henna 0 Postad 14 Juli , 2008 Hej Jag har en 70-tals 30-fotare där det börjar bli dags att fundera på motorbyte. Jag anser att en utombordare, ungefär en 15 hk, är ett intressant alternativ av ekonomiska skäl. Har någon denna lösning? Vilka risker / nackdelar finns det? Tack Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tittisturer 0 Postad 15 Juli , 2008 Spontant så kan det kanske vara så att din akter inte är stark nog för att hänga på något utan förstärkning? Sedan vet man inte hur din roderverkan blir med kraften bakom istället för framför? Det var mina 5 cent.. /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 15 Juli , 2008 En utombordare är ingen höjdare i hög sjö, båten reser aktern ur sjön på topparna och propellern går i luften för att sedan dyka helt i dalarna. Vi hade denna lösning på vår koster och det fungerade, men det kändes inte helt lugnt när vågorna blev större. Man fick hela tiden passa gasreglaget så att inte motorn skulle övervarva. (förvånansvärt hur länge en motor kan arbeta under vattnet utan problem) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 15 Juli , 2008 Jag tror inte att det är några problem, visst förstärk akterspegeln kanske? Men visst kan man ha en utombordare på en 30 fotare, ute till havs seglar ni väl ändå. Jag har sett flera med utombordare och även med sådana som reservmotorer. /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 17 Juli , 2008 Det finns ju andra 30 fotare som ej har innombodare tex Banner 30 (finns med innombodare också). Håller akterspegeln för ettt akterstag så lär den hålla för motor. / Tomas B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henna 0 Postad 17 Juli , 2008 Tack för inputen. Den har hjalpt mig mkt i mina funderingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Passada 0 Postad 27 Juli , 2008 Hej, om det är av ekonomiska skäl du vill ha en utombordare i stället för att installera en ny inombordare kan detta vara ett alternativ. http://www.saildrive.se/ En prisvärd lösning på ditt bekymmer. //Passada Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henna 0 Postad 27 Juli , 2008 Jag mailade saildrive och bad om prisuppgift. De ville ha 58 000 får ett paket vilket gör att man är i samma summor som en ny diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser