Gå till innehåll
lördag 02 november 2024
Sardaukar

Förhållandet mellan Mercury, Mariner och Yamaha

Rekommendera Poster

Som blivande Mariner-ägare skulle jag vilja veta varför Mariner kom till ö.h.t.

Vissa modeller är likadana som Yamahas, och andra modeller är likadana som Mercury. Vad jag kan se, har inte Mariner haft något eget. Eller har jag fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller Yamaha vet jag inte. Men Mercury och Mariner är till 99,9% densamma. Det är bara utseendet på kåpan som skiljer. Den fråga ställde jag båtförsäljaren som hade Mariner och han sa att det är lite fördelat över landet där den ena (t.ex Örnvik/uttern försäljaren) har Mariner och den andra Mercury. Jag köpte dock hos en som sålde Mercury och såg det som en fördel med det märke med tanke att själva märket kändes mera bekant och möjligen enklare att sälja sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamaha och Mercurys 4-t är lika förutom insprutningssystem, enligt min Seloc manual.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ett sätt att kringår importrestriktionerna i USA på slutet av 70 början på 80-talet gjordes att sammarbete mellan Mercury och Yamaha. Mariner bildades. Från början var alla motorer upp tom 60 hkr Yamaha förutom 50 som var Mercury. Alla motorer över 60 var Mercury. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Bättre svar kunde jag inte få. Nu vet jag hur det ligger till Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Endel motorer är samma men inte de nyare (Merc/Yamaha). Mariner är numera samma som Mercury.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...