slobban70 0 Postad 14 Juli , 2008 Hej, Köpte en Uttern 5000 HT nyligen och och har varit ute ett par gånger med den. Så fort man kommer upp i planing så börjar den luta åt babord. Det märks inte om man är själv då man förmodligen tynger ner styrbordssidan men när två åker så börjar den luta. Beror detta på att propellern snurrar medurs sett bakifrån eller är det nåt annat som är fel. Det sitter en Suzuki 55hk 2T på båten. Finns det någon som har liknande erfarenheter med en likadan eller annan båt vore jag tacksam över tips och råd. Har kollat runt lite på forat och läst att trimplan kan vara en lösning men vill försöka undvika en massa extrautrustning. Har haft en Ryds 530 GT med en 70 hästars där jag inte märkte detta fenomen. /Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 14 Juli , 2008 Sätt på trimplan!! Garanterat det bästa. Bränsleförbrukningen kommer du också att minska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 14 Juli , 2008 Inte monterar man trimplan på en så liten båt. Jag kan ha samma problem med min Uttern 5402. Men det brukar bero på att jag lastat båten fel. Efter som du har mindre yta båt i vattnet så märks ju det ganska tydligt. Kolla upp viktfördelningen så man inte har ankare, batteri och ratt på samma sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 14 Juli , 2008 Jag har samma problem när jag ligger vid ett skär....efter sillen lutar min båt oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 14 Juli , 2008 Satte på trimplan på vår första båt en Jofa Wint 555 och det hjälpte verkligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 14 Juli , 2008 min båt gick också snett ett tag girade även en aning om man inte höll emot i ratten. Då ställde ja om trimrodret på antikavitationsplattan iaf och nu går den som en spik! det kan ju förstås va lite olika viktfördelning i din båt med men kolla trimrodret tycker ja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 14 Juli , 2008 Jag har också samma grej, men jag kan inte bestämma vad jag ska göra. Åker jag själv så går det rakt. Ratt på styrbord, batteri på babord. Annars jämn lastfördelning. Har jag sambon på ca 80 kg bredvid så lutar det åt babord. Räcker att han flyttar till ca mitten i soffan så går det rakt. Åkt lite med en tjejkompis som väger mer än sambon och då går vi rakt utan lut utan att hon flyttar närmare mig. Märkligt. Jag kan också få gir åt styrbord ibland och det är ju lite irriterande. Vad göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lenjohan 0 Postad 14 Juli , 2008 Hej! Har själv en likadan båt. Rekommenderar att du monterar trimplan då vikt skillnader och sidvindsvågor på babords och styrpords sidan kompenseras elegant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slobban70 0 Postad 14 Juli , 2008 Tack för alla synpunkter. Ska nog försöka montera batteriet bakom stuvfacket på styrbordssidan precis vid akterspegeln. Då jag inte har fast tank finns det outnyttjat utrymme därbak plus att man får ett till stuvfack där batteriet tidigare satt. Köper eventuellt ett till batteri som ballast. Pratade med en Utternåterförsäljare idag och han sa att lutningen berodde på att propellern snurrar åt andra hållet och att det hela var som det skulle men jag tycker andå det känns aningen irriterande med denna lutning. Ska även prova tipset att justera trimrodret på motorn. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 15 Juli , 2008 Hallåj Jag har märkt att min kan få sig ett kast eller gira om jag trimmat motorn lite fel. Trimmar jag lite så blir det genast lättare å styra och tendensen till autogir är veck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 15 Juli , 2008 Hmm... nu har ju inte jag trimplan på min Vator Hur gör man då? Grejen är ju att jag kan släppa ratten och åka rakt. Drar inte åt nåt håll och sen plötsligt så börjar hon gira styrbord. Jag styr tillbaka, släpper ratten, åker en stund till och så börjar hon gira. Lite irriterande faktiskt, men överlevbart Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 15 Juli , 2008 Det är motorn jag trimmar, Jag har inga trimplan på min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Juli , 2008 Märkligt! Min båt lutar så fort det börjar blåsa trots att jag har varken trimplan eller motorn igång och absolut ingen planingsfart. Fast jag har märkt att det lutar mindre om jag inte har det stora seglet hissat. Vad kan det bero på? ------------------------ Ursäkta men kunde inte låta bli bara..... Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 15 Juli , 2008 Hhahahahahahaha....Hhhahahahahh. du är rolig du. Märk att min båt lutar när den ligger på land utan bockar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blue-Label 0 Postad 15 Juli , 2008 Hej, Om du inte har trimplan på båten så bör du fundera på att montera det. Det är väldigt svårt att få en motorbåt att gå rakt utan trimplan. Minsta sidvind så kommer båten att luta eftersom man måste hålla upp kursen mot vinden. har du vind från babord kommer alltså båten ständigt ligga i en babordsgir, m.a.o. luta åt babord. Detta kompenseras enkelt med trimplan. Mvh, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 15 Juli , 2008 Det beror på att du har orgeln på fel sida i ruffen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 15 Juli , 2008 Det plötsliga styrbordsgirarna jag får, får jag oavsett om jag har vinden från babord eller styrbord, men giren går alltid åt styrbord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 15 Juli , 2008 Alltså att släppa ratten om man inte har hydraulstyrning, när man kör, är ju rent av vansinnigt. Jag skulle helst inte vilja möta dig på sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 15 Juli , 2008 Ja tror ju inte han va i närheten av att möta en båt när han prövade om båten girade genom att släppa ratten för en kort stund. Kan inte du släppa din ratt utan att båten girar så är det väl fel på din båt med, och det är just det felet vi försöker hjälpa till med här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 15 Juli , 2008 Kolla att du har satt motorn exakt rakt på akterspegeln. Minsta den kommit lite snett blir det felet du beskriver. Börja att mäta upp först. Djävligt jobbigt när det är bultat. Och man får svårt att få till det sen. Har du sidostyrpulpet blir det ju automatiskt så klart snedkörning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 15 Juli , 2008 Slobban70 Bara undrar, kan det inte vara så enkelt att eftersom propellern som bekant alltid drar båten lite snett och det i kombination med skrovets/botten/ formen att det blir lite lut. Rubinen Du var uppmärksam! Fast det lutar åt båda hållen och orgeln har jag på tvären. Men om jag spelar i medvind så det kommer mycket luft så planar hon Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 15 Juli , 2008 Kalman: Självklart! Nyfiken på det mesta och det var ju riktigt intressant att höra om 535GT: Som n0sliw skriver så var det ju för att studera hur båten beter sig. Gör inte alla det för att lära känna sin båt? Självklart övar jag med min båt när inte andra är i närheten. Jag lär mig hela tiden n0sliw: Hon Senast ändrad av Rubinen | 15 juli 2008 | 22:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 15 Juli , 2008 haha sry båten ska förstås va hon hmm för Sverker är ingen hon va?! Senast ändrad av n0sliw | 15 juli 2008 | 22:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 15 Juli , 2008 ...och skepparen och redaren... Hmm.... Sverker... don't know him Senast ändrad av Rubinen | 15 juli 2008 | 22:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst n0sliw Postad 15 Juli , 2008 never mind;) ja köpte nyss min första seriösa båt. haft två. En selco och en plywood som ja sålde. Men inte varit ute mkt. mest med morfar men ja lyssnar o lär! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slobban70 0 Postad 15 Juli , 2008 Kalman Ringde som sagt en Utternåterförsäljare som just sa att lutningen berodde på att propellern snurrar medurs sett från aktern. Känns ändå som det är lite väl mycket tycker jag. Kan det ha läckt in vatten på något sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser