Macke75 0 Postad 8 Juli , 2008 Hejsan! Jag är på jakt efter ett bättre beg. drev till min båt. Har en Mercruiser 3.0 l - 92 samt ett alpha one drev gen 2 Nu undrar jag om nån vet vad jag har för utväxling på mitt drev? Jag har hittat ett ( 1,81 utväxling år 2001) och undrar därför om detta passar... P.s har bara tänkt at byta underhuset . mvh Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 8 Juli , 2008 3.0 liters motorerna har 1.98 i utväxling. Men ska du bara byta underhuset så är det inget problem. Utväxlingen sitter nämligen i överhuset. Underhuset är alltid lika. Alla underhus efter -91 är gen II och passar alltså ditt överhus. Senast ändrad av Micke_Se | 08 juli 2008 | 16:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 8 Juli , 2008 Tack för snabbt svar! Liten fråga till.... Passar inte ett komplett 1,81 drev då. (Tänker inte så stor skillnad) mvh Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 8 Juli , 2008 Visst passar det. Men den utväxlingen brukar sitta ihop med 4.3 l V6an t.ex. Det kan bli för tungt för din motor. Fast det går oxå att kompensera med att gå ned i stigning på propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 8 Juli , 2008 Nej det stämmer inte! Finns olika utväxlingar även i underhuset, dock vanligast att bara överhuset utväxling är utbytt/ändrad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 8 Juli , 2008 Nja... Det stämmer så till vida att Mercruiser bytte antalet kuggar på dreven i underhuset ett visst år för att få dessa starkare. Detta gör att 1.98 blev 1.94, 1.84 blev 1.81, 1.65 blev 1.62 och 1.5 blev 1.47... En skillnad som Mercruiser själva menar är försumbar och inget man behöver räkna med. Sen finns det säkert specialare utöver detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser