Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst sdk780

Fakta om Oxelö 30

Rekommendera Poster

Gäst sdk780

Hej! Jag funderar lite på köp av Oxelö, helst en 30! Vad talar vi om för mått och vikter? Liksom vad är hastighet och förbrukning med dom lite olika motorinstallationer som finns (130 hk bensin, 2x130 hk bensin, diesel) Är oxelö en halv eller helplanade båt (med rätt motoreffekt?) Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sök här på maringuiden under båttester!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inget under Båttester när man söker :(

Har själv en Oxelö26 med B20 130hk, jättenöjd med båten förutom att motorn är underdimensionerad!

Håller mig hellre runt 5knop än att plåga livet ur B20:n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Ja jag fann det! Man måste skriva exakt vad man söker i sökrutan! det går inte med bara oxelö utan det måste stå oxelö 30. Dålig sökfunktion faktiskt! Oxelö 26 finns det inget på!!

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nytt svar på gammmal tråd men jag hade inget bättre för mig...

Jag har en Oxelö 30 och är helt nöjd med den förutom att den kunde haft starkare motor. Det är en perfekt bobåt för längre turer. Rymlig, trivsam och med enorma stuvutrymmen. Vi ligger mest runt 8-9 knop för att det går tyst i den farten och dessutom drar den då under litern distansen. Deiseltanken är på 400 liter så man kommer låångt på en tank.  En annan sak som skiljer från maringuidens mått är vattentanken som är på 200 liter i min båt. 

Med min motor (aqad40, 155hk) är toppfarten 17-18 knop (med 4 pers ombord. Skrovet är är halvplanande men jag tycker dieseln låter lite mycket i varvtalen som behövs. Ändock är den jämförelsevis tyst eftersom motorn är i låda i akterruffen (drevmodellerna). Båten går torrt i hög motsjö eftersom den skär bra genom vågorna och friborden svänger ut uppåt. 3,05m i  total bredd uppe blir under 2,50m i vattenlinjen.

Jag beställde själv ett test av båten via LRF-media (Vi Båtägare1978) och för att inte överskrida upphovsrätten återger jag bara en del av ingressen: 
Oxelö 30 är en väbyggd och välutrustad båt med stora, väl tilltagna utrymmen. Sjöegenskaperna är utmärkta. Som båtbedömare är man inte bortskämd med byggen av det här slaget

Jag kan rekommendera att beställa test själva oavsett vilken båt det gäller. Det verkar finnas ganska många årgångar båtar på lager. Det enda trista var att särtrycket var scannat för optiimal textåtergivning vilket ger svartvitt dassig bildåtergivning. 

God tur!

post-25354-1394236000,7513_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...