Galven 0 Postad 10 Juli , 2008 Det är tydligt att det är viktigt hur fyrtaktarna förvaras! Men om man inte har så många möjligheter att välja på när båten är sjösatt, vad gör man? Båten dras upp på land när den inte används. därför måste motorn förvaras upptilltat läge men enligt ägar manualen så ska motorn vara lodrät eller ligga horisontalt på anvisad sida. tar motorn skada av att vara upptiltad? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juli , 2008 Anledningen till att motorn skall ligga på ena sidan (med motoroljan tömd) eller hänga vertikalt under långtidsförvaring är att det inte skall kunna rinna in olja i cylindern/cylindrarna. Under säsongen kan man ha motorn upptiltad utan problem när du inte använder båten. Får väl anta att du använder båten emellanåt. Vilken utombordare har du? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biper 1 Postad 10 Juli , 2008 Lånar denna tråd då jag har liknande funderingar, man behöver altså inte tömma motoroljan när man ska transportera motorn till och från båten liggandes på sidan? Parsun 4hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 10 Juli , 2008 Jo, det är just när du har den liggande på sidan (den sida som står i handboken) som man skall tömma ur motoroljan. Har du motorn hängande vertikalt på ett motorställ eller liknande behövs ju inte det. Detta gäller alla 4-takt utombordare såvitt jag vet. Gäller t ex min egen Yamaha F115 4-takt. Hur det är med Parsun vet jag inte men borde vara samma. Hur det är med korta transporter med 4-taktare liggande på sidan vet jag inte men det borde vara samma risk då som vid långtidsförvaring tycker jag dvs att det kan rinna in motorolja i cylindern/cylindrarna. /Bo Senast ändrad av bossee | 10 juli 2008 | 18:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Biper 1 Postad 10 Juli , 2008 Ok tack för svar. Det står i manualen att man ska tömma ut oljan vid transport/förvaring liggandes på rätt sida. Det betyder att det krävs en stor bil för att ransportera den med olja i. En liten motor vill man ju inte lämna kvar på båten och då betyder det att man måste tömma den på olja så fort man ska ut en sväng om man inte kan transportera den vertikalt, blir ju ganska jobbigt. Jag fortsätter nog med liggandes transport med olja i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Galven 0 Postad 11 Juli , 2008 Det känns lite krångligt att tömma motorn på olja varje gång man ska frakta den, speciellt när man har en liten motor som man har köpt för att kunna frakta till och från sommarstugan. Det kan bli många oljebyten på en säsong Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Galven 0 Postad 11 Juli , 2008 TACK till alla som svarat på min fundering. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 11 Juli , 2008 Detta med oljan är ett skäl till att jag föredrar (begagnade) 2-taktare till jollen. Den högre bränsleförbrukningen under en säsong är försumbar i relation till krånglet. Tittade förresten idag på Parsuns 9,9-hästare. Vilket monster i förhållande till min egen 6-hästars Johnson! Nu är det ju i och för sig en starkare motor (dessutom en strypt 15-hästars), men ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefanfr 1 Postad 21 Juli , 2008 Enligt manualen kan du transportera Parsun liggande på rorkultsidan, med olja i motorn. Men som nämnts, den skall inte förvaras så under längre tid. Har själv kört den ett par gånger på detta vis, med olja i, utan att jag upptäckt några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser