Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Flacken

Val av Bowrider

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är en kille som ännu så länge är rätt oerfaren vad gäller båt- och sjöliv, men det vill jag ändra på...!!

Jag vill ha en båt för vattensport, lek, kul, sol & bad. Kunna ta med vänner och familj på lite båtturer utan att trängas för mycket i båten...
Problemet är att jag, eftersom jag är ny i branschen, inte har en aning om vad jag ska tänka på och vilket båtmärke jag ska välja!
För mig är detta en djungel.

Bayliner 175 verkar ligga lågt i pris men hur är det med komfort och bullernivå egentligen?
Finns det andra bättre alternativ till liknande penning?

Har kollat både nytt och begagnat och letar i prisklass upp till 200.000 kr.
Är det bättre att köpa en bättre båt med ett par år på nacken och därmed sjunkit lite i pris än att köpa en billigare båt typ Bayliner som är splitter ny?

Det jag också funderar på är bränsleförbrukningen hos större båtar med tex 4,3 el 5,0 L Pentamotorer jämfört med Mercrusern på 3 liter som sitter i tex Bayliner 175.
Man vill ju kunna vara på sjön utan att bli ruinerad av bensinpriserna...

Kan någon vänlig själ med lite erfarenheter dela med sig av dessa så vore jag MYCKET tacksam!

Vänliga hälsningar Danne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en några år gammal nordisk båt på sex meter med utombordare.

Ej någon bowraider, välj en dc exempelvis,Yamarin,Ryds eller Bella.

Utrymmet under fördäck bra att ha till förvaring utav prylar eller uttråkade barn.

Med bowraider måste du ha 100 procentigt vackert väder annars lessnar

dina medpassagerare.

4,3 motorn kan du glömma, brukar kallas för alkolistmotorn.

Den dricker för mycket.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo, tack för ditt svar.

Några barn är visserligen inte aktuellt, men tanken att komma undan dåligt väder är kanske inte så dum annars.

Någon annan som har synpunkter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad man ska välja för båt är ju helt beronde vad man har för syfte med båten.

Själv är jag ganska sugen på en yamrin 5220

http://www.blocket.se/vi/16482913.htm?ca=5_s

Anledningen varför jag tycker om den är att den passar mina krav och det är att jag vill ha en öppen båt vilket möjligör vattensport och lite enklare fiske, samtidigt med kapellet uppe så är det trevligt och mysigt för 5 personer innanför det.

Fördelen med denna nordiska bowrider jämfört med baylinern tycker jag är möjligheten att enkelt kunna gå fram till fören genom den öppna gången, Ingen helttäckande matta (amerikanarna verkar älska det) sen känns dom mer gedigen i kvalliteten.

 

Finns flera nordiska modeller:

Ryds 520 GTX
http://www.blocket.se/vi/17097167.htm?ca=5_s

AMT 185BR
http://www.blocket.se/vi/15196099.htm?ca=5_s

Bella excel 512
http://www.blocket.se/vi/16753489.htm?ca=5_s

Min personliga favorit är AMT följt av yamarin, ryds och bella.
Dessa båtar är mellan 5-5.5 meter långa.

Detta är endast förslag från en typ av båtar, finns ju ganska många andra amerikanare eller DC modeller,

Själv har inte valt en DC i den klassen därför att jag tycker dom är för små, skulle jag ha en DC skulle jag välja någon upp mot 7 meter för att vara nöjd (för dyr för min plånbok), annars tycker jag dom endast används till förvaring då dom känns för små att bo i.

Lycka till med båtköpet Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att en DC är betydligt mer mångsfaciterad än en bowrider. Däremot skulle jag inte tveka på att skaffa en Amerikansk DC i 22-fots klassen då du får mer för pengarna än en nordisk. Och kvalit'en behöver man knappast klaga över heller. Ångrar inte mitt köp en av en USA dc en sekund! Sen kommer du naturligtvis höra förespråkare för det ena eller det andra. Det enda sättet att bli klok när man väljer båt är att åka och känna själv. En bättre investering än en båt är svårt att göra Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, var själv i sådana funderingar i höstas.

Kollade på både DC och Bowrider; Yamarin 59DC, Yamarin 6110DC, Ryds 620DC och AMT 185 BR och Yamarin 5820/58 BR.

Kom fram till att jag (högst personligen) troligen inte kommer att nyttja ruffen i en så pass liten DC (5-5,5m) till övernattning utan troligen som lagringsutrymme på dagsturer.

Bowridern hade andra fördelar; man kan sitta där fram och fiska, man går från aktern till fören i samma nivå utan att behöva gå upp på rufftaket.

Allt beror på vad du högst personligen tycker och vad du tänkt utnyttja båten till.

Håller inte riktigt med ovan Med bowraider måste du ha 100 procentigt vackert väder annars lessnar dina medpassagerare. Dom ledsnar väl i en mindre DC också, för inte vill passagerarna sitta i den förhållandevis lilla ruffen under färd? I bägge fallen sätter man väl upp kör-kapellet? Då ser jag ingen skillnad på BR och DC. Men det är min personliga åsikt.

 

Lycka till med båtköpet Cool

 



Senast ändrad av ulfa | 12 juli 2008 | 21:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en Amerikansk bowrider när jag var ung. Den var underbar, ankrade utanför stränderna och slolade behagligt 4 pers liggande på dynorna. Slapp sand och småungar. Kanon till vattensport och badbåt. Den toppade 50 knop, saknar den.

Leta efter en där man kan sträcka ut sej både i för och akter, många tycker jag är för små i fören... Hade hellre valt med utombordare....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du letar bowrider! Jag var själv lite inne på det ett tag, men så blev det till slut en ht-båt...

En fördel med en bowrider är ju att den är lätt att gå i och ur. Jag tror inte att en Bayliner håller direkt lägre kvalitet om man jämför med en motsvarande Sea Ray. Däremot är väl en Sea Ray lite mera påkostad interiört. Om man jämför med en mindre DC tycker jag också (precis som någon annan sade) att utrymmet under däck är rätt värdelöst. Det är helt enkelt för litet för att fylla någon funktion i vilket fall som helst. Möjligen kan det vara en fördel att ha ett hårt däck om du möter stora vågar, för annars så åker de ju rakt ned i gropen i fören...

Ska du använda båten ute till havs, eller kanske bara där det går lite mindre vågor? Ute till havs tycker jag att Bayliner 175, samt Bella 512 är för små. De har för låga fribord. Om du tittar på Bayliner 185/195 eller kanske en Bella 530 Excel så har de betydligt högre fribord och det hade nog jag satsat på. Passar mina behov bättre.

Utombordare eller inombordare är väl en smaksak. Tvåtaktsutombordare kräver mindre i form av service jämfört med fyrtaktsutombordare och inombordare. Somliga vill inte ha hål under vattenlinjen i båten och vill därför inte ha inombordare. Andra tycker att det är bra att få fram tyngdpunkten i båten, då den blir lättare att få upp i plan. Båtar med inombordare blir tyngre då spisen väger en hel del jämfört med en utombordssnurra.

Prismässigt ligger väl en jänkare med inombordare bättre till. Vet inte heller om en 4,3 nödvändigtvis måste dra så mycket mera soppa än en 3,0. Du får ned motorvarvet en hel del. 4,3 finns även med insprut och ligger då på 220 hk, jämfört med 190 hk i förgasarversion. 3,0 ligger på 135 hk och finns mig veterligen inte att få med insprut. Insprutarna brukar ju generellt gå något snålare än förgasarversionerna. Vet att 3,0:an brukar anses rätt bullrig, men i marchfart runt 25 knop ändå ok.

Finns för- och nackdelar med olika typer skulle jag tro. Både båttyp och motortyper...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för jättebra ocj intressanta svar!

Nu har sambon börjat blanda sig i valet av båt på allvar och det mesta tyder på att vi kommer att välja en DC.

Jag har hitta några intressanta objekt.

Kolla länken nedan som är en Maxum 23 med trevlig utrustning för lite längre utflykter.

http://www.blocket.se/vi/17098875.htm?ca=8_s

Regal 2150 eller denna nedan, en Wellcraft 233 känns också kanon.

http://www.blocket.se/vi/16365377.htm?ca=8_s

Vill ha en rymlig båt med pentry och toa. Gärna dusch o rymlig sittbrunn.
Måste dessutom ha bra yta för att kunna ligga o sola.
Dessutom vill vi kuna åka wakeboard och ringar o ha kul med båten.

Det svåraste är nästan att veta vilken typ av motor båten ska ha.
Man är rädd att för stora motorer ska dra för mycket, men det kanske är tvärt om eftersom man kan åka på lägre varv?

Tacksam för ytterligare svar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var en helomvändning av båtval jämfört med ditt första inläggGlad

Du har inte bara gått upp en storlek som jag föreslog utan nog närmare tre storlekar... En 6-7 sjumetersbåt med inombordare drar du knappast upp med en personbil. Det behövs kran.

Dessutom är ju prislappen betydligt blodigare, vilket gör att du får betydligt äldre båt för dina 200 lakan, och ev större reparationsbehov. Soppaförbrukningen beror ju dessutom mer på storleken av båt jämfört med storleken på motor. De där två lär dra betydligt mer än en Bayliner 185 med 3 liters Mercrusier, alternativt en Bella 530 med 115 hk utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp! Helomvändning var ordet!

Från början visste jag helt enkelt inte riktigt vad jag ville ha, och har fortfarande inte bestämt mig. Men jag har efter att ha varit runt o kollat båtar överallt mer och mer gått ifrån bowridern mot en dc istället.
Tycker man får mer för pengarna och eftersom vi vill kunna vara borta några dagar i streck känns det som vi måste höja oss ett snäpp... :)

Men det är ju svårt att få allt... Låg förbrukning, rymlig båt, billig båt, nyare modell osv för de pengarna man ursprungligen tänkt lägga.

Men om man jämför att köpa en ny Bayliner 175 för 190 tkr och en begagnad wellcraft 233 eller tex regal 2150 för samma pengar så är ju känslan att man kan få ut f-n så mycket mer av de senare nämnda båtarna! Samtidigt är det förenat med andra problem....

AHHHH!!! Hur ska man någonsin kunna bestämma sig! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du gjorde rätt med en helomvändning! Jag velade precis som dig innan jag handlade min DC men har inte ångrat det en sekund! Tycker du hittade några spännande objekt som det bara är att kolla vidare på. Att det kostar lite att driva en båt får man leva med. Det är inte billigt men det är ju inte därför man kör motorbåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en Bayliner 192 skulle vara något? Tror visserligen första årsmodellen var 2006, men en sådan borde gå att få för cirka 200 tkr.

Fabriksny annars från cirka 250 tkr skulle jag tro. Den lär ha sålt väldigt bra i USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för nyttiga och trevliga svar.

Har kikat lite på Bayliner 2052 som verkar vara helt okej förutom att utrymmena känns lite små och den saknar vattentank.

Sea Ray 215 har seglat upp som ett annat jätteintressant alternativ men den ligger ju något högre i pris. Å andra sidan verkar den ha allt som vi söker; Lite rymligare, förskvattenkran, dusch mm.

Undrar om man ska sikta på 5,0-motorn? Att bensinen kommer kosta har jag riktat in mig på. Kan man komma undan med runt 1,5 liter/nm med en Sea Ray 215 tror ni?

Någon som vet något om att använda en sådan som vattensportbåt?

Tacksam för ytterligare svar i ämnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft ett par dc båtar i mina dagar och nu så köpte jag en Yamarin 5220 som en bad båt.

Och jag ångrar verkligen inget! det är en kalas båt! massvis med styvutrymmen enkel att ta sig från för till akter. sen om det blir tasktigt väder så funkar kappellet att köra med.

Som en dags båt/fiske båt så kan jag rekomendera denna båt.

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...