Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
woland

Trubbel med bogpropeller

Rekommendera Poster

Jag har ett problem med min bogpropeller, en Vetus 3kW.

Så länge jag använder den åt samma håll, t ex styrbord, så fungerar den perfekt hur många gånger i rad som helst. Men när jag ska byta riktning så tar det 2-3 sekunder innan den går igång. När den väl kommit igång så går den klanderfritt åt det hållet. Tills jag ska byta riktning igen.

Någon som kan gissa vad det kan vara för fel? Motorn? Elektroniken? Reglaget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis nu såg jag på vetus hemsida att på en del av deras kontrollpaneler till bogpropeller står det tidsfördröjningsrelä. Vet någon vad det är för något?

Kan det vara så att mitt tidsfördröjningsrelä inte längre kopplas ur efter en viss tid? Notera att jag inte vet vad jag pratar om, jag gissar bara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tidsfördröjningsreläet är till för att skydda propellern/infästning när du byter håll. Den måste hinna snurra färdigt innan du kan byta rotationsriktning. /Adam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är precis som det skall vara, ta det lite easy och vänta ett par sekunder så belastar du grejerna på rätt sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog dessvärre inte som det ska. Jag kan alltså låta bli bogpropellern i 10 minuter, när jag sedan kör den åt motsatt håll så får jag ändå en fördröjning på några sekunder. Om fördröjningen bara hade kommit när jag snabbt bytte från den ena riktningen till den andra så hade jag kunnat förstå det, men även då så hade fördröjningen kännts väl lång.

Några sekunder låter som en kort fördröjning men i verkligheten är några sekunder en ganska lång tid. Jag har använt bogpropeller på andra båtar och något är fel på min.

De här pauserna har dessutom kommit och gått. I perioder har den betett sig precis som jag förväntar mig, men så kommer plötsligt dessa pauser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle koppla förbi enheten som hanterar fördröjningen för att utesluta andra delar i systemet. Personligen kan jag inte tänka mig något annat som skulle vara trasigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hoppas du har rätt. Fördröjningskretsen verkar vara inbyggd i kontrollpanelen, tror jag. Låter som jag ska prova att köpa en ny kontrollpanel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar helt klart vara elektroniken i, och i anslutning till, kontrollpanelen som är problemet.

Jag åkte till Vetus och köpte en ny joystick. Den jag har från 2001 finns tyvärr inte längre, inte ens som reservdel(!). Nåväl, de nya är kompatibla med anslutningarna till den gamla.

Jag åkte glad hem och kopplade in den nya modellen. Anslutningarna passade. Satt på den och startade bogpropellern. En röd lampa blinkade till och sen ingenting mer. Samma resultat varje gång jag försökte. Propeller snurrade inte ett varv.

Suck.

Jag satt tillbaka min gamla joystick och nu fungerar allt som det ska igen!

Även om det fungerar just nu så är det irriterande att inte hitta felet. Min fördröjningskrets är en separat låda medan den nya joysticken har fördröjningskretsen inbyggd. Kanske är det därför den nya inte fungerar. Jag vet inte. Att ta bort den gamla fördröjningskretsen ser ganska besvärligt ut.

Själva bogpropellern verkar i alla fall fungera som den ska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I serie med min bogpropp-joystick sitter en tidsfördröjningsdose med lite elektronik. De är den som börjat bete sig märkligt.

Jag har nu provat att koppla om till en ny joystick-panel (med tidsfördröjningen inbyggd) och då fungeraar allt som det ska.

Ett problem löst i alla fall!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara lite lurigt det där med gamla tidsfördröjningsrelän kontra nya paneler med inbyggd fördröjning.

Precis som du skrev så kan man alltså inte ha 2 fördröjningsreläer i serie, det blir som en vattenledning med två backventiler som vill motverka varandra.

Kör så det ryker!

Mvh

Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...