weedogt2 0 Postad 9 Juli , 2008 Jag ska måla om in båt och har kollat lite på 2-komponets lackfärg: Hempel Poly Best polyuretan 0,75 liter för 398:- (Seasea) International Perfection polyuretanbaserad 0,75 liter för 455:- (Seasea) Biltema Topcoat polyuretanakryl 1 liter för 189:- (Biltema) Internationals färg har jag använt tidigare och den är ju mycket bra men är den verkligen så bra som ett TRE gånger så högt literpris motiverar- Biltemas färg verkar ju vara något liknande? Är det någon som har provat Biltemas färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 10 Juli , 2008 Nej, jag har inte provat Biltemas färg och jag tänker heller inte göra det innan jag verkligen har belägg för att den sitter och har godkänd ytfinish. Enär färgkostnaden har underordnad betytelse vid omlackning. Band annat därför att tiden för själva lackeringen är en piss i Missisippi jämfört med tiden underarbetet tar. Men jag har ett antal gånger kört med Hempel och fått ett fullgott resultat. Nu har jag både sett och hört att Internationals färg flyter ut ännu bättre. Så beroende på vad du vill få för slutresultat väljer du färgleverantör. lycka till med lackeringen/Nitro Ps. Står det Topcoat någonstans är detta för mig en gelcoatprodukt, rätt eller fel. Men eftersom du ha erfarenhet av International kan du väl ge en blänkare ifall du vågar dig på Biltemas färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 10 Juli , 2008 När jag skall måla om min båt skall jag använda färgen som säljs av denna firma http://www.kmarin.se/ Har en kompis (Smoegen här på MG) som målat om överbygget på sin fingal med den färgen och resultatet blev enormt bra. Har även sett andra båtar som är ommålade med den färgen med mycket bra resultat. Har själv målat om båtar med Internationals tvåkomponentsfärg och det är inte alltid enkelt. Och som sagt - färgkostnaden är en spott i havet jämfört med allt arbete. Det viktigaste, är som alltid - ett bra underarbete. Skulle man missa med själva målningen är det ju bara att slipa ner och måla om. Slarvar man med underarbetet är ju hela målningsarbetet, inkl. färgen bortkastat. tommy Senast ändrad av toaen | 10 juli 2008 | 08:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petgre 3 Postad 10 Juli , 2008 Glöm Biltemas färg. Provade för 2 år sedan. Skit. Lade ned säkert 2000 kr på deras färg, och vi lyckades aldrig få till det. Vi sprutade färgen i alla tänkbara koncentrationer, men det blev inte bra, framför allt deras blå färg blir dålig, titta bara på deras egen färgkarta! Applicerade deras vita i skrovet med pensel, och den blev mycket bra däremot? Bytte sedan till International och då blev det som vi ville. Det är i alla fall min högst personliga erfarenhet av deras färger. edit: Titta på denna länk för exempel: http://forum.hamnen.se/showthread.php?t=12696&highlight=biltema färg Senast ändrad av petgre | 10 juli 2008 | 09:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 11 Juli , 2008 Hej, Tack för svar! Biltemas färg blir det nog inte. www.kmarin.se/ Double Coat är ju ett intressant alternativ! Jag har inte sett detta fabrikat tidigare. Min erfarenhet är att International Perfection inte klarar att vara nära vattenlinjen, det blir små, små blåsor i färgen. Efter att ha frågat i detta forum har jag fått bekräftelse på det. International skriver ju också att färgen inte är avsedd att användas under vattenlinjen. Hur Hempel klarar detta vet jag inte. Min funderinging är hur Double Coat klarar sej nära/under vattenlinjen. På sajten står det att den är polyesterbaserad vilket är en annan bas än både International och Hempel (polyuretan). Är det någon som vet mer om detta? Jag har mejlat och frågat Kungshams Marin som säljer Double Coat men inte fått något svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 11 Juli , 2008 Att det blir blåsor på tvåkomponentsfärg har jag själv fått erfara. Min båt har legat i hela vintern och med något slagsida så att min vita vattenlnje har fått små blåsor på den delen som legat under vatten. Jag hade tänkt måla om båten under vintern som gick, men det blev inte av pga andra orsaker. Jag träffade en av de båtägare, när jag var nere vid båten nyss, som målat sin båt med färgen från Kungshamns Marin. han visste ingen om den problematiken. Kungshamn Marin är ett relativt nystartat fåmansföretag. Rolf ägde tidigare Kungshamns Marininredning tillsammans med en kompanjon, under ett par årtionde. Detta företaget såldes för ett par år sen till Arcona Yatch, som var ett av Kungshamns Marininrednings större kunder. Jag misstänker att Rolf har semester och är kanske ute och seglar (medelhavet?) Du kan prova och ringa honom på mobiltelefonen som du hittar under kontakt på hemsidan. Hälsa från tommy på elverket. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
weedogt2 0 Postad 12 Juli , 2008 Jag fick svar från K Marin idag. På frågan om vattentålighet för Double Coat vs International Perfection blir svaret: Skillnaden är inte så stor,men resultatet efter målning är stor eftersom DC härdar lite långsammare och sträcker si vid härdningen. annars är komponenterna ganska lika,Polyester med P,U. referens: Mälaröarnas Båtvarv,Nordwest Yacht.Hallberg Rassys snobbränder mm. Hmm... ett svar som inte är solklart. Men om dessa namnkunniga varv använder produkten så kan man ju tro att den är bra. Lite nervöst att prova något annat än det vanliga. Men det verkar väldigt lovande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 12 Juli , 2008 Jag målade om min ruff med hempel 2 komp.....finns bilder på jobbet i min blogg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robban65 0 Postad 12 Juli , 2008 hej!! kom har provat biltemas 2 komp färg vit,fungerade kanon i sittbrunnen och sidorna på utsidanstyrhytten,använde skumgummi roller mohawk roller,har även en medlem i våran klubb(surte båtklubb) som sprut lackerat sidorna vita med samma färg och det blev bra,som sagt ,bara förarbete och slipning är bra så spelar märket på färgen inte så stor roll ,polyuretan som polyuretan mvh robban stureholm 27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 12 Juli , 2008 Det är lite von-Lidel faktor över endel inlägg. Biltemas tvåkomponentfärg funkar utmärkt. Om den inte funkat för ngn beror det sannolikt på ett dåligt underarbete. Inspekterade min kompis båt i går som var målad med den och den var fin fin. Men ok det är två skillnader på den - märket och priset, Kan dessutom berätta att deras lackfärg är både drygare och täcker bättre än den från fina-färgbutiken, men till halva priset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Morgan123 0 Postad 8 April , 2009 biltemas färg trilar snart av. var så säker. det enda som funkar om man vill måla om själv är Double coat. Testade den på min Sweden Yacht från sjuttiotalet och resultatet är minst lika bra som om jag lagt ut femtiotusen extra och sputlackerat. det enda jag gjorde var att slipa lätt med 320 papper och sedan rulla. om gelcoaten varit helkass under så kanske jag inte fått samma resultat. Båten har dessutom legat i tre hela vintrar och färgen är fortfarande som ny. jag tycker det säger allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser