Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
laxenHTDT85

DT85 hackar och vill inte varva upp.

Rekommendera Poster

Hej !

Har en DT85 -80:a
Den har problem med att den inte vill gå rent, hackar och rycker vid gaspådrag.
Det känns spontant som om den missar att tända eller att den inte får soppa ordentligt.
Jag har renoverat soppapump och säkerställt att det kommer fram soppa som sig bör.( ny tank, slangar anslutningar och filter) Jag lutar numera mot ngt med tändningen.

Är det någon som har en ide?

Har rengjort gasarna minutiöst. Inget konstigt där.

provade att med fullt pådrag spruta in bensin med en blomspruta i gasarna men den reagerar inte på det utan det verkar som om det inte tänder som det skall.

Som om det tänder var tredje gång.... Vet någon av en 2 takts haj som vill tjäna en liten slant . Helst kring Sollentuna eller norrort. Är inflyttad Norrbottning och alla mina båtpolare sitter i Pite biggrin.gif
Fel ställe just nu iaf

Hoppas på en lösning.

Mvh Nils

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med tändstiften? Hur ser de ut efter en körning? Blöta, torra, blästrade (väldigt rena), sotiga osv? Har du provat med en ny uppsättning tändstift av rätt modell och korrekt gap? Du har ordentlig gnista på alla stiften? Kolla även tändhattarna och tändkablarna att de är OK. Sen kan det vara tändinställningen som är felinställd. Kanske förgasarna behöver synkas(balanseras) eftersom du haft isär dem?
Jag tror du tjänar mycket tid och huvudbry om du skaffar en sån här gör det själv handbok:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0892874066/bokfyndnu0e/

Finns säkerligen även i Sverige, prova med t ex Marinshopen, Alibris, MarGie Bookshop.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 09 juli 2008 | 08:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för svaret. Stiften ser bra ut. Är nya av rätt sort och med rätt gap, 0.9.

Är lite blöta men inte missfärgade. På tomgång går den på alla tre och har provat starta med en cyl urkopplad åt gången för att se om det tänder på alla tre vilket det gör.

 

Det är är jag drar på det börjar hurva och rycker.

Helt orkeslös. Hur ställer man tändningen på en så gammal suzuki?

 

vi hörs

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! HAr tagit kompprov, kring 9 på alla burkar. Inga större avvikelser där. Trodde jag hittat problemet igår då jag justerade flottörnivå men det blev inte bättre. Fick måttet 17-19 mm av ngn men är inte helt säker på detta. Startar och går hur fint som helst. Är seg som attan då jag drar på men efter ett tag så är den uppe i plan och kommer igång hyggligt omän ryckigt... Dock saknas klippet där, drar jag av och ger full balja igen är det som att dra en spade i cement, segt. Någon med vettiga tips eller en 70-115 hk motor att sälja? Tacksam för svar. Mvh Nils

post-10004156-1394235560,6274_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det någon skillnad om du pumpar på blåsan vid gaspådrag? Jag utgår ifrån att du har tagit fräsch bensin när du testade med en annan tank? Har du provat att spraya startgas runt förgasare och insug för att hitta ev tjuvluft? Om motorn tar tjuvluft så märker du det genom att tomgången stiger när du sprayar startgas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ! Provat att pumpa, ingen större skillnad, startgas gör ingen skillnad heller. Ny soppa, slangar anslutningar tank mm. Bytt membran i pumpen, Tycker att jag gjort allt och inget händer. Hoppas ngn vet ett bra tips..:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med chokespjället - är det helt öppet?

Annars är det dags att börja snegla mot tändningen istället - det verkar ju som att du har gjort allt som går att göra kring bränsleförsörjningen. Är det elektronisk tändning eller brytarspetsar? Har du bytt tändkablar, fördelarlock och rotor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CDI box, tändspolar, inden fördelare med rotor. Jag har bytt tändstift och justerat gapet till

 

0,9.  Tänder påå alla cylindrar men det är svårt att kolla när man kör. Tänkte prova koppla in tändlampan och kolla under gång om det missar...Men det är svårt att kolla vet jag.

Reservplanen är att lämna in för en felsökning och kolla vad som behöver göras. Har hittat Astons Sjöbodar i Sollentuna som har fast pris, 800 kr för en diagnos. Verkar vettigt.

 

Tacksam för övriga ideer...

 

Mvh  Nils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Har framgångsrikt felsökt med tändlampan o kommit fram till att det slutar tända på 1 ans cyl kring 2000 varv. Den missar ngn gång på tomgång men inte ofta. Har provat att byta tändspole med 2 an och felet kvarstår vid 1:an. Nu återstår CDI box och att kolla svänghjulet så inget är glappt på vägen dit. Någon som vet hur man kan kolla en CDI box?

 

Vi höres, nu är lösningen nära!

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittat felet. Spricka mellan 1-2:a cylindern i kylkanalen. Trycker in lite vatten till 1:a cylindern och släcker därmed gnistan. Nu gäller det att få tag i ett block. Det enda positiva är att nu bangar man inte att riva isär en båtmotorSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du funnit felet, men borde inte detta ha gett utslag redan vid komp-mätningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...