Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Macke75

Jag blir så trött! :-(

Rekommendera Poster

Hej!

Har några frågor ang MERCRUISER 3,0 l  - 92 motor.

Jag sjösatte båten idag efter en massa jäv## strul med micro brytaren.

Plumsade i båten och startade upp den utan några större problem.Jag lät gå ca 5 min på tomgång och kollade instrumenten för eventuella problem.Allt ok....

-Kör 5-10 min låg fart till min båtplats ,och märker att tempen gått upp på MAX. Ska köra in på min båtplats och märker att där ligger redan en annan båt.(grannens extra båt)

SkrikandesSÄGER VA FAAN...  -Vill ju in med båten så fort som möjligt me tanke på tempen.Lägger båten 20 m från platsen ,i väntan på att han ska flytta sin båt.

Jag stannar motorn eftersom det tar ett tag innan han ska få bort sin båt.Jag passar på att kolla om där finns något vatten i reserv uppsamlingskärlet till motorn.(har ett slutet system).Inget vatten....

Jag beslutar mig för att inte fylla på nåt vatten med tanke på trycket i systemet,samt att jag ligger så nära min båtplats.

Men nu startar inte motorn...

Startmotorn går runt men tänder inte .

Mina funderingar är termostaten är kass som inte öppnar,men varför den sen inte startar är ett ? för mig.

-Har någon några tips?

Hade jag inte varit en stor välväxt man  samt haft mitt systerbarn med mig, hade jag nog lipat! Gråter

p.s Lyckades putta in båten i sin plats efter lite paddlande.



Senast ändrad av Macke75 | 10 juli 2008 | 21:01



Senast ändrad av Macke75 | 10 juli 2008 | 21:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Vad menar ni med ångblåsor,och hur kan man förhindra det?

M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I förgasaren,förgasaren blir för varm.

Pumpa med gasen samtidigt som du vrider på starten.

Detta fenomen händer inte jämt, men kan hända.

Händer det ofta får man isolera förgasaren från motorn,med något lämpligt distansmaterial.

Mvh

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

på min B20 med dubbla förgasarna har jag bakelit packningar som är ca 5mm tjocka och avleder värmen(mellan förgasarna och insuget), har även bakelitpackning på bränslepumpen... kolla om det finns till din motor....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej. jag har kanske samma problem som dig nu som du hade förut med din micro brytare om du kollar längre ned på sidan om du söker på mercruiser 3,0 så är mitt inlägg där med krånglande mercruiser du kanske kan ge mig några tipps och trix

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag trodde att mitt problem var löst ...

-tills idag.Gråter

Som jag tidigare skrivit var mitt problem att moteorn blev varm.

Jag löste det genom att fylla på mer vatten och glykol i mitt slutna kylsystem.

Tempen höll sig på ca 70 grader ,och provade båten ca 30 min på sjön.Funkade perfekt på alla varvtal.

-Gött tänkte man...Cool

MEN idag när jag skulle köra en sväng gick tempen upp så det blev inget ÅKA idag.

Mina funderingar är om ev termostaten kärvar eller vattenpumpen är kass,eller stopp i värmeväxlaren.

Spricka i toppen eller toppackning,tror jag nästan att jag vågar utesluta eftersom den gick skitbra förra veckan.

(MERCRUISER 3,0 L -92)

Har någon nån idé....

Tack på förhand : SJÖMAN PÅ LAND

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...