Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
AsaD

MD21 med problem att få fram diesel till spridarna

Rekommendera Poster

Hej Båtvänner. Jag är ny här och nu har jag fått ett problem som verkar vara omöjligt att lösa. Hoppas ni kan ge mig tips. Vi fick hem våran båt som har en MD21A, den gick bra men lite upp o ner i varv. Efter att saktat farten så sannade den och nu helt plötsligt så startar den inte och kan inte hålla dieseltrycket uppe. Vi får inte fram diesel till spridarna. Vi har bytt filter och en luftnings skruv till ettans spridare samt luftat systemet. Det går att pumpa fram diesel till den stora pumpen men sen är det stopp? Är det fler som har råkat ut för detta och vad kan man göra. Hälsningar desperata båtägare Åsa o Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gått upp och ner i varv. Troligtvis så har du haft ett bränslesstopp.

På handpumpen sitter det ett grovfilter som du bör ta isär och rengöra innan du jobbar dig vidare och kika i tanken åxå innan för den kan vara full av skit och detta nämner jag bara för att om du inte har haft båten i din ägo tidigare och ska bruka den så bör du kolla dessa punkter och är tanken full av skit så blir det snart stopp igen.

Om det inte kommer någon diesel ur spridarpumpen så har du luft i den. Det finns två (3?) små luftningsskruvar på pumpen och det beror på vilken pump som sitter där. Du kan göra så att du pumpar upp ett tryck manuellt och sedan luftar skruvarna en och en. Så länge det pyser luft där så startar den inte. Jag fick köra min med startmotorn och skruvarna öppna innan jag fick fram diesel där och sedan en sista justering manuellt. Kan vara lite bökigt och kan ta tid. Viktigt att du har fått tätt vid filtret. CAV filter?.

När du luftar så pumpa upp ett tryck och släpp skruven. När trycket avtar så stäng skruven lite lätt och pumpa upp igen o.s.v.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Vi har bara hittat en luftskruv?? . Vi har gjort som du beskriver men vi får fram diesel till pumpen sen är det stopp. Det som verkar konstigast är att när vi pumpar o skruvar fast så tappar vi trycket. Som om dieseln rinner tillbaka i tanken igen. Vi har bytt glaskopp och filter samt packningar som sitter där.  Nu ska vi prova att byta ut handpumpen på locket. Jag vet att förra ägaren hade problem med stoppen, armarna gick inte tillbaka som dom skulle. En av dem kärvade lite. Men vi får dom inte längre bak än vad dom är. men vi ska klart leta efter fler luftskruvar. Kan du säga var på ett ungefär dom sitter.... Kjell kan bensin motorer men har svårt för diesel. Tack på förhand!! Åsa o Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min gamla MD21A var det 3 luftningsskruvar och dom var man tvungen att lufta i rätt ordning annars gick aldrig motorn igång...när man väl hade fått kläm på detta var det busenkelt =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Ska verkligen leta efter domGlad. Jag återkommer med svar på hur många jag hittar.//Åsa O KJellGlad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag hade problem innan årets sjösättning. Efter rengöringa av tank och byte av alla filter och bränsleslangar (jo jag var faktiskt riktigt duktig i år) så hade jag ett helsike att lufta systemet. En instruktionsbok hjälper dig att hitta alla luftskruvarna. Jag hittade den på nätet, minns inte var men det är bara att söka. Ge inte upp.

/Kenta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här hittar du instruktionsböcker till gamla penta:

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/engines/out_of_production_engines/

 

Hade tills nyligen själv en MD21A som jag luftat fleratalet gånger enligt manualen och det har fungerat bra. Jag har haft problem med skit i tanken (igensatta filter), och läckage på spridarpumpen. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för era svar. Kjell min duktiga man har lyckats skrämma igång mototn. Snabbast att lufta är att sätta en liten dieselpump på 4 bar innan dieselfiltret. Då blir det mer press på dieseln. Då gick det som en dans. Vi hittade felet i spridarna. Där tog den tjuvluft så det var bara att skruva till dom. Vi är jätteglada att allt fungerar som det ska. Tack för hjälpen Åsa och Kjell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...