Yoggi 0 Postad 9 Juli , 2008 Hej. Har problem med min motor det är en cheva 305 5.0l. har tidigare haft vatten i motorn, ganska mycke och råkade köra med den lite då. nu har jag bytt olja och nu smäller det när jag gasar på. kan det va topplocks packningen som har gått sönder eller kan det va nått mer som är trasigt? tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 10 Juli , 2008 Hmm, först VARFÖR hade du vatten i oljan? tagit komp.prov? har du lågt komp på någon cylinder är det troligen en toppackning. Kollat tändstiften? Hade du inte sagt att du haft motorn i vatten hade jag rakt av sagt att tändningen är felinställd. /RC Senast ändrad av RCarlsson | 10 juli 2008 | 09:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yoggi 0 Postad 10 Juli , 2008 Jag har raka rör så det har troligt vis kommit in den vägen för den stog med bakdelen ut mot öppet havet ett tag. annars vet jag inte hur det har kommit in vatten i motorn. nej har inte tagit kopm prov än men ska göra det nu nån dag. men om det visar sig att en packning är trasig finns det nån risk att nått annat i motorn är trasigt också? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 11 Juli , 2008 OK, Raka rör och motorn full med vatten = inget ovanligt..... Då har alltså de cylindrar fyllt sig som haft avgasventilen öppen, när du sedan drar på starten är komputrymmet fyllt med vatten istället för luft och ; 1 antingen krökt ventilstänger 2 krökt ventiler 3 pinskruven som håller vipparmen är på dessa motorer PRESSADE och inte gängade i toppen, den kan vandra utåt, och därmed feljustera ventilerna. Kolla komp först, sedan lossa ventilkåporna och kolla spå alla pinskruvar har samma avstånd till toppen. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser