Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Gäst Stefan Ottosson

Motorn hoppar till samtidigt som det säger "dunk".

Rekommendera Poster

Gäst Stefan Ottosson

Har en Johnson 50hk -87 års modell. Så fort jag ger lite gas i framåtdrift så hoppar motorn till och den låter ungefär dunk varpå det följer en liten höjning av varvet. Efter ca 30 sek eller 1 minut så kommer det igen. Har detta något med överföringen ifrån motor till propeller att göra? Det verkar inte vara stift eller bränsletillförsel som fallerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Guest

Kolla om möjligen propellern släppt i navet. Märk med vattentålig penna kör och kolla sedan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bertil

Hej, Verkar mest troligt att det är gummibussningen mellan propelleraxel och propeller som hoppar över. Borde märkas ännu mer vid ytterligare gaspådrag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet kan också vara slitet. Kuggarna kan vara lite slitna så dem hoppar ur varandra. Hade sånt problem med en gammal Evinrude 10hk som hade samma symptom som du beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Låter som det är samma fel som jag har, jag vet inte heller vad det är, se inlägget Mystsikt dunk från motorn. Att propellerbussningen släpper är jag tveksam till, när den väl släpper brukar motorn rusa tills man dragit ner varvtalet till tomgång. Å andra sidan är det lätt at kolla med en märkning, som någon skrev. Om du hittar orsaken, hör gärna av dig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan! Antagligen är det en justeringsak. Hade samma sak på min och det berodde på att växeln inte helt gick i. Där växelpinne kommer upp i motorn sitter en en klump som sedan sitter på en annan axel som går genom motorn till andra sidan. Känn på klumpen så den inte är glapp mot axeln som går genom motorn. Det var min och det var därför detta hände. Någon nämnde att klutchen inte gick i helt men jag vet inte ifall det var så. Prova också att justera så att framväxeln går i tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej! jag har samma problem på min. har försökt att justera, men det gick inte i alla fall. köpte ett bättre begagnat underhus för 3500:- bara att trycka på och köra. //Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Faran med att ha för hög tomgång när man lägger i växel eller feljusterat växelhus. Motorn ska nästan dö när man lägger i växeln. Detta innebär att drivaxeln som har ca halva motorns varvtal kommer att gå ner till kanske 250-350rpm när clutchen hoppar i läge. Då kommer den i läge snabbt utan att hoppa på tänderna. Högt varv o man hör att den går i hårt eller studsar på tänderna några gånger innan den går i. Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mikael

Rättning det ska inte vara drivaxeln som har ca halva motorns varvtal utan givetvis propaxeln. Mikael (Saknar i alla fall en editera funktion för att rätta stavfel. Men det kanske man har som registrerad?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mikael, registrera dig som medlem så kan du redigera inlägget efter det att det publicerats :-) mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...