Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Brem

Dieselmotor tomkörd - luft...

Rekommendera Poster

Vad göra? VP 2002 tomkörd i dag, tankmätaren visade fel, så jag försökte starta om 20 gånger...

Har fyllt på och försökt lufa med lilla handpumpen, har öppnat de två skruvarna på bränslefiltret (vet inte vilken som är luftskruven).

Enligt manualen ska det räcka. Måste jag ändå skruva isär hela maskinen?

PS. Lyckades kryssa in i hamn och hitta en ledig plats, trots att jag just denna dag var ensam ombord med två barn. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ibland ingen hitt att köra tomt på diesel. På två av mina båtar, en havsfidar och en storfidra, har tanken legat över motorn, och det har underlättat när man kör dieselstopp.

På en av min tidigare båtar, en L32;a, låg tanken under motorn, men det fanns en gummiblåsa, som på tanken till utombordsmotorer, som man kunde pumpa fram bränsle med. Man kan behöva ställa motorn i ett annat läge för att handpumpen skall ta ordentligt eller köra med startmotorn.

Du måste se till att du får med dig bränslet. Dvs att du får fram olja. Vattenavskilljande filtret (om du har sånt - vilket du borde) Finfiltret på motorn. Dieselpumpen. Spridarna. 

Jag vet inte i detalj hur en 2002 ser ut, men det borde inte va nån större skillnad på den och min MD2;a. Brukar lossa returröret på främre spridaren så att det kommer ren olja där. Även när man fått igång motorn kan man behöva lufta så att man får bort all luften. Kanske hela kedjan.

lycka till

tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tryckte fram luft till min bränslepump genom avluftningen till tanken, satte ditt en luftmadrasspump och sedan var det soppa fram efter ett par sekunder. Det är inte alltid som den manuella pumpen funkar så bra. Hur långt fram i ditt system får du fram soppan, har du lyckats se detta?

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torrkörning är lite pyssligt med en diesel. Är den torrkörd så är både bränslefiltret och högtryckspumpen tomma.

Jag vet inte om högtryckspumpen kan suga fram bränsle när den är tom? Kan kanske vara olika på olika motorer. Om inte så måste man lossa bränsleledningarna vid spridarna och pumpa tills man får fram diesel även där.

När man luftar efter filterbyte räcker det med att flöda fram diesel vid bränslefiltret eftersom högtryckspumpen då fortfarande är full.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack f vänliga svar! Tyvärr har jag inte riktigt fattat.

Enlig manualen ska man lossa luftskruven på bränslefiltret, Och det har räckt på mina tidigare motorer (Ford), men det räcker kanske inte om man kört en VP helt torr.

Jag ser ju att det finns diesel i plastbehållaren i filtret, men har svårt att avgöra hur långt oljan nått. Handpumpen känns lite trög, som att den trots allt pumpar bränsle.

Kan man klämma på slangarna kanske?

Det är ju så trist att skruva isär så att man får en massa diesel som rinner ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast diesel som rinner ut är svårt att undvika. Du ska alltså handpumpa tills det kommer diesel ur luftskruven. Som man lämpligen fångar upp i en trasa eller hushållspapper.

På en VP installation sitter ofta ett externt filter närmare bränsletanken, sedan går dieseln till handpumpen på motorn och sedan till ett bränslefilter som sitter på motorn och sedan till högtryckspumpen. Luftskruven sitter på min motor på det sista bränslefiltret på själva motorn.

Hm! Ett vanligt problem är att kammen som driver bränslepumpen står i fel läge och trycker ner pumparmen i botten redan från början så den manuella hävarmen inte har någon verkan. Symptom; man pumpar sig blå i två minuter och inget händer. Fix: dra till på startmotorn så stannar kammen i ett annat läge.

Man kan ju prova att fylla alla bränslefiltren och försöka starta, det lär ta en del tjatande att fylla högtrycksdelen. Kör inte startmotorn längre än max 15-20 sekunder åt gången och pausa en god stund mellan. Den är inte gjord för att köras mer än så, blir lätt för varm och lindningarna brinner annars.



Senast ändrad av Anders_St | 15 juli 2008 | 17:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det sitter en luftskruv på det andra filtret! Tack!

Då ska jag testa igen.

Jag varmkörde startmotorn några gånger innan jag fattade att tanken var tom (bränslemätaren hade tydligen fastnat).

Det lät sprakande kärvt och luktade lite bränt sista gången. Behöver jag göra något åt det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Det billigaste är att prova och se om den fungerar. Lite stryk tål dom.

Någon annan åsikt på forumet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kirrat!

Mekanikern avbokad.

Det var lite krångligt och kladdigt, men egentligen är det ju inte komplicerat.

Tack f tips om att pumpa fram med luftpump. Det hände ändå inte mycket med handpumpen, men tipset om att vrida startmotorn var toppen, efter det började det komma diesel ur luftskruven.

Enligt manualen ska man pumpa tills det inte längre är några luftblåsor. Jag höll på 15 minuter, men det var ändå skum som kom ut. Då testade jag att starta. Motorns insprutningspump kirrade resten. Yes!

Frågan är om det finns luft kvar som ställer till problem.

En annan fråga är varför bränslemätaren visar full tank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att höra! Luftning är inte så svårt, bara lite kladdigt som sagt.

Frågan är om det finns luft kvar som ställer till problem.

Knappast om motorn startar. Om du kör motorn en stund, typ en sväng på 15 minuter, utan att höra något hostande så lär all luften vara borta ur systemet.

En annan fråga är varför bränslemätaren visar full tank.

Om mätaren står stadigt på fullt så är jag är i stort sett 100% säker på att det är ett trivialt fel; en kabel som lossnat eller en kortslutning mot tankens plåt. Följ kablarna från mätaren fram till tankens mätgivare, ser de OK ut så skruva upp och lyft ur mätgivaren och se om någon kabel gått av där. Brukar löna sig att kika lite själv innan man ringer proffsen. Men var beredd på att svära och böka lite, båtinstallationer är oftast j-vligt trånga att jobba i.

Att byta mätgivare är inte heller svårt, om det skulle behövas.

Annars är det ju inget stoppande problem. Är det bra båtväder kan man ju åka utan att fixa tankmätaren och hålla kolla på dieselnivån på ett ungefär själv. Ev leta lite ledningar medan ungarna badar.



Senast ändrad av Anders_St | 17 juli 2008 | 09:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde jag hade kirrat det, men icke.

Körde på tomgång tio minuter och lade sen ut, motorn tvärdog. Kom igång direkt igen, men dog på nytt. Snabbt in t en nödhamn. Luftade igen, drog åt alla muttrar. Iväg, men precis när jag kom in i Hammarbykanalen så dog den igen. Fick igång den på nytt, lyckades komma igenom slussen, upp m seglen och t macken vid Årstabron.

När jag då fyllde visade det sig att tanken inte alls varit tomkörd!

I stället var det nog så spm jag först trodde, att jag fått in vatten. (Vi hade nämligen förra veckan missat att dra åt bränslelocket och sen krängt ganska ordentligt på kryss.)

Jag hade tömt ur et deciliter fr bränslefiltret som såg misstänkt ut och tog nu en deciliter till.

Sen visste jag inte vad mer jag kunde göra. Körde  på tomgång en kvart o sen iväg.  Därefter inget tjuvstopp på hela dagen.

Jag fattar fortfarande inte...

Kan det vara så att en viss mängd vatten passerat filtret och att det är vattenbubblor som dödar maskinen. Har dom åkt ut nu tro eller bör jag göra något mer? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suck. Ajdå.  Låter som du fått typ litervis med vatten i tanken. Inge bra. Då går det inte att lita 100% på att motorn går när man behöver den. Förutom risken för tillväxt av otrevliga saker som sedan kan täppa till filtren. Rynkar

Det simpla rådet är: töm tanken helt med en sughävert eller pump. Dumpa blandningen på miljöstation och fyll ny ren diesel (utan RME, från sjömack Shell/Statoil/Preem) och byt första bränslefiltret. Lite bökigt och dyrt med dagens bränslepriser.

Frågan är om man kan filtrera diesel/vattenblandningen. Det finns en sorts påfyllningstrattar som släpper igenom diesel men inte vatten. Nackdelen är att det rinner f-rbannat långsamt, jag har en sådan. Vi pratar nog en 5-10 minuter för en dunk diesel.

Har någon annan på forumet andra ideer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt enkelt att separera vatten och diesel. Dieseln kan man använda efter att ha tagit bort vattnet. I botten på tanken ligger vattnet och har man då sugit upp det så kan man köra vidare.

 

Vktigt är ju också att motorn inte får in saltvatten i t.ex insprutningspumpen och ligger där och korroderar utsatta ståldetaljer.

 

Räkna med klumpar av dieselbakterieväxt om vattnet legat ett tag i tankbotten. Byt grovfilter och var beredd på stopp på grund av proppar i röret från tanken. Möjligen är det såna proppar du haft och som släppt när du ökat trycket när du luftat. Kolla grovfiltret om det finns mycket slem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt enkelt att separera vatten och diesel. Dieseln kan man använda efter att ha tagit bort vattnet. I botten på tanken ligger vattnet och har man då sugit upp det så kan man köra vidare.

Jo i och för sig. Om båten ligger tillräckligt stilla ett par timmar så vattnet lägger sig lugnt och fint i botten av tanken och kan sugas upp. Det som gör mig lite paranoid är att Brem har ansvar för barn och inte bara sig själv i båten, dvs man ska vara 100% säker på att bränslet är OK.

Hm, tanken är full, hur många liter pratar vi om? Är det ett alternativ att ställa utsugen soppa över natten i ett antal genomskinliga dunkar och sedan försöka se skiljelinjen mellan vatten och diesel och suga upp enbart vattnet? Diesel och vatten har obehagligt lika färg. Och smaka vill man nog inte.



Senast ändrad av Anders_St | 21 juli 2008 | 11:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man bra fart på utpumpningen tror jag man får med sig det mesta vattnet från botten. Lite vatten kvar får man alltid räkna med. Om man skakar om en flaska diesel/vattenblandning ser man redan efter några sekunder att det mesta vatten ligger på botten. Inga problem med att vattendroppar ligger och flyter omkring om man suger vid bryggan efter att båten legat ett tag.

 

Bra att göra en sugning igen efter nån månad för att få med sig resten som då troligen bildat dieselklumpar där en del vatten finns kvar. Klumparna är den stora risken med vatten i tanken då klumparna inte alltid klarar att ta sig till grovfiltret med stopp som följd. Att få vatten till vattenavskiljaren i mindre mängd är ingen större fara. Kolla vattenavskiljaren ofta. Det ska vara varianten med glaskopp. Byt ut den om den inte är av glastypen. Har svårt att förstå varför det tillverkas vattenavskiljare där man inte ser vattenmängden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack f snabba svar, men jag fattar fortfarande inte varför maskinen tjuvstannat. Det kan väl inte ha bildats bakterieklumpar på två dygn. Kan vatten ha tagit sig förbi grovfiltret?

Eller kan det vara så att det var gamla slemproppar som kom farande när jag motorseglade och krängde?

Till saken hör att vi tankade grön diesel och att jag då kunde se att den separerade sig, så att det låg 5-10 cl i botten på det transparenta filtret. Men sen verkar det inte ha kommit mer.

Borde ha en avtappningskran under tanken (som jag hade på min förra båt).

Om man måste tömma tanken, vilken typ av pump är bra, oljepump?

För resten såg jag att det var otätt vid luckan ovanpå tanken. Något dåligt blått tätningsmedel där som löser upp sig av diesel. Det har väl inte med motorproblemet att göra, men bör fixas förstås. Tips på bra tätningsmedel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra sughävert finns för 19:90 på Biltema. Den fungerar speciellt om man har bra fall ner till dunken. Går även hjälpligt att suga upp med men då kan den större modellen vara bättre möjligen. Har endast testat den lilla biliga och har bra erfarenheter från ett par bottensatstömningar.

 

Jag misstänker att det vanligaste motorstoppet är av slemproppar som ruskats upp vid sjö och inte behagar passera in i det tunna röret mellan tank och förfilter (vattenavskiljare). Vid ena stoppet gick det inte att suga in proppen utan var tvungen att skjutas tillbaka till tanken med luftpump. Så hårt kan de alltså sitta. Väl framme i filtret finns alla möjligheter för dieseln att kila förbi propparna så där skadar de inte den renade dieselns vidare åktur fram till motorns finfilter.

 



Senast ändrad av forgus31 | 21 juli 2008 | 16:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog svaret: en slempropp hade fastnat i röret/slangen mellan tank o filter. Det förklarar varför jag såg att filtret var nästan tomt, eller hur.

Då var det väl så att när jag tryckte med gummimadrasspump så lossnade proppen, Därför gick motorn igång då.

Att den sen stannade på nytt 10-12 ggr, kan det bero på nya proppar? Vad är  en snabb-fix när/om det händer? Lossa slangen vid röret på tanken och sticka ner en ståltråd eller oljepumpens smala slang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att skjuta tillbaka proppen och hoppas på det bästa tills man tömt bottensatsen. En luftpump trycker lätt tillbaka proppen. Den som vill gardera sig kan montera ett T-stycke och en lite kran där pumpen lätt kan trycka tillbaka eller försöka suga med en oljesug eller liknande.

 

Lyckas man suga loss proppen får man kanske mindre problem med avluftningen. Om inget luftläckage finns i ledningar fram till motorn bör det inte bli nån luft i systemet vid en sugning. Även om man trycker ut proppen tillbaks till tanken blir det visserligen luft i röret men det kan möjligen räcka att  senare lufta grovfiltret. Innehållet i grovfiltret kan räcka för att motorn ska starta. Speciellt om röret från tanken är tunt och kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, men de kloka svaren väcker nya frågor hos undertecknad.

Lufta grovfiltret? Behöver man det?

Ett t-rör verkar klokt för att vinna tid, men är det inte risk att man då minskar genomströmningen och att det just där fastnar en propp? Kanske bättre att sätta t-röret på avluftningsslangen och försöka skjuta proppen framåt t grovfiltret?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-rör på avluftningsslangen med ett par kranar har jag monterat på vår båt men det är för att lättare avlufta. Vet man att tanken håller för ett större övertryck kan man pressa luft den vägen men en propp kan sitta för hårt för att få bort skulle jag tro. Men visst blir det en förbättring och som sagt, mycket lättare att lufta den gången man kört torrt.

 

Rengör du tanken varje vår tor jag du klarar dig utan proppar.

 

Jag tror din tank inte rengjorts på ett tag så där kan du ha huvudproblemet. Dessvärre har inte alla tankar en naturlig rengöringslucka vilket är det bästa sättet att rengöra. Uppifrån och föra slangen efter botten. Vissa tankar följer skrovet och har man tur lutar det så det blir en naturlig lägsta punkt och därmed desto lättare att få bort bottenslammet som ligger i lägsta punkten. Slemmet lägger sig i vattenskiktet.

 

Har du en tank med plan botten får du suga ur det mesta.

 

Risken med ett T-rör på tillrinningen från tanken är nog ingen större risk och den gången man råkar ut för propp är det en uppskattad finess.

 

Med den diesel som man riskerar att tanka nu är detta något som skulle vara inbyggt. Men detta var inget problem innan växtoljan började tillsättas i dieselbränslet så det finns väl först nu på ritbordet och innan det finns i produktion har bränslet nog förbättrats. T.ex genom tillsatser av gifter eller genom att stoppa att tillsatsen av växtolja som ställer till eländet. För båtar är det en livsfarlig tillsats och borde kunna leda till fällande dom för aktuellt oljebolag om t.ex en dödsolycka orsakas av det bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu pumpat ur från tanken m h a en elektrisk oljepump. Försökte suga från botten, men det verkade vara ren diesel, så det kanske är okej nu.

Jag tänker byta grovfiltret och kolla om det är något slem där. Är det inte det så borde väl tanken vara okej också, antar jag. Finfiltret behöver jag väl knappast byta.

Det stora bekymret just nu är att jag lossade bultarna till den fallerande bränslemätargivaren. Då ramlade förstås muttrarna ner i tanken... Jag kan ju lossa hela inspektionsluckan. Men nu vet jag inte om jag ska köpa nya muttrar eller om jag ska försöka fiska upp de gamla från tanken. Det är väl ingen risk att de sugs upp o hamnar i bränsleröret, antar jag. Jag gissar att röret börjar en centimeter eller så ovanför tankens botten?

Problemet är att tanken är full, med 40 liter. Det är klart jag kan ju skaffa en till stor dunk. Tror ni det är nödvändigt?

Svaret blir väl ja, är jag rädd...

En annan fråga: hur täta luckan på bästa sätt, med något som tål diesel? Flytande packning?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Har haft precis samma problem som du och när jag tömde min tank kunde jag se att det låg lite slem kvar så jag monterade ner tanken och spolade rent den på land.

Har du sett att den är helt ren från slem?

 

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...