Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
larsnyander

reperations räkningen börjar på 10 000 kronor !!!

Rekommendera Poster

har efter många om och men fått ge mig och har lämnat in min motror på verkstaden (johnson 150).

efter ett samtal från verkstaden där de sa att de hittat problemet, en pump som styr mängden bensin samt mängden olja som går in i motorn, blev jag lycklig och tänkte att det skulle bli skönt att ha detta avklarat.

när jag hämtat båten från verkstadens brygga och tar ut den för en testrunda märker jag att problemet kvarstår.

den vill fortfarande bara varva ut i en form av ketchup effekt samt att den knackar i cylindrarna vid maxeffekt...

nu blir jag rädd för var prislappen ska sluta på då jag idag betalade över 10 000 kronor för arbetet hittils.

har ni några tips på vad det kan vara?

jag har satt i vattenavskiljare, bytt till championstift, dränerat förgasarna.....

 

HJÄLP!!!

 

lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dom sagt att det är en sak och problemet kvarstår efter att du betalat 10 papp så skulle i alla fall jag reklamera den reparationen.

Dessutom kan det var bra att göra upp om priset på en reparation i förväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VAAAA Detta är ju svindleri på högsta nivå.. Dom har förmodligen inte gjort ett skit med motorn. Detta är en av anledningarna till att jag inte ens funderar på att lämna mina grejer till någon marina.. Klart som faan du ska reklamera detta, dom har ju med mina ögon mätt bara lyckats att göra d sämmre. Och d är ju rättså illa när d går baklänges när man grejar. Och sicket rövarpris 10 000kr för att byta en pump, sedan skita i och byta pumpen ta betalt och hoppas på att du ska svälja räkningen och betala.. Vet ju inte riktigt vad du har för årsmodell på din motor. Men i dessa storlekar på maskiner från tidigt 90 tal så kan du ju faktiskt få en begad Yamaha eller Mercury rättså billigt som funkar.. Om d nu skulle visa sej att d blir för dyrt att reparera på riktigt vis.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Misstänker att min pump kan ha lämnat in... Vad var symtomen innan du lämnade in båten?? Att den bara la av? Efter det så larmar den???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säger de att de har löst problemet och lagat motorn så är det ju bara att reklamera och de får göra om det..! Då bör väl ingen extra kostnad för dig uppkomma? Det är ju dom som gjort fel..

Sen är det som sagts innan bra att komma överens om pris, innan man lämnar ifrån sig motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

verkstaden har efter 13 (!) timmars felsökning fortfarande inte hittat orsaken till att den inte varvar ut.Alla mätbara värden ska enligt mekanikern vara perfekta. alla cykler som kan mätas upp har klarat sig, stroboskop kollat alla cylindrarna efter tändproblem vid olika varvtal...

det enda de kom fram till var att VRO pumpen behövde bytas... vilket de började med...

båten gjorde strax över 40 knop när jag plockade upp den i höstas nu, utan att ha bytt eller alternerat något, gör den 10 knop mindre!!!??

verkstaden nämde något om att det inte kan vara något annat än  powerpacken då de kontrollerat allt annat... det e minst tio loppor till...

Fick på omvägar höra att det kan vara en skadad powerpack. Kan det vara det?

kan man få tag på garanterat hela men begagnade powerpack någonstans?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet har efter många om och men konstaterats. Det har fastnat partiklar i flödar nålen i en av förgasarna samt automatchokens flödarnål. En ny vro pump och en annan massa småsaker som blivit bytta senare funkar det perfekt.

kostnaden satnnar på vropumpen montering 10000, felsökningar samt materiel 6000.

total 16000 kronor.

 

nu går den som en klocka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det här som är det svåra när man lämnar in en grej för reparation. Eller likadant när man gör det själv.

Man misstänker en detalj. Byter den men felet kvarstår. Så fortsätter det med nästa misstanke, byter den osv.

När väl felet är hittat och löst kan man ju egentligen byta tillbaka till de gamla prylarna och slippa dessa dyra onödiga delar.

Felet med skit i nålventil skulle egentligen inte kosta mer än den tid man lagt ner på att finna felet.

Det kan givetvis vara dubbelfel vilket alltid är knöligt. Är symtomen samma är dock sannolikheten mindre att det skulle vara två fel som ger samma felyttring.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...