Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Storis

Förslag på båt/motor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill ha lite hjälp me förslag på olika båt/motorer som jag kan använda till fiske (trolling,åka me drag etc. etc.) Jag har tänkt mej att lägga ca. 50k.

Tacksam för svar Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw

hmm jadu inte nån aning men det verkar vara populart o montera propulse propeller på iaf för du kan ju ställa in lägre stigning och få båten o gå i lagom fart. d är va ja vet iaf! mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du ha tips på båt-motor (inombordare) för fiske till din Nora 17?

Senast ändrad av ulfa | 14 juli 2008 | 21:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Det är inte helt klart i din fråga om du menar att du är på jakt efter en båt och motor, eller bara en utombordare.

Generellt, skall du åka mycket på tomgång är en 4-takt alt 2-takt med direkt bränsleinsprutning att föredra vad gäller motorval.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tänkt mej en liten smidig HT båt med en lämplig motor (Utombordare) som man kan åka länge på tomgång med..

(Min Nora 17 är såld snyft snyft....)

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kikat runt lite och har hittat 2 st jag är lite extra intrsserad av: Crescent 495 HT eller Jofa 485 HT.

Är det någon av er som äger en sådan båt?

Vad tycker ni om dom?

MVH Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Jofa 485 HT, har iofs inte fiskat så mycket från den (trolling).

Har precis köpt denna båt... Kollade också på Crescent 495 innan. Crescenten ligger lite högre i pris, är lite sportigare i utformningen, men komfortmässigt är det samma. Jofa har dock något höre planingströskel, med 495:an kan du plana i ca 13 knop medans med 485:an ca 18 knop.

Jag har en 50 HK Johnson -91 toppar ca 30 knop, men det är en två cylindrig tvåtaktare, så tomgångkörning är ganska ryckig och ligger på ca 3 knop. Så har du tänkt att fiska gös med en sån motor får du ha drivankare el. dyl. Annars kan man ju alltid skaffa en liten motor för trolling.

Annars när jag fiskar har jag en Uttern 54 med en Mercury 75 hk 4T men den vispar på alldeles för mycket, så vi köpte en kines, Parsun 5 hk och hänge på brevid. Funkar kanon! (men hur länge?)  Parsun motorn gick på 6500:- det är billigt!!!

/Zak

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...