Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Nozer

Lämna kvar bergskilar, uppskattat, eller nackskott?

Rekommendera Poster

Vi lägger ofta till i naturhamnar. Ligger på klipporna o solar etc...

Har tröttnat på att få anpassa tilläggningen till vart det finns träd, så nu ska bergskilar tillverkas.

 

har satt ngn sån förut, o vet att det inte alltid är det enklaste att få loss eländet efteråt.

Så frågan är. Hur uppskattat är det att lämna kvar dom? Blir folk skogstokiga om dom sitter kvar, eller blir dom glada? (jag skulle bli glad iaf då det finns ngt att förtöja vid)

 

O ni som sätter kilar. Har ni tips på hur man enklast får loss dom? Nu pratar vi om dom klassiska av en rak plattjärnsbit.

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, inte fan skulle jag bli sur för att nån lämnat en bra möjlighet f mig att lägga till....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dumpat mina klassiska kilar eftersom det allt för ofta blir ett h-vete att få lös dem.

Har dem kvar i båten men använder dem aldrig.

Köpte wirekilar http://www.bryggan.nu/ovrigt/regist08/allapdf/Sida 57.pdf efter att varit ute med en kompis som hade ett set. Dom är helt underbara, sitter stenhårt och går att lossa väldigt enkelt eftersom man kan dra lös dem bakåt men en tamp.

Rekomenderas varmt.

 



Senast ändrad av velcroman08 | 11 juli 2008 | 07:55



Senast ändrad av velcroman08 | 11 juli 2008 | 07:55



Senast ändrad av velcroman08 | 11 juli 2008 | 07:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O ni som sätter kilar. Har ni tips på hur man enklast får loss dom? Nu pratar vi om dom klassiska av en rak plattjärnsbit.

Knacka på kilens sidor fram och tillbaka så hoppar den loss lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att göra som föregående skrivare.

Jag skulle inte bli glad om jag kom gående utefter berget o plötsligt snubblade på en kvarlämmnad bergkil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper wirekilar i båtaffären får man 3-4 i ett set för ganska många pengar. Om man köper samma kilar i en affär som säljer klätterutrustning (finns även på nätet), dvs utrustning för dom som sysslar med bergsklättring, så får man dubbelt så många och man kan välja dom i precis vilken storlek man vill. Finns nog 30-40 storlekar att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle i varje fall bli glad om jag hittade bergkilar att förtöja i .

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men då står det ju inte marin på dem och då kan det ALDRIG fungera! Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med, men de klätterkilar jag sett har kilen fastklämd på vajern medans i båtkilarna så löper vajern fritt i kilen vilket innebär att man kan rycka lös den lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar med koben och slägga att få loss dom flesta kilarna jag slår i. Men en gång så fick den faktiskt bli kvar. HAr nu till sesången kompleterat med ett litet spett och en lyftkrok modell extra stor.. Men å andra sidan så kostar ju inte kilarna miljarder så ett visst svinn kan man väl kanske leva med. Och som sagt kan ju kanske komma till nytta för någon annan.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rita dit ett ankare med vattenfasttusch och klistra försäkerhets skull dit en gammal prislapp från Hjermans eller Watski så lovar jag att dom kommer att sitta mycket bättre och måsarna i naturhamnen kommer inte att titta föraktfullt på dig. Tungan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet med att få loss några bergskilar. En rejäl handslägga, sidled, loss!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom här snubblar du inte på Stig om du inte konverterar till Apa. Om du går över till andra viken så hänger dom där om nu ingen har snott dom Flört

post-19228-1394235548,5242_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa en säck rälsspikar och en lagom handslägga. Man får dem för neråt 5 kr /st. Slå i dem stenhårt och låt dem vara tills nästa gång.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Lite på sidan om ämnet med att lämna kvar bergkilarna men ändå.

Jag måste ställa en fråga.

Om det fanns en bergkil som man inte behöver slägga till varken för att fästa eller ta loss, samt att den var enkel och lätt och liten och behändig, enkel att använda med bara lätt handkratf, passar i alla möjliga sprickor, speciellt i riktigt smala och grunda och kostar inte mer än en 1½ hundring, skulle ni köpa den och använda den?

Då pratar jag inte om bergklättrar muttrarna utan en ny uppfinning som ännu ej lanserats på marknaden. Det låter som trolleri men tänk om....

