Lars_J 0 Postad 14 Juli , 2008 Lustig artikel i GP om plottrar: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=432633 /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 Juli , 2008 Hej Lars! Lustig artikel, nej men varnande! Man skall inte ha övertro på elektroniken! Det är ett hjälpmedel bara. Sjökortet samt det man ser med de egna blå som gäller. Jag skulle aldrig lita på att köra med Windows som sjökort om uttrycket/liknelsen förstås. Det är samma med program och elektronic. Det kan uppstå lustiga fel men man ser det inte eller märker det inte, bara allting flyttar sig 50 meter åt sidan tex. Sån har just hänt. Sjökort kan visserligen blåsa överbord men de går inte direkt sönder och får inte batteritorsk.... Hälsningar, Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 14 Juli , 2008 Felen beror oftast inte på tekniken utan mest pga av gamla uppmätningar av låg noggrannhet, något som papperskorten lider av lika mycket, men där är det svårare att upptäcka felen. Faran med GPS plotter är att man kan navigera med mycket högre noggrannhet vilket gör att riskerna ökar pga felkällor eftersom man frestas att minska marginalerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 14 Juli , 2008 Vanliga sjökort och en gps att läsa av kordinaterna räcker tillsammans med en pejlkompass, om strömmen går kommer men långt med det. Jag ser och har sett hur man litar fullt ut på informationen som strömmar ut ur plottrarna och tänker, HJÄLP när ska man förstå att den visuella kontakten med verkligheten är den som är den rätta! Inget fel om man förstår att det just är ett hjälpmedel, alltså inget som man tar som alternativ istället för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lars_J 0 Postad 14 Juli , 2008 Det jag tyckte var lustigt var dels något som alla vet slås upp som en nyhet, men som läsare på detta forum är man kanske bortskämd med folks kunskapsnivå, dels att återförsäljaren lovat rätta felet. Vad jag vet köper fortfarande alla tillverkare sina kort från sjöfartverket, och kan därför knappast lova någonting. Men som sällananvändare kan jag intyga hur lockande det är att försöka hålla båten mitt i en ljublå ränna omgiven av mörkblått på plottern, istf att lita på sina egna observationer. /Lars J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 14 Juli , 2008 Man blir ju alldeles matt när man läser en sådan artikel. Uppenbarligen en journalist som skriver om saker han/hon inte känner till och därmed litar den som ger tipset. Artikeln har ju samma logik som när en fanjunkare i lumpen skulle lära de värnpliktiga att orientera och sa om kartan och terrängen inte stämmer överens så gäller kartan!. Hur gör denna person när han navigerar med sjökort? Kör han upp på land när sjökortet är felritat och säger att här ska det vara vatten!!!! Sjökort, gps mm är hjälpmedel för navigationen. Man måste ha lite omdöme när man är ute på sjön och se efter var börjar land, hur fort kan jag köra mm!!! 50 m på sjön är inte stor marginal. Synd att man inte kan ha lite mer kritiska journalister i tidningarna men dom är förlåtna dom kan ju inte allt (som tur är). Senast ändrad av CaptainH | 14 juli 2008 | 17:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser