Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
sethakan

Ladda flera batterigrupper

Rekommendera Poster

Har förstått att CTEK rekommenderar att man har en laddare till förbrukarna och en till Startbatterierna istället för en som laddar bägge, jag undrar då hur det blir i min båt.

Jag har ett automatiskt laddrelä som kopplar ihop batterigrupperna när spänningen kommer över 25,2V och då laddar ju min laddare bägge grupperna vare sig jag vill eller ej. Frågan är då, behöver jag ändå en extra laddare, dom rekommenderar ju det eller är jag ute och cyklar?

Jag har 2 seriekopplade 75Ah till start och 2 170Ah i serie till förbruk.

Glömde säga att jag har en CTEK MULTI XT 14000.

Senast ändrad av sethakan | 10 juli 2008 | 23:35

post-10004210-1394235540,2185_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ungefär 500 Ah batterikapacitet som du tänker ladda med en laddare som ger 14 A (gissar jag). Om det är så är din laddare i minsta laget du bör kunna ladda minst 50 A.

Om du följer deras råd och hänger på en laddare till och lämnar reläet som det är så jobbar ju laddarna parallellt. Det spelar ingen roll om reläet är till eller från du får ju laddning på båda batteribankarna i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja ok, jag har iof inte så bråttom men det kanske sliter mindre på laddaren om jag skaffar en till.

Jag skrev fel innan oxå. Laddrelät kopplar isär grupperna vid 25,2V inte ihop. Det görs först vid 27,2V men det spelar väl föga roll nu:)

Det där laddrelät jag har, e de nån gammal dålig historia som drar ström? Kanske man skall byta det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...