Trebork 0 Postad 10 Juli , 2008 Har en optimax 135 -00 som vill gå varm i låg fart (5-8 knop). Samtidigt vill den pendla mellan 1000 & 2000 rpm. Känner någon till detta fenomen, Motorn är regelbundet servad samt vinterkonserverad. Termostater båda sidor är bytta, matarslid är bytta utan någon förbättring. När man marschar i 30-35 knop går tempen ner i ca 45*, blir tokig på att larmet för överhettning går igång så snart man sänker farten, motorn går varm på 2-3 minuter efter gasavdrag Hoppas på svar// Trebork Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 10 Juli , 2008 Är kylstrålen alltid igång? Är den varm eller kall, olika vid olika varvtal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trebork 0 Postad 10 Juli , 2008 Kylstrålen går hela tiden, problemet kommer efter att man åkt ett tag. Det är först när man går ner på lägre fart som det börjar krångla.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 10 Juli , 2008 Nu känner jag inte till din motor men de flesta utombordare har en tryckhållningsventil i kylsystemet som ska vara stängd på lågvarv och öppna på högvarv. Om fjädern till denna brister eller det fastnar skit i ventilen så den inte stänger blir ofta symptomen att det kyler på högvarv men inte på lågvarv. Om din Optimax har en sådan vetil så låter det som det kan vara den eller de för på V-maskiner är det oftast en på varje cylinderbank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trebork 0 Postad 10 Juli , 2008 Tack för info! Sitter dessa ventiler så tillgängliga att jag kommer åt dem utan att ta upp båtan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Juli , 2008 du bör nog ta upp båten ,popet ventil som den kallas finns en ventil sitter i nederkant på motorblocket på styrbords sidan de nedre motorkåporna bör demonteras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 10 Juli , 2008 Är mest förtrogen med Yamaha o där sitter ventilen i toppen/topparna och är åtkomliga direkt under kåpan och går bra att ta i sjön. Men på Mercury verkar den sitta nere i blocket och Wanmar har nog rätt i att den blir lurig att skruva isär i sjön. Hittade en reservdelslista på en Mercury Optimax 135 av okänd årgång och det är nr. 11 till 23 som är själva ventilpaketet. När du väl hittat ventilen på motorn går det nog att avgöra om båten måste upp. Beror väl lite på hur mycket plats du har runt motorn oxå. Länk till reservdelslistan.. Klicka här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 10 Juli , 2008 Nähä länken vill inte komma med.. Här är sprängskissen som bild i alla fall i alla fall.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trebork 0 Postad 11 Juli , 2008 Återigen, stort tack för info! Har tagit reda på reservdelarna, 82:- moms, helt ok pris om det nu stannar vid detta. Misstänker att jag även måste byta impellern då verkstaden ej gjorde detta i höstas. Iof fanns problemet redan vid inköp av båten -06, då impellern var nybytt enl. sevicefakturan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 11 Juli , 2008 Att det kyler på högvarv tyder faktiskt på att impellern är OK så den behöver du nog inte byta nu. Börja med tryckhållningsventilen och löser det problemet så är det ju bara att tuta och köra. Har den däremot suttit sen 06 är det nog läge för en ny impeller till säsongen 09 för säkerhets skull. Men den investeringen och mekningen kan du ju ta till vintern, nu behövs ju stålarna till bensinen och tiden till att åka.. Skriv gärna en rad oxå om lite ventilservice löste problemet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trebork 0 Postad 11 Juli , 2008 Vilken underbar respons man får på det här forumet! Givetvis återkommer jag om utgången av ventilbytet. Dröjer dock t.o.m V. 34, men den som väntar... Tack för alla tips! på återseende Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trebork 0 Postad 15 Augusti , 2008 Har inte bytt popeten, körde på grund istället. Fick lämna in båten på GBM i Havstensund, överlämnar härmed även arbetet med popet- byte till dem. Får väl vara glad för att man är försäkrad i såna lägen.Har dessvärre ingen/inget att skylla på.. Nä, skämt åsido, blev ett lite abrupt avslut på denna säsongen. Verkstan ville ha 3 veckor på sej för att rikta utgående axel samt svetsa skäddan, sen ska det återmonteras oxå. Det blir vinterservice på en gång & inköp av plotter istället.. // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser