Hans-Uno 0 Postad 11 Juli , 2008 Hej Är en relativt oerfaren seglare och vill gärna få råd utifrån nedanstående händelse: Seglade i närheten av ett högt berg på djupt vatten, gick på slör i ca 3 m/s och seglen hade svårt att fyllas. Vi visste att en kallfront skulle komma senare under dagen men vädret var strålande och vi seglade på med full riggning. Plötsligt när jag befann mig nere i båten, 11 meters båt, ökade vidnen på ca 2 minuter till över 17 m/s och vi fick den då rakt i sidan. Jag försökte gå upp i vind för att ta in genuan men det gick inte, startade motorn och tvingade upp båten men den föll av direkt och vi fick 40 graders lutning. Vågade inte släppa ut storen för mycket med tanke på att en kraftig gipp kunde uppstå. Problemet var att få in genuan som gjorde att båten ville falla av. Vad borde jag ha gjort? Skulle jag ha tagit läns eller slör? Mvh/nybörjare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 11 Juli , 2008 Du kunde tex släppt på genua skotet och låtit genuan fladdra ut så hade båten rest sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 11 Juli , 2008 Absolut inte läns eller slör, då ökar risken för en gipp. Släppa på skotet till genuan är bra, har gjort det själv vid ett tillfälle, kunde sedan dra in den utan problem.Har du en halvind så ska det väl inte vara någon fara med att släppa ut storskotet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 11 Juli , 2008 I alla sådan situationer som du beskriver är det bäst att släppa ut seglen, hålla huvet lågt och med motorns hjälp gå upp i vinden! När du sedan ligger i vindögat kan du reva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 11 Juli , 2008 Nu är inte jag nån seglare, men vi fick lära oss när jag tog kustskepparen att det kan vara farligt att gå nära ett högt berg/hög klippa(om berget är nära vattnet) - då kan vinden nämligen komma rakt uppifrån och tryck ned seglet till vattenytan, dvs båten läggs helt på sidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 11 Juli , 2008 Taskigt för dom som hoppar fallskärm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 11 Juli , 2008 Nej men sant som sagts. Sedan är det bara att reva. Hände mig också med första båten, det blev lite blött men ingen större fara. Det händer nog alla förr eller senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hans-Uno 0 Postad 11 Juli , 2008 Tack för alla synpunkter. Funderar fortfarande på om det inte varit bäst att ligga kvar på halvvind och släppa genuan för att sedan försöka rulla in den och därefter ta rev i storen i vindögat. Nu förstärktes vinden genom att jag gick upp i vindöga med hjälp av motorn. Ett problem var att det var sådant tryck i genuan då den fladdrade, trots att den var lös, så att den knappt gick att rulla in den med vinsch. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 13 Juli , 2008 Om du inte kan rulla in när genuan är lös och fladdrar i vindögat verkar det som du har ett för löst satt förstag. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser