta när jag låg i ytterskärgården. 3h meka på ö visade igensatt filter i pump, taskig packning och luftläckage på okänt ställe. Efter att forcerat in soppa lyckades jag få igång motorn och dra iväg. Så fort jag drog ner på gasen ville den droppa än mer i varv, så jag kunde i princip inte köra långsammare än 15-knop, men då gick den som vanligt. Även maxfart, 27, (spärrad gas) var samma som den brukar.

Vidtagna åtgärder:

1. Ny dunk, fräsch bensin

2. Ny slang och blåsa

3. Nya slangkopplingar - även hanen i motorn

4. Bytt packningar och membran i pump (och skruvat ihop den rätt ;) )

5. Förgasarrengöring

6. Nya slangar i motor (utom de små från primer direkt till förgasare)

 

Motorn går fortfarande fint med gaspådrag men tjuvar i tomgång/låg fart efter ca 5 min. Så jag byter några slangar temporärt till genomskinliga.

Ser då att övre förgasare inte får soppa då soppapelaren sjunker och det kommer in luft. Efter övre slangen är tom på soppa får inte heller mellanförgasare sitt och efter det kommer luft in i slangen mellan T:et och pump. Strax därefter får motorn bara luft och självdör.

Vad jag kan se är alla slangar täta och kopplingarna lika så, men ändå kommer det in luft någonstans...

Frustration!

Det enda jag nu kan tänka mig är att det kommer in luft via pirmern, eller bakvägen från den övre förgasaren. Är detta möjligt? Ska tillägga att jag ser att det kommer soppa från nålen i alla förgasare direkt vid start och när man pumpar eller kör högre varv.

Finns det ytterligare åtgärder värda att vidta innan jag plockar isär förgasarna? Kan inte ta upp båten utan måste meka i sjön och vill inte plocka isär för mycket om det inte är nödvändigt.

Hoppas på svar

/ramses

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, detta kallar jag gedigen felsökning.

Liknande problem beror ofta på luft i bränslet och det har du ju själv konstaterat vara fallet. I bränsleledningen efter pumpen är det övertryck, så här kan igen luft komma in. Läckaget bör därför finnas på sugsidan mellan pumpen och vätskeytan i tanken. Nu verkar det som om du bytt snart sagt allt däremellan så jag kan inte förstå vad det beror på (bränslefiltret?). Att nya grejor inte alltid är en garanti för att fel försvinner har jag erfarenhet av då en kompis köpte en Merc orginalslang som efter dagar av mekande visade sig vara feltillverkad så att den stängde tillförseln vid gaspådrag. Låna en annan tank och anslut den direkt till sugsidan av pumpen eller börja med att prova din egen. Om inte heller detta hjälper så bör felet sitta i sugsidan av själva pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur har du bränsleblåsan i för läge? den ska du fixera så att den hänger uppåt pilen på blåsan upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fått ordning på motorn igen och den går bättre än de senaste åren. Mycket tack vare all information i gamla trådar här på forumet, så tack till alla som hjälper de i nöd.

Vad var felet då?

Jag hittade en läcka i packningen i primern, vilken jag bytte ut till en ny. Sedan var soppaflödet bra igen. Låter märkligt, men inga andra åtgärder behövdes.

Min slutsats är att det blivit något slags baksug från primern när soppa strömmat igenom ledningarna till förgasarna och att det kommit in mer och mer luft allterftersom. Efter ett par minuter blev det för mycket luft i bensinslangarna och motorn dog. När packningen i primern var tät igen kom det inte in någon luft och soppan flödade precis som den skulle. Det strider lite mot hur principen för bensinpumpen fugerar men övertrycket räckte tydligen inte till.

Mvh ramses

P.S Glad båtsommar till er alla D.S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta frågan... men vad är primern för något?

Jag har liknande problem med att motorn stannar på tomgång.

 

Kanske samma fel på min....

//Zak

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite sent svar, men till andra som letar senare. Primern är (nästan) samma sak som choken. Trycker man in nyckeln alternativt har en chokeswitch så sprutas extra soppa direkt in i förgasaren. Detta kan vara mycket effektivt när man behöver starta motorn och samtidigt öppnar luftspjällen (genom att ge extra tomgångsgas). Primern är på min motor en en liten fyrkantig svart box som har en slang från bränslesystemet strax efter pumpen och sedan fördelar den soppa den tar till de tre förgasarna.

//Ramses

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...