Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
slin

Skrovisolering?

Rekommendera Poster

Hej.

Har rivit ut min gamla muggiga skrovisolering, som var ca 3 mm tjock med skumplast på baksidan. Nu undrar jag om jag kan isolera direkt med den 3mm isolering som finns att köpa hos tex Watski butikerna, eller ska man först isolera med tjockare typ 10 mm och sedan lägga 3mm klädseln ovanpå detta?

Hur går man bäst tillväga?                                                                     

Vilken typ av lim är bäst att använda?

Är mallar det bästa sättet att skära ut den nya?

Ska jag isolera hela vägen ner under kojerna? 

Båten är en P28 från 68 och den seglas mestadels sommartid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste nog tyvärr slipa bort gammalt lim med en roterande stålborste eller liknande. Sedan så använder du det lim som tilverkaren av den nya isoleringen, fel lim kan nog smälta materialet. Mallar ger nog def bäst resultat, men är du duktig på frihandsskärning så varför inte.....

Jag skulle satsa på den tjockare isoleringen under vattenlinjen om du färdas i kalla vatten, då blir det mindre risk för kondens.

Dokumentera gärna arbetet för resten av omvärlden....Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! 

Vi rev också ut vår sunkiga väggbeklädnad i våras. Vi frågade på båtaffären och fick tips om att skrapa bort skummet med stålborstar och sedan tvättade vi väggarna med klorin så att allt gammalt sunk skulle dö. Vi valde vit klädsel med ny skumisolering på baksidan som, enligt tips från båtaffären, sattes upp med Cascoflex, lim för våtrumsmatta. 

Vi skar till den nya klädseln på plats. Det gick till så att jag mosade in mig själv i förpiken tillsammans med 5 meter klädsel, en kniv och massa svordomar... Det var lite svettigt att skära med händerna och hålla klädseln på plats med fötterna. För min del verkade mall-alternativet mycket krångligare men det är klart att man minimerar risken för fel då. 

Vi satte ingen klädsel under kojerna då det inte satt någon där innan och jag vill helst ha båten så ren som möjligt från saker det kan fastna skit i. 

Lycka till!

post-27718-1394235548,6866_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har kanske redan gjort jobbet nu, men annars vill jag varna för risken att man får små luftfickor mellan skrov och isolering. Då blir det kondens.

Vad fukten sen gör i kombination med limmet och ämnena i plastisoleringen är inte alltid kul. (Har man stålskrov ska man definitivt låta bli!)

Ett alternativ är att ha en luftspalt emellan. Man kan lägga träribbor 10 mm från skrovet. Blir riktigt snyggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...