 

Vad säger ni som läser detta? Nyfiken på era svar.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp Kalman jag hade med en gång införskaffat en sådan. Straffet när man pankat i kilen för hårt är ju att man får panka och bryta rättsålänge för att den ska lossa.. Så en sådan uppfinning hade varit mer en välkommen i min båt iaf..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Det svåra är väl att hitta rätt spricka för att sätta kilen i! Men då tänte jag, att om man eldar på berghällen så spricker den ju och sedan är det bara att slå i kilen.
Men det vet väl alla redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snubblade i helgen 3 gånger på samma j----la bergsögla, inte blev jag arg för det...tyckte att jag var klantig redan den andra gångenSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tack, sån vill jag absolut ha!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Urban

Har du bara seglat på Ostkusten? Där finns det ju träd att knyta fast båten i.

Här på Västkusten finns det klippor. I de nordliga delarna av granit och det finns i regel hur mycket sprickor att slå ner bergkilar som helst. Det brukar inte va nåt problem. Inte att få loss dem heller. Jag har en slägga som jag slår fast dom med och med den slår jag också loss dem med. Jag har inte förlorat en bergkil på 45 år pga att jag inte fått loss dom. Däremot har jag tappat några i havet.

Dessutom så är Kryssarklubbens Hamn och Ankarplatskommité aktiva här på västkusten och sätter dubbar i de bästa naturhamnarna. http://www.sxk.se/kretsar/vas/naturhamnar/index.html

tommy

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Jo det finns en del bergshällar med sprickor här med Tommy, men visst tar man gärna ett träd och fäster i. Funderar på att skaffa ett landankare förrästen. Har du använt ett sådant. Kanske är bra när man ska lägga till mot land när man är ensam?

Men saknar du inte ostkusten själv en aning Glad 

Det blev ingen resa norrut i år för Karin och mig, vi satsar på nästa istället. Hör av mig angående tips på bra ankringsplatser när det blir dags. För dessa har du väl inte glömt Skrattande eller är dom hemliga? hehe.

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande  Stockholms skärgård finns det för min del mycket kvar att se. Speciellt ytterskärgården, och det är väl där man behöver bergdubbar. Det är kanske en annan typ av berg  där än vi har här i norra Bohuslän.

Landankare har jag aldrig provat. Det kanske inte är så dumt när man seglar själv och man börjar bli lite stelare än när man var ung och vacker. Hade en sk draggedragg i L32;an men provade den aldrig.

Livet i smått och stort blir inte alltid som man tänkt sig. Blev tvungen att åka till Göteborg i går och titta till mina föräldrar. Man ringde från sjukhemmet där min far ligger att han hade varit sämre de senaste dagarna, men han var på bättringsvägen igår. Det är inte lätt att bli gamal.

Vet föresten inte om vi kommer iväg idag heller. Det är perfekt segelvind för storfidran just nu. Väst 12 - 15 mm/sek. Dock inte perfekt segelvind för min fru även om man skulle kunna snika sig innomskärs. Sunnepinan, Sotekanalen, Täre sund, visserligen över Vale huvud men Hornö ränna och genom Hamburgsund osv.

Beträffande min seglats Kåge (Skellefteå) - Haparanda - Stockholm, la vi mest tid mellan Pite Rönnskär och Haparanda. Resten var i princip transportsegling. Använde inte bergkilar en enda gång under resan, men däremot kryssarklubbens bojar. Skulle gärna göra om den resan och var mina natthamnar var belägna är absolut ingen hemlighet.

ha´ t sô pen´ t

tommy



Senast ändrad av toaen | 15 juli 2008 | 05:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Beklagar det där med din pappa, det är inte kul att bli sjuk.

 

Hoppas ni får en bra seglats resten av tiden.

 

Funderar faktiskt på att någon gång testa att slänga lilla draggen som landankare när jag seglar ensam. Sedan kan man gå i land i lugn och ro och förtöja som vanligt. Frågan är, hur bra är jag på att kasta lasso? Jag menar om det är lugnt väder så kan jag lika gärna sakta krypa in mot klippkanten för om det inte går så kan jag ändå inte gå iland där.

Å är det mycket vågor och strömt så vete f..n om jag vill ligga och slå mot en klippa. Så jag behöver väl kanske inte träna lasso kast medelst dragg?

Ang min bergkil så är det en uppfinning som jag har på gång och testar. Poängen med den är att den passar i nästan alla små sprickor där inte en vanlig kil går ner samt den låser sig självt och är busenkelt att avlasta och lossa. Mer säger jag inte nu. Kan ju bli en stor artikel, vem vet?

 

En fördel med att hustru vill  citat:snika sig inomskärs är att man slipper hårt väder och kan skylla på den äklta halvan när mandomen inte har fått visa sig på styva linan. Tänk på det grabbar.Glad

 

Hur vare att segla ner från Pite? . Måste ha gått fort, det är nerförsbacke, jag har sett det på kartan...Glad

ha´ t sô pen´ t  själv.

Hälsningar,

Kalman

PS är på sydkusten just nu mitt för fyren Svinbådan i Öresund. Gå in i Vikens hamn å slå en signal så sätter jag på kaffet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Ja hoppas det löser sig Tommy och att ni kommer iväg snart. Och Kalman, kan man inte backa in mot land och slänga landankaret på det viset? Iofs så kommer man väl inte så långt in om det inte är djupt. Men om man släpper ner ankaret, slänger landankaret och håller emot det riktiga! Nej jag vet inte, jag får köpa ett och testa. Det ska visst finnas på biltema har jag hört Skrattande

/Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Landankare, ja. Jag är ofta ensam vid tilläggning i naturhamnar.

Har en miss i installationen av mitt ankarspel; lådan där man släpper ner linan är lite för grund så ofta får jag kinkar och tvärstopp när ankarlinan löper ut. Naturligtvist får jag stopp precis 1-2 meter innan land, retfullt nära men för långt att hoppa. Bara backa ut, ner i akter-ruffen, stå på huvet i ankarlådan och reda ut kinket och göra om (under omgivningens leende ögon i nacken).

Så jag köpte Biltemas billigaste lilla 1.5 kg dragg för 50 spänn plus 20 m tunn 6 mm smidig flagglina. Den ligger förberedd i fören när jag smyger mot land. När jag får det retfulla stoppet så åker draggen iland i någon buske/träd/bergspricka så jag får båten stillastående halvparkerad medan jag reder ut kinket och kan parkera normalt. Fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg resonemanget angående kilar m.m.

Här har ni en lösning som är kalasbra. De kallas friends och finns inom klättersporten. Är själv en fd klättrare så jag använder både klätterkilar och de få friends jag har (de kostar en slant).

Kanske en sådan Kalman fnurlar på Flört 

/Elfanomad

post-19763-1394235549,5082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Ser man på man lär sig lite nytt varje dag.

Så det heter fnurlar numera. Böjningsform på funderar?

Nej käre elfanomad, det är inte en sån. Försök att få ner en vän i en spricka som är säg 6 mm bred och 25 mm djup.

Annars har jag inte testat friend på riktigt för de uppfanns efter jag har slutat klättra. Numera blir det bara att klättra på Kullaberg och där behövs varken rep eller annat. Fast det finns ställen där det går/skall/bör att använda dem. Fråga alla danskar som övningsklättrar där. Vänner kan följa med ändå.

Problemet med både muttern och friends är att de utsätts för ryck av olika slag och riktningar och upprepade vid förtöjning. När man klättrar så blir det belastning bara från ett håll och förhoppningsvis aldrig ett ryck eller bara ett varefter man kasserar den kilen. Men ligger jag förtöjd så kan jag inte gärna byta ut dem efter varje rejält ryck. Det är skillnad på jämn belastning och ryck med chockverkan, jmf ett karateslag eller ett yxhugg md konstant belastning. När man klättrar så belastar man inte muttern eller haken alls. De säkrar bara för ett fall vilket oftast inte sker. När det sker så brukar en massa annat strula och  både muttrar och hakar och friends släppa. Det har hänt. OKej, extremklättrarna belastar säkringen bla när de klättrar upp/ner under ett överhäng men det var båtar vi skulle förtöja.

 

Tills jag klurat och testat klart mina grejer så rekomenderar alla ev. läsare att använda vanliga kilar och slåss med släggan. Fast jag rekommenderar att använda de vinklade kilarna och lägga dem i sprickor baklänges så de låser sig själva av draget. Då behövs ingen slägga. Men det är svårt om sprickor som låter detta göras.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vare att segla ner från Pite? . Måste ha gått fort, det är nerförsbacke, jag har sett det på kartan...Glad

ha´ t sô pen´ t  själv.

Hälsningar,

Kalman

PS är på sydkusten just nu mitt för fyren Svinbådan i Öresund. Gå in i Vikens hamn å slå en signal så sätter jag på kaffet.

Du Kalman

Att segla ner från Pite Rönskär gick relativt fort. Jag all är ju reklativt - jag seglar ju en storfidra. Vi la den mesta tiden av de 8 veckorna jag hade till förfogande i farvattnen norr och öst om Pite Rönnskär. Resten var en, i stort sett, ren transportsegling med långa dagsetapper trots mycket kryss.

Om du igår var vid Svinbådans fyr med kurs på Viken, så indikerar det kanske att du är på väg söderut? Skulle du va på väg norrut så har du 150 distansminuter kvar till Kungshamn (i värsta fall Smögen) Välkommen i så fall

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...