Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
shakespeare_magnum

Krånglande Mercruiser 3,0

Rekommendera Poster

Hej. Jag har ett problem med min mercruiser 3,0 med EST ignition, den har inte startat på en lååång tid  men idag gjorde den det av en ren slump jag lokaliserade problemet till shift cutout shiften när jag av misstag la den vit gröna  kabeln mot jord, nu undrar jag ska den ha kontakt med jord innan den går in i switchen enligt el shemat verkar den gå direkt till fördelaren men sen kommer nästa problem motorn startade och gick fint i 10sec sen dog den vred om nyckeln igen samma problem gick och stannade efter några sec kollade om det var för dåligt med bensin använde både el pump och mekan pump men samma fel kopplade till slut bort b orange kabel från generatorn som gick till starten och då funkade motorn kan någon förklara vad som har hänt... ni som har sådana här motorer får hemskt mycket hjälpa mig med hur era kablar är dragna. jag skikcar ett kopplings shema så får ni kolla själva..

post-20962-1394235540,2934_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Kolla så att din microbrytare vid motorn inte ligger på vid start.(funkar den, ska motorn dö vid helt ihoptryckt läge)kolla mercstuff hemsida för inställningar -växelvajer.

Kan även vara så att din microbrytare vid ditt gasreglage strular .Kanske dålig kontakt eller kabelbrott om den visar sig vara ok.Båten startar INTE om där inte finns nån kontakt,för då blir det samma som du försöker starta i växelläge.

Hoppas du får rätt på drt.

mvh Macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...