Nyborjare 0 Postad 14 Juli , 2008 DÄR skulle man haft en båt istället för i vårt skitväder, regnar det inte så blåser det, blåser det inte så regnat det, regnar eller blåser inte så är det kallt, skall visst krypa ner mot 12-13 grader från onsdag inget kul att vara båtägare med båt som nästan kräver bra väder Som just nu tex, kallt, regnet hänger i luften och det blåser 11-12 m/s kl 23 på kvällen ! hur normalt är det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 14 Juli , 2008 Ja, jag måste säga att hittils har 90% av sommardagarna blåst bort! Vart har alla spegelblanka sommardagar tagit vägen? för visst blåser det ovanligt mkt i år? i alla fall på Ostkusten.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 14 Juli , 2008 Helt normalt svenskt väder! Var iGrekland i juni - fick uppleva ALLA sorts väder - stiltje - till för mycket vind och temperaturer som varierade MYCKET. Vattnet var ca 19 - 21 grader och knappt badbart. Kollar vi statistiken - som vi helst inte gör - så har vi nog en en ganska så normal svensk sommar vad gäller temp och vind. Men vi VILL ha bättre väder - självfallet. Var lugn - vi har MÅNGA fina svenska sommardagar framför oss - var lugn - dagarna kommer när vi kan njuta av det fina svenska vädret - och snart så har vi de 3 andra årstiderna här. :-) Slutet på juli och hela augusti är ju normalt den BÄSTA tiden av den svenska sommaren - eller hur? Trevlig båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 14 Juli , 2008 En vecka kvar till semestern - då kommer båtvädret PS. Schysst vädersajt: http://www.windguru.cz/se/index.php?sc=86 DS. Senast ändrad av ulfa | 14 juli 2008 | 23:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 15 Juli , 2008 Håller med om att det blåser mer än normalt. Till och med här i inlandet (Hjälmaren). Skulle vara kul om någon med meteorologiska kunskaper kunde reda ut varför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 15 Juli , 2008 Jag håller med..det blåser jäkligt mycket i år...6-10 hela tiden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Juli , 2008 Jag har läst det mesta som hadlar om långsegling. Närde väl tidigare en dröm att komma iväg, men man har väl för mycket jord på stövlarna. Många är väldigt begeistrade i Medelhavet, men ju mer man läser om seglatser där , känns det för min del bara usch. Som jag uppfattar blåser det antingen utav helsike eller inte alls. Långt mellan hamnarna och ingen skärgård som här hemma (möjligen bortsett från Adriatiska havet - Kroatien.) Ett citat kom för mig, men när jag googlade på de orden jag kom ihåg var det inte riktigt som jag hade tänkt utan; En sjöman ber inte om medvind - han lär sig segla Har man en båt som kräver vindstilla och solsken är väl frågan om man inte skall byta båt? Själv har jag en båt som är helt ok att segla när det gäller vinden. Dock tänker jag inte byta fru. Jag brukar segla själv tre veckor själv varje sommar (så är problemet med frun löst) och det kan regnmässigt ju faktiskt inte bli värre än förra sommaren. tommy Senast ändrad av toaen | 15 juli 2008 | 06:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 15 Juli , 2008 Hm eftersom det var jag som startade tråden antar jag att du syftar på att jag skall byta båt ? till en segelbåt då menar du ? det vill jag inte för jag är en motorbåtsmänniska och eftersom jag bara har en liten sådan så är mitt drömväder vindstilla med en spegelbank sjö, där segelbåtsmänniskan svär och får gå för motor. Då trivs jag, att kunna ligga på maxfart och uppleva fartvind utan vågor eller motstötar. Så därför kommer jag fortsätta be om medvind istället för att lära mig segla Senast ändrad av Nyborjare | 15 juli 2008 | 10:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 15 Juli , 2008 Jag gilla inte heller motstötar speciellt inte när det svag vind och en obetydlig naturlig sjögång. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 15 Juli , 2008 Har även jag en motorbåt som absolut inte har några problem med kraftig sjö. Dock menar jag och anser personligen att de mest magiska ögonblicken för mig i båten är de oförglömliga spegelblanka dagarna då man kan glida fram och njuta av farten, stillheten och tystnaden när man ankrar upp... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 15 Juli , 2008 Har aldrig varit vid medelhavet men läst en del och är medlem härhttp://www.medelhav.se/ gå med där och dröm er bort ett tag. Det man bl.a kan läsa om är just hur dyrt det är med gästhamnsplatser och svårt med naturhamnar. Först för att det finns så få och sedan att det är svårt att ankra upp p.g.a bland annat vindarna. Visserligen finns drömmen kvar och att även komma en bit till, men livet är kort och man får vara glad för att man får komma ut här. Det är allmänt känt att Sverige har de bästa vattnen att segla eller åka båt i. Vi har inget tidvatten och vädret är mer jämnt här, men jag håller med att det har blivit sämre och då tänker jag först och främst på regnet. Jo det regnar mer tycker jag och det värsta med det är att sikten blir sämre. /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 19 Juli , 2008 Hård blåst och regn...vilket ska hålla i sig hela helgen. Nåväl, lördagsförmiddagstimmarna nere i båten med radio kaffe och morgontidning medan regnet smattrar mysigt på kapellet kan i alla fall ingen ta ifrån en;) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser