Nyborjare 0 Postad 8 Juli , 2008 Fick mitt nya försäkringsbrev idag, med sänkt premie. Man skriver under 2007 bröts den uppåtgående trenden för stölder av utombordsmotorer, men under andra halvåret tilltog istället stölderna av båtar med inombordsmotorer på ett sätt som knappast kan vara slumpartat Där ser man,, dår försvann min båthandlares största argument för att sälja på mig en ny båt med inombordare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 8 Juli , 2008 Kör med gamla utombordare då, så slipper man problemen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 8 Juli , 2008 Man sliper inte problemmet med gamla motorer, men risken är säkerligen mindre då den ekonomiska vinsten är lägre. Men även gamla utombordare har begränsad livslängd, så man kan inte hålla på hur länger som helst... Man det måste ju ta mycket längre tid att stjäla en inombordare än en utombordare, likaså borde marknaden bli mindre? Jag tycker att det vore dags att kräva samma stöldskydd för båtmotorer (åtminstone över en viss storlek) som det är för bilar idag, inbyggt från fabriken i CDU enheten !!! Men klart, det är väldigt många som tjänar stora pengar på motorstölder: - tjuvarna själva - langarna - säljarna av stulna motorer - hela rättsväsendet (vilket felvisande namn): domare, åklagare, advokater, all administrativ personal, polis, kustbevakning, fängelse- och häktespersonel, etc, etc - båtmotortillverkare - båtverkstäder - motorsäljare - försäkringsbolagen (jodå !!!!) Och det finns bara en enda grupp som förlorar.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Juli , 2008 Bytte just försäkringsbolag. Mitt gamla hissade premien med 20% och var inte kompromissvilliga när jag talade om vilket bud jag just fått från konkurrenten. Nå, det är ju bra med konkurrens ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 9 Juli , 2008 Precis köpt ny båt å kompleterar med GPSövervakning för att jag skall sova bättre. Att man aldrig får ha något i fred..... Tur att man köpt utombordare då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 9 Juli , 2008 Fast det är nog ett övermäktigt jobb för de flesta tjuvar att stjäla en stor tung inombordare? Min V8 5L Mercruiser borde ge ett antal timmars jobb även med lyftkran. Den är dessutom försedd med Nautilock, och båten larmad samt med GPS/sms larm Senast ändrad av WaterWolf | 09 juli 2008 | 11:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 9 Juli , 2008 Kör in ett släp under aktern när båten står på land, kapa