Gå till innehåll
lördag 12 april 2025
gravis

Grundstötning

Rekommendera Poster

Jaha nu var det dags, efter att ha varit med båt i 8år utan skador eller grundstötningar så lyckades jag ändra på det idag.

Jag åkte ca 6-7 knop med min 59dc nära land när olyckan var framme, jag gick på ett antal stenar som låg under vattenytan. Som tur var så blev det bara lite små repor på skrovet dock så stutsade motorn en hel del. Resultatet blev avskrapad färg på växelhuset samt en rejält sargad skädda. Den blev även rättså krokig.

Nu till mina funderingar:

·          Är det bra att byta hela växelhuset det sitter i ett stycke på min yamma 115hk -07’a

·          Går detta att reparera med fullgott resultat, om så har ni några förslag på firma i Örebrotrakten med omnejd som ni kan rekommendera.

·          Kan det bli följdskador på någonting annat tex. Motorinfästningar, tilt cylinder mm som jag som lekman inte tänker på eller ser?

·          Ska jag ta detta på min båtförsäkring och lämna in båten till min handlare eller ska jag stå för fiolerna själv utan bolagets inblandning, 5000 i självrisk.

·          Någonting annat som jag bör tänka på.

Jag kan nämna att propellern klarade sig helskinnad och jag åkte en sväng utan märkbar skillnad jämfört med innan grundstötningen.

Jag brukar använda uttrycket gilla läget, nu får jag göra det och bita i det sura äpplet jag är tacksam för råd och tips då jag som tur är inte har vanan inne gällande liknande händelser.

Senast ändrad av gravis | 09 juli 2008 | 23:29

Senast ändrad av gravis | 09 juli 2008 | 23:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee

Skädda.
Nej det har ingen större betydelse att skäddan är lite sargad. Försök inte räta ut den själv, för den går av skitlätt. Utan ta någon som gjort det tidigare isf.
Lycka till /U

Senast ändrad av Donna-Lee | 09 juli 2008 | 23:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner igen mig Gråter min props ena blad blev lite böjt o skäddan fick lite repor, byta propen o trodde allt var frid o fröjd, när den vinterservades upptäcktes att hela prop-axeln var skev ! ingen billig historia, men hade jag inte bytat den hade växelhuset inte varit ok idag, anmälde och fick en del från försäkringsbolaget !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lämna in båten till ditt serviceställe och låt dom avgöra om du behöver blanda in försäkringsbolaget eller inte. Det kan ju om inte annat få dig att sova bättre inför framtida eventuella följdskador. En fackman är ju dessutom bättre lämpad att se om det är något mer som tagit skada... Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag slipat, putsat och riktat. resultatet blev bra.

Jag var även i kontakt med min handlare och enligt han så kan jag vänta till höst cervisen med att göra några ytterligare kontroller då jag inte var i sten med propellern.

Jag var ut och luftade pärlan idag och den fungerar fint, ibland kommer man undan med blotta förskräckelsen.

Tack för era svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...