Maltez 1 Postad 11 Juli , 2008 Hej, Jag tror mig ha ett problem (?) med laddningen i min båt. Laddningslampan glöder....vilket jag tolkat som att det är något vaj med laddningen. Jag mäter en potentialskillnad mellan B och terminal 61 på generatorn på 2.4V vid drift (fördel B ). Voltmetern indikerar 13.8 V och spänningen ökar defacto efter start av moroten, vilket förefaller helt normalt. Lik förbannat glöder laddningslampan, vilket i sig är rimligt eftersom det över lampan ligger ca 1.9V. Generatorn var inne på översyn i vintras och allt var OK... Någon som har någon tanke kring detta? Motor: AQ145A -82, tror generatorn är en SEVMarchall 35A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Juli , 2008 Hörs som om du har problem med antingen kablarna mellan batteri - laddningslampa - generator. Laddningslampan är kopplad Batteri till Lampa till D (61 på din generator). När generatorn laddar får fältlindningen ström från generatorn via regulatorn, men för att börja ladda måste den få ström från batteriet och den strömen begränsas av laddningslampans resistans. Det du även kan ha problem med är att diodbryggan i generatorn gått och då lägger generatorn på en växelspänning på batteriet. Detta kan ses som att laddlampan glöder eftersom lampan lyser när generatorn levererar -12V... Börja med att ta en fräch kabel från batteri till lampan och en fräch från lampan till terminal nr 61 på din generator. Kör motorn. Lyser lampan (glöder) lampan nu så mät diodbryggan. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maltez 1 Postad 11 Juli , 2008 Ja, det var min första tanke, så jag gick och inhandlade nya kablar och kabelskor osv, men det var innan jag mätte spänningarna. Jag mätte alltså upp 2.4V vid generatorn och 1.9 V vid lampan...dvs ca en halv volt spänningsfall i kablaget från 1982, vilket förefaller högst normalt. D.v.s om jag kopplar fräscha kablar direkt till B resp. 61 så innebär det att lampan borde glöda än mer....jag la ner det provet för stunden då, men kanske skall återuppta idén. Mysteriet som jag ser det är varför jag mäter en spänningsskillnad vid generatorn överhuvudtaget....borde det alltid vara 0V om generatorn laddar? Vad finns innanför terminal 61? Är det detsamma som D (fältlindningen)? Och stämmer det att om jag startar med laddningslampan urtagen, dvs bruten krets till fältlindningen...att laddningen inte borde komma igång då? mvh Mats Följande tillagt efter lite mer funderande....det är spänningfallet över kablaget som skapar strömmen som får lampan att glöda...61 är ju naturligtvis inte att betrakta som en jordpunkt. Det är ju början på fältlindningen. Jag testar med fräsch kabel imorgon.... Tack! Senast ändrad av Maltez | 11 juli 2008 | 22:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser