Sputnik 0 Postad 8 Juli , 2008 Hej Vad skiljer egentligen original tändkablar mot universal? Det skiler ju inte lite i pris. Kollade på drevia, där tar dom ca 2000kr för en sats tändkablar, medans man på biltema kan köpa för en sisådär 2-300kr. Nu kanske inte biltemas är lika bra eller? Men vissa verkstäder kapar ju till sina egna kablar och det finns säkert fler än biltemas universalkablar att välja på? Kan jag gå på universal utan att riskera att motorn går sämre än med original? Motor: AQ170 Senast ändrad av Sputnik | 08 juli 2008 | 22:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Juli , 2008 Visst kan du använda andra än orginalkablar. Det finns med säkerhet andra kablar som är mycket bättre och andra som är mycket sämre än orginalkablarna. Det man med säkerhet kan säga om pentakablarna är att dom fungerar även under extrema förhållanden, medan man inte kan säga samma sak om prylar som bara kostar en bråkdel. Eftersom just riktiga och fungerande tändkablar är en förutsättning för att motorn skall fungera bör man nog noga överväga vad man brukar för kablar. Med detta säger jag inte att ex Biltemas inte skulle fungera, det gör dom säkert under gynnsamma förhållanden. Men hur är det när det är lite rått, fuktigt och djävligt. Persoligen har jag under årens lopp vänt mig till leverantörer vilka levererar komponenter till fordon vilka brukas på bana och rally för att köpa ex tändkablar. Då har jag fått prylar som både varit fukt och störningsskyddade. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser