Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
nomis

Snipa+Ekolod

Rekommendera Poster

Finns det något enkelt och bra sätt att montera ekolodsgivaren på en snipa (Saga 20).

vill helst sätta en typ inombordsgivare för båten ligger i sjön

Förslag!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem.

Börja med att montera skärmen och dra ström. Ta sedan och rengör ett område (oftast är det bäst i början av båten) på skrovet. Alltså i kölsvinet.

Koppla in givaren och se till att du har 3-8 meter under båten. Lägg givaren där du vill ha den helst och häll vatten på den, du ska höra hur den börjar klicka intensivt.

Kolla på lodet så du ser en tydlig botten kurva och at djupet verkar stämma.

Ta nu och markera vart givaren passade bäst och torka bort allt vatten, slipa lite försiktigt på skrovet och lägg en ordentlig klick med Sika eller Silikon (obs marinsilikon).

Tryck sedan ner givaren så den ligger kloss an mot skrovet. Kolla nu så bilden är bra och djupet stämmer. KLART.

Du behöver inte köpa någon speciell givare utan kan ta medföljande aktergivare till detta...kolla bruksanvisningen där brukar det stå hur man monterar inombords.

Installerade en Lowrance 125x nyss i min albin 25 och är mkt nöjd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Akterspegelsgivare på insidan skrovet, fastsatt med Sikaflex291. Fungerar perfekt.

post-2742-1394235540,9128_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan har diskuterats förut på Maringuiden, och bl.a. Maximarcus svarat och jag också.

Montage inombords har vissa fördelar - du slipper sladdar utanför. Men en liten nackdel - du kan inte mäta vattentemperaturen.

Principen är att ljudet måste passera skrovet och sedan vattnet innan det ekar mot botten. Tiden för ekot ger djupet om ljudhastigheten i vatten är känd.  Ljudhastigheten i luft är betydligt lägre än i vatten så en luftspalt på några cm ger ett fel på några dm, alltså 10 gånger mer. Och dessutom orkar inte ljudet igenom luften så det fungerar inte alls.

Med andra ord - givaren måste sitta dikt an mot skrovet, fastlimmat med bra lim eller sikaflex. Eller som Maximarcus och jag provat: Montera ett rör mot skrovet och fyll med vatten eller olja. Försök placera givaren där du vet att skrovet inte är dubbelt. Så lite plast och annat som möjligt ska vara i vägen för ljudet. Som några sagt här så kan du prova med en plastpåse med vatten först innan du gör ett rör.

Jag monterade mitt ekolod igår. En sak som jag saknar på mitt ekolod är en kalibrering. Djupet mäts ju från givaren, inte från vattenytan. Dessutom kan det ju bli lite fel på grund av montaget. Jag skulle vilja justera offset på givaren. Nästa gång jag åker ut ska jag ta med ett långt snöre, en tyngd och en tumstock och loda djupet för att se om ekolodet visar rätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man skall kolla att lodet fungerar med givaren på den platsen man önskar, kan man, iställetför att hälla vatten på den. stoppa den i en plastpåse med vatten i och placera givaren på önskat ställe. Fungerar det så är det ok.

För mig är den lilla skillnaden som kan uppstå pga att givaren sitter något under vattenytan samt ev pga ljudvågornas utbredningshastighet i olika matrial ovesäntlig. Mitt pedanteri lägger jag på andra saker.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag monterade mitt ekolod igår. En sak som jag saknar på mitt ekolod är en kalibrering. Djupet mäts ju från givaren, inte från vattenytan. Dessutom kan det ju bli lite fel på grund av montaget. Jag skulle vilja justera offset på givaren. Nästa gång jag åker ut ska jag ta med ett långt snöre, en tyngd och en tumstock och loda djupet för att se om ekolodet visar rätt. Jag hittade faktiskt kalibrering i mitt lowrance där jag kunde ställa in offseten.....så det var bara att loda och lägga in mellanskillnaden i lodet. Men som sakt man sk tilläga att man INTE ska ha dubbelskrov om man installerar givaren direkt på insidan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...