strandad 0 Postad 13 Juli , 2008 Saxat från Vägverkets hemsida:Den högsta tillåtna totalvikten för att med B-körkort dra fordonskombinationer (dragbil släpvagn) höjs till 4250 kilo, även om släpets totalvikt överstiger 750 kg. Det skall gälla under förutsättning att föraren för sådana kombinationer som väger 3 501- 4250 kilo ska ha genomgått en särskild utbildning och/eller ett körprov. (Enligt nu gällande regler får man alltid dra en släpvagn på högst 750 kilo med B-kort medan en tyngre släpvagn bara får dras under förutsättning att totalvikten på bil släp inte överstiger 3500 kilo). Kravet att släpets totalvikt inte får överstiga dragbilen tjänstevikt försvinner. Är det någon som har mer koll på när detta kan bli verklighet? Har tänkt att ta BE men kanske är det bättre att vänta på dessa direktiv. Vad tänker ni andra på MG? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 13 Juli , 2008 Detta har d pratats om i många år nu. Och d har inte blivigt verklighet, likaså har ett C-kort light diskuterats. I övriga Eu. Nåja rättmånga Euländer har d sen urminnes tider varit lagligt med 4500 kilos totalvikter för bil o släp (ibland ännu mer). Men ja vi lever ju i ett bakåtsträvande land där överlass och olåvligkörning är en del av vardagen.. Ett minst sagt puckat regelverk med stora säkerhetsbrister.. D är ju helt klart mycket bättre om Svensson drar sin stora husvagn med en stöddig Jeep, istället för med en Fiat Uno bara för att jeepen inte får dra mer en 750kilo på Bkort och Unon 1300 helt lagligt.. Givetvis är dessa siffror gripna ur luften. Men lagen är ju skriven så att d är strängare straff på olåvligkörning en överlass. Chansen är ju rättså liten att man blir stoppad och vägd i någon poliskontroll. Men därimot så är d ju vanligt att någon kollar regpapper och körkort och då ligger man ju pyrt till om man inte hat BE kort och har en totalvikt över 3500 kilo.. Man riskerar oxå att bli av med körkortet om man skulle åka fast för olåvlig körning. För överlass blir d endast böter hur mycket man än lassar i. Och ja körkort är dyrt, krångligt, och onödigt tycker dom fletsa och skiter i d och köper en mindre bil istället.. Kan hålla med om att d borde gå att korta ner BE utbildningen. Anser att d är bättre att folk går en liten enkel utbildning istället för o skita i d och köra med överlass.. Men detta är en fråga för myndigheterna och inget som går att påverka på något vis. Men jag tycker att sånna här frågor borde få förtur, då d beviserligen händer många olyckor just för att folk kopplar stora husvagnar och släpkärror till småbilar fast d är lagligt med liten bil och stor kärra, så äre ändå puckat och lifsfarligt att släpa runt på Fellastade, överlassade etc kärror bara för lagar och reglr inte hänger med i utvecklingen.. Men nej man kan spendera flera Miljarder på meningslösa båtkörkortsutredningar som inte gör någon skilnad på säkerheten och förmodligen aldrig blir av heller. Men att göra något där d beviserligen skulle göra nytta ja nä d verkar inte vara lika intressant och jävligt omöjlöigt för soffliggarna eller vuxendagiset som oxå brukar heta.. Phuu nu blev d en långkörare med massa utsvävningar igen... !!!MVH BE C REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 13 Juli , 2008 Väl talat Rexco. Man kan ju bli skapligt trött på myndigheter och all den byrokrati som ersatt sunt förnuft i det här landet. Fast frågan är om jag ska försöka mig på att ta BE-kortet till hösten eller om det får vänta ett tag till. Vad säger ni andra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 13 Juli , 2008 Måste du ha d nu? eller kan d vänta? Ja det går ju inte hur länge som helst o vända och vrida på förslaget om ökad totalvikt särskilt inte när övriga Eu redan har en högre totalvikt. Körkortet kostar inte så mycket i sej. D handlar om hur vass man e på att backa runt en liten kärra på typ 1200kg med en liten bil på en bana.. jA man får nog räkna med att lägga ut ca 6-7000kr klarar man d billigare så äre Bonus och stjärna i kanten. Men d e klart priserna har väl rasat i höjden på körkort med så d kanske är svindyrt nuförtiden.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 13 Juli , 2008 Nej det är inte panik på att ta BE men det börjar bli lite tröttsamt att bita ner naglarna varje gång man ska flytta båten mellan nån sjö till en annan. Är ju inte så ofta men man kan väl ge sig fan på att farbror blå haffar en snart. Anledningen att jag väntar är väl just att det kan kännas skönt att slippa kasta ut et gäng tusenlappar man hellre kan lägga på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 14 Juli , 2008 Beror på hur länge du vågar vänta. Jag frågade Vägverket och de väntar på att det skall rassla igenom diverse instanser men trodde väl någon gång 2010 eller 2011 så jag tog mitt kort. Det var bra att läsa på en gång till så blir man lite säkrare förare ! Jag tog en dubbellektion samt en enkel lektion innan uppkörning så det gick på cirka 5000:- totalt men det förutsätter att Du är ganska vass på att backa för mycket går ut på det. Teorin var inte helt enkel för oss som har haft kort i 20 år så där fick jag ligga i lite. //Calle Senast ändrad av Secalka | 14 juli 2008 | 09:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 14 Juli , 2008 Ja hur svårt kan de va? Håller med Rexcos inlägg om vansinnet med att köra med för liten bil. Något som är vanligt nu när alla husvagnar rullar på vägarna. Kan knappast vara bra för miljön heller med för små dragbilar som knappt orkar. Hade en volvo 745:a förr och drog husvagn med, pust. Sedan så köpte jag en Volvo V70 med lättrycksturbo mm med betydligt mera kraft och betydligt stabilare på vägen. Men då sjönk möjligheten med att släpa husvagn med ca 100 kg. Smart! Kan inte ta mer än en timme att fixa en sådan lag och sedan ett par dagar att införa den. Däremot så borde all utbildning för B-kort innehålal körmoment med kärra eftersom de flesta någon gång har kärra bakom bilen, allt från enklare med virke från byggvaruhandlaren mm och sett för många helt fellastade, även flera husvagnar med åt helv... fel vikt på dragkulan. Borde införas någon form av intelligenstest för att hamna i riksdagen. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 14 Juli , 2008 Straffet för att köra utan E-körkort brukar sluta med en varning enligt praxis (se länk) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 14 Juli , 2008 Skönt. Då fortsätter jag att bryta mot lagen ett tag till. Åtminstone denna båtsäsong ut så får vi se vad vår inkompetenta regering beslutar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 15 Juli , 2008 å andra sidan, OM det händer något, vad säger försäkringsbolaget? Framfört fordon utan rätt behörighet. De brukar vara pigga på att hitta kryphål för att slippa betala eller reducera ersättningen. Om både bil och båt skadas kan det bli riktigt dyrt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 15 Juli , 2008 Vägverket ville besluta om detta, helst nyss enligt direktören jag pratade med så vad jag förstod så satt det inte fast i Sverige utan skulle väl malas ett varv i Eu eller likn.... Det som var bra med att ta E-kort var att man fick fräscha upp kunskaperna som åtminstonde jag var oerhört självsäker på att jag kunde och jag tillhör dem som kör oerhört mycket bil, så det var en liten knäpp pånäsan minsann. Ta det som ett höstpyssel, du har ju ett år på dig att köra upp efter det att Du har skrivit teorin ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 15 Juli , 2008 Jo man kanske ska göra så. Intressant att EU's byrokrati ska sätta käppar i hjulen när inte Sveriges redan gör det... Har fått nys om att en polare också var sugen att plugga i höst så det får väl bli att öppna boken igen. Ska dock få förarintyget klart först... Tack för era synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Secalka 0 Postad 17 Juli , 2008 Såja, nu har det gått flera dagar. Skrivit in dig ännu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 17 Juli , 2008 Haha! Skapligt snabba puckar här på MG! Nej, jag väljer som sagt att prioritera förarintyget nu den sista tiden av sommaren. Köra kärra kan jag och teorin bör inte heller vara några problem... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 12 Februari , 2011 Hej Någon som har pejl på vad som hänt på detta område? Något på gång som gör att man får dra lite tyngre båtar med moderna stabila bilar utan BE-körkort. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 13 Februari , 2011 Jag tycker att du ska ta BE kortet. Det finns för många okunningt folk på våra vägar. Så får du även plugga lastsäkring. Något som folk inte har koll på. Nu har inte jag sådana bekymmer då jag har både BE och CE. Jag vet också att det finns regler för att folk inte får koppla en bil och släg vagn hur som helst. (Alltså liten bil och stor släpvagn.) Slägvagnens totalvikt för inte överstiga bilen tjänstevikt! Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 13 Februari , 2011 Är det någon som har koll på vad som gäller när man kör med 30 km kärra och röd triangel bak. Hur tugnt får man då dra med B kort. Och vad gäller om man kör med en traktor. // Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 13 Februari , 2011 http://www.transportstyrelsen.se/sv/Publikationer/Vag/Trafikant/Underniva/Dra-skylift-vissa-batvagnar-och-andra-efterfordon---Vad-ar-det-som-galler/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 13 Februari , 2011 Din första fråga. 30 km kärra med röd triangel. Det stor i regitrerings papperna på släp vagnen. Om inte annat står det på din bils registrerings papper. (obromsat släp) Den röda triangeln står bara för att det är ett långsamtgående fordon. Köra släp med traktor. Så är det samma där. Släpets totalvikt för inte överstiga traktorns tjänstevikt. Vi kör våran båt med traktor. Båt och båtvagn har vi uppskattat en vikt på 3500kg. Och då använder vi en traktor som väger 4000kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 15 Februari , 2011 Om jag kommer ihåg rätt så gäller detta: Kärra last får tillsammans väga lika mycket som bilens bruttovikt om kärran är obromsad. Om kärran är bromsad kan du dra mer, här ansvarar du själv för att bilen klarar vikten.En 30 kärra registreras inte, finns därför inget reg-bevis. Traktor vete sjutton! //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 15 Februari , 2011 Fast nog undrar jag ibland när jag tillbringar någon helg vid en upptagning/sjösättningsramp om man inte istället för att höja viktgränserna borde inför en generell behörighet för släpkärror/ efterfordon? Kunskaperna i att backa med släp är ofta väldigt mediokra, likaså verkar folk ha ganska dålig koll på övrig trafik när de drar sina överlastade släp ut mot vår vackra kust.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Februari , 2011 Håller fullkomligt med dig Smoegen, en del verkar undra vad det är som syns i backspegeln när de kör. Minimala kunskaper och bristande ansvarskännande utmärker många. /en vän på vägen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torgny-3055 30 Postad 15 Februari , 2011 Det ska finnas något som heter traktor och vagn .Har frågat en polis men han kunde inte svara . Men han sa att traktor och vagn gällde andra regler . // Torgny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 15 Februari , 2011 Jag håller inte med dig! Ett obromsad släp får inte väga lika mycket som bilen tjänstevikt. Det är inte utan at t det står i bilens registrerings papper. Min sambo har en subaru impresa. Som har en tjänstevikt på 1410 kg. Kollar du under kopplingsanordning så står det. Högsta vikt obromsat släp 500kg. Högsta vikt bromsat släp 1600kg. högsta totalvikt på släpet för B-körkort 1410kg. Enligt dig får alltså ett obromsat släp väga 1410kg för att bilen väger 1410kg. Enligt mig får inte ett obromsat släp väga mer än 500kg (släp last). Min sambo får dra ett släp som väger max 1410kg för han har bara B-kort. Medan jag får köra ett släp som väger 1600kg för att jag har både BE/CE-kort. Många väljer ju att köpa en bromsad släpvagn för att man får lasta med på dom. Rätta mig om jag har fel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 16 Februari , 2011 Ett obromsad 30 släp utan fjädring kallas efterfordon och där gäller att bilens BRUTTOVIKT måste vara högre än släpets BRUTTOVIKT. Maxbredd 310 cm Länken fanns lite högre upp i tråden http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Fordon/Fordon_och_regler/88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf För traktorer finns inga sådana regler vad jag vet. Traktorer brukar dessutom vara elutrustade för att kunna dra två släp samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 16 Februari , 2011 http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/81741 Tidigast 2013, och då måste du ändå komplettera med en vidareutbildning. Lika bra att ta BE enligt min uppfattning. Svar från en bilskola om hur jag gör det enklast: BE fixar vi lättast att Du söker kk-tillstånd, ansökan syntest o hälsodeklaration, sedan pluggar du teori med BE bok o koder via nätet som vi tillhandahåller, när Du närmar dig färdig så tar vi ett körpass i samband med att Du strax skall göra teoriprovet så klarnar lite frågor om last o bromsar (ofta). O när teorin är klar bokar vi körprov o ev körlektion ofta kör man 1-3 körpass o prov. Kostnad 2,500-6000 är vanligt spann. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 16 Februari , 2011 Du har fel. De obromsade släp som avses i reg.beviset är sk. eu vagnar(obromsade men registrerade vagnar som man får dra i 80km/h.) När det gäller efterfordon (30km/h vagnar) så är det helt andra regler.Då går bilens bruttovikt mot släpetsbruttovikt men något som man dock måste ta hänsyn till är : Kopplingsanordning 9 § Efterfordon skall kunna vara kopplat på ett säkert sätt till dragande fordon. Förbindelsen skall vara dimensionerad för att klara de påfrestningar den utsätts för. På personbilar blir det oftast i praktiken dragkroken som är den svagaste länken. Man kan anta att det är lägre påfrestningar att åka 30km/h än 80km/h så man kan nog ha lite tyngre efterfordon än släp. Men man ska nog inte gå över vikten som står på kroken eller reg.beviset för mycket då kan man ju anta att den inte är dimensionerad för vikten. Källa: http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr020.pdf Jag tog BE-kort våren 2009 och det är verkligen inte svårt . Det var klart på ca 1månad från att jag skickade in körkortstillståndet. Klarar man inte det så ska man nog inte köra släp överhuvudtaget... Senast ändrad av All_to_slow | 16 februari 2011 | 08:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Safira 0 Postad 16 Februari , 2011 Så du menar att det inte är någon skillnad på obromsad släp och bromsade släp med vikt på last m.m. ? Nu har jag till och med pratat med min granne som jobbar som en uppkörnings gubbe. Till och med han sa oftast står det i reg beviset annars med eu släp får släpvagnsvikten (totala) inte överstiga halva dragfordonets tjänstevikt. http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Slapvagn--husvagn/Hur-tung-slapvagn-eller-husvagn-far-din-bil-dra-/ Jag tog mitt CE- kort våren 2010. Vet inte hur långtid det tog. Vi hade snön i mot oss. Kunde inte köra vissa dagar för risken att köra fast. Så ja... bil och släp är ju en baggis!!! Men jag gillar din sista komentar! Klarar man inte det så ska man nog inte köra släp överhuvudtaget... Mycket bra skrivet!!!! Ha en bra dag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 16 Februari , 2011 Klart det är skillnad på bromsad och obromsad släpvagn. Men det är också skillnad på efterfordon och bromsad/obromsad släpvagn. http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Efterfordon/ Det är viktigt är att man är överens om vilken form av fordonskombination man pratar om. Annars blir diskussionen helt fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 16 Februari , 2011 Precis Excel319 lägger focus helt rätt en 30km/h kärra är inget släp i lagens mening utan ett efterfordon och en helt annan sak. Ang broms och obroms så kan det till och med bli så att man får lasta mer på ett obromsat släp då tjänstevikten blir lägre utan broms. se exempel. (förutsatt att bilen får dra 750kg obromsat släp) Bromsad: Maxlast 550kg http://www.thuletrailers.se/ShowTrailer.aspx?Id=32&Brand=Fogelsta&Country=Sweden&Language=Swedish&Expand=LS-Vagnen,Fritidsvagnar Obromsad: Maxlast 560kg http://www.thuletrailers.se/ShowTrailer.aspx?Id=31&Brand=Fogelsta&Country=Sweden&Language=Swedish&Expand=LS-Vagnen,Fritidsvagnar Visst det är små vikter det handlar om men det var mest för att visa att logik och lag inte går ihop riktigt ibland beroende lite på hur man tänker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser