Rubinen 0 Postad 13 Juli , 2008 Då har man lyckats, tror jag, för första gången då... Var ute på en lite längre tur igår. På väg hem så misstänkte jag att risken för soppatorsk fanns. Motorn dog när jag hade ca 1/2 nm kvar. Kunde se klubbbryggan... frustrerande. Började paddla. Motvind. Jobbigt. Dessutom hade det blivit dåligt väder så inga andra ute. Räddningen kom i form av 2 tyskar i en båt som skulle in i vår gästhamn. De bogserade in oss. Schysst Jag åkte till macken, köpte soppa, hällde i, pumpade fram och inget händer. Startmotorn går, men motorn startar inte. Börjar fundera. En gång tidigare så hade jag lite soppa. Motorn började hosta i soppabrist och jag fyllde på. Denna gång (igår) så hostade den aldrig. Den stannade tvärt. Jag missade ju så klart att verkligen kolla om det var soppa i tanken eller inte. Tog det liksom för givet. Ska tömma tanken idag och se om mängden stämmer. Jag har legat och klurat hela natten vad det kan vara... Skit i förgasaren, tändstiften osv. Kan ni ge mig fler förslag på vad ni kanske hade tittat på/efter? Motorn är en Mariner 50 HK, 3 cyl, 2-takt, -91 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 13 Juli , 2008 Inte så att det hamnat luft någonstans? Eller att det varit skit i tanken som nu har gått in i förgasaren? Men det är klart ka du konstatera att det verkligen blivit soppatorsk så gör det saken lättare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 13 Juli , 2008 Hur menar du luft nånstans? Skit i tanken borde väl egentligen fastna i inlinefiltret? Grejen är ju att den dog och sen efter tankning så startar den inte igen. Någonting måste ju ha hänt förutom soppatorsk. Var nere vid klubben idag och blev lite ledsen. Vi hade lagt till på kortändan på en av bryggorna. Vår nödhamn eftersom vi inte hade möjlighet att komma till vår egen plats. Idag när jag kom dit så hade hon legat och skavit mot en betongkant så en handflatestor yta är numera inte vit längre Vi skulle försöka bogsera den till egna platsen idag (med roddbåt), men vinden satte stopp för det så nu hamnade vi längst en annan brygga, men ett bättre alternativ än den förra. Jag känner mig rätt uppgiven just nu och vet inte riktigt hur jag skall lösa detta. Senast ändrad av Rubinen | 13 juli 2008 | 15:57Senast ändrad av Rubinen | 13 juli 2008 | 15:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 13 Juli , 2008 Tror du inte att det kan vara vatten längst ner i tankbotten som ställer till det? Nog bra ide att tömma tanken... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 13 Juli , 2008 Jag har nu varit nere på klubben och mätt bensinen och konstaterat att det var inte soppatorsk jag fick. När jag hade tömt ur de 10 liter jag hällde i så hade jag ca 3-4 liter kvar i tanken. Hur vanligt är det att man får vatten i tanken? Kan gardera sig mot det? Hur ofta bör man tömma tanken? Om det nu var vatten den sög i sig och dog av det? Hur gör jag? Tömmer förgasaren? Senast ändrad av Rubinen | 13 juli 2008 | 17:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Juli , 2008 Om den bara tvärdog var det inte problem med soppan utan med tändningen. kolla så att ingen kabel under kåpan blivit skadad eller går mot jord. En utombordare stannas genom att matarspänningen till tändspolen (CDI-boxen) kortsluts mot jord. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aron2 0 Postad 14 Juli , 2008 Ett tips för att kolla om det är något med soppan tex att det är skit i filtet. Köp en burk startgas och spruta där motorn drar in luft samtidigt som du försöker starta motorn. Startar den då så är det något med soppatillförlsen. Om det inte hjälper ta loss ett tändstift i taget och och håll det mot någon jordad del samtidigt som du försöker starta motorn. Då ser du om du har gnista eller inte på stiften. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 14 Juli , 2008 Jag har varit på bryggan idag och köpt ett nytt inline-filter... behövs kanske ändå Köpte även ett tändstift (de hade inte fler hemma. jag ville ha tre) om nåt av de tre skulle vara ur leken. Åkte ner till klubben och lyckades paddla till min ordinarie plats. Skönt. Genast så känns det bättre eftersom jag kan låsa henne. Lyfte av kåpan och letade efter ev. lösa eller trasiga kablar. Hittade inget. Åker ner i morgon med verktygslådan så får vi se vad jag lyckas med. Har aldrig mekat båtmotor tidigare. Hur vet jag om en del är jordad? Senast ändrad av Rubinen | 14 juli 2008 | 19:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 15 Juli , 2008 Jahapp, då har jag testat lite till. Inlinefiltret var rent, men jag bytte det ändå eftersom jag ändå hade köpt ett nytt. Letat skadade kablar till förbannelse utan resultat. Spraya startgas i inluften och den startade inte. Kunde tyvärr inte kolla tändstiften idag eftersom jag hade tagit med min tändstiftsnyckel som jag har till crossen, men den var för liten. Har en till i garaget så får testa på torsdag igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 16 Juli , 2008 Kolla detta först. Dödmansgreppet? Luftskruv på tanken ? Annars kan CDI-boxen pajat, Kolla förgasaren Kan vara vad som helst....men börja med tändstiften Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dykarn 2 Postad 16 Juli , 2008 Startar motorn ej med startgas så bör ju felet (som nämnts) ligga på el eller tändningsfel, någon kabel som är glapp eller trasig, fel på tändspolen, brytare/kondensator om den har sådana, tändkabel från spole till fördelare, dödmansgreppet, ev säkringar osv... Kolla om du har gnista på stiften först, har du det kan du dra i en skvätt startgas direkt i varje cyl och sedan dit med stiften igen och provstarta. Är tändning och el ok så bör den starta då. Gör den det så kan du kolla vidare på förgasaren samt bränsletillförseln, blir stiften blöta vid startförsök osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 24 Juli , 2008 Då har man haft tid och kika igen... Ingen gnista... tror i detta läge att det kanske är bättre att anlita fackman? Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 5 Augusti , 2008 Nu har jag varit utomlands ett tag och samtidigt bokat tid hos mek så i morgon eller på torsdag så lämnar jag in den. Jag hade tyvärr inte kunskapen att finna felet. Hoppas bara att det inte blir allt för dyrt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 12 Augusti , 2008 Lämnade in hela paketet i torsdags och ska hämta tillbaka det idag Switchbox trasig. 3000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 12 Augusti , 2008 Skönt att det löste sig! Då har du några månader kvar av säsongen du kan utnyttja. Den bästa tiden börjar ju nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubinen 0 Postad 12 Augusti , 2008 Tack! Jag hade väl egentligen lite tur. Båten pajjade sista helgen och sista möjliga turen innan semestern och jag hade 75% av den planerad med resor och enbart endagars vändningar hemma. Jag bestämde mig till slut att låta något kunnig titta. Jag ringde till dem 25 juli. De undrade om jag ville lämna in direkt, men jag åkte ju till Italien i 1 vecka dagen efter och båten låg i blaskan och jag har ingen dragkrok och svärfar har inte tid och bla bla bla... så tid fanns inte. Vi kom överens om att jag lämnar in den så fort jag kommer hem. Killen kanontrevlig! Jag kom hem onsdag 6/8, lämnade in båten tors 7/8 ca kl 14. Tis 12/8 kl.09 så ringer de att båten är klar. Det finns de som väntar hela säsonger på sina båtar. Trist som fasen, men kanske finns det bättre verkstäder ibland? Jag fick min fixad på 115 timmar och det duger för mig Kl. 16,30 var hon, Galadriel (ej korrekt döpt, men namnsatt), sjösatt och redo. Fasen vad jag är nöjd!! Jag kan verkligen, absolut rekommendera Jobs Marin i Sollentuna! Senast ändrad av Rubinen | 12 augusti 2008 | 23:39 Senast ändrad av Rubinen | 12 augusti 2008 | 23:47 Senast ändrad av Rubinen | 13 augusti 2008 | 10:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser