Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
fru-anna

Tips på båttyp

Rekommendera Poster

Hej !

Är en tvåbarnsmamma, snart trebarnsmamma, som själv är uppvuxen i segelbåt (åtminstone på somrarna) som nu önskar inviga mina barn i båtlivet. Jag och min sambo (som inte alls har samma brinnande båtintresse/sjölivsintresse som jag) har tittat lite löst på olika motorbåtar och fastnar inte alls för samma typer av båt. Tanken är att vi skall kunna tillbringa helger och en och annan vecka i sträck på sjön, dvs Sthlms Skärgård. Det jag har på min kravlista är förutom 5 kojplatser; pentry och toalett (gärna med septitank). Behöver inte gå fortare än 10-15 knop i marschfart, hoppas på låg bränsleförbrukning. Skall förstås vara praktisk och barnvänlig. Har fastnat för en Flipper 700 men min sambo är inne på en Sea Ray Sundancer vilket jag helt ratar. Är det någon med tips på alternativ modell?? Absolut maxpris 150 000 SEK.

 

Mvh

Anna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Låter som en Flipper 700 skulle passa Er familj. Skulle kanske passa de med minsta motorn, 130 hk Volvo Penta, det blir trögt för båten då med hela familjen och semesterpackning.
Dock, problemet i den prisklassen 150 tusen kr är att man får se upp extra noga med motorn då den inte är ny precis. Att den servats regelbundet är A och O och slitagedelar bytts osv.

Alternativa båtar:

Nimbus 26 (blir nån från början 1970-talet då för din budget troligen inte räcker till nyare än så). Det blir samma sak här att du får se upp med gamla slitna motorer. De äldre Nimbus 26 har rutramar in trä vilket kräver underhåll så det ej blir läckage osv, de nyare har rutramar i aluminium.

Albin 25 De Luxe (så ny du kan få tag i) kanske kan vara nåt också. Med 36 hk som Albin 25 Deluxe har kan man kanske marscha i 8-10 knop. Men sjöegenskaperna är väl sisådär men beror på vilken typ av sjögång du kommer att åka omkring i.

Maxim hade i och för sig varit ett ett annat alternativ men din budget räcker inte riktigt till och marchfarten är väl inte såvärst hög heller (som Albin 25 ungefär) men den har mycket bra utrymmen för en familj.

Sen om inte farten 10-15 knop är ett måste så har du ju en hel del snipor som kan vara intressant.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 juli 2008 | 22:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej

Albin 25 är klock ren

Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå till på en flipper 700, bra båt med allt det du/ni behöver. Klart att gubben din vill ha en sundancer (härligt amerikanskt) men jag tror att han får vika sig i det här fallet om budgeten ligger på 150.000

 

Lycka till

 

PS,

Om ni vill tänja lite på budgeten så kolla på en Four Winns 238 Vista typ 92-95, brukar ligga runt 160-170

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för Era svar :-) Skall kolla upp de alternativ Ni angivit....och fortsätta fundera. Trevlig sommar !! Mvh Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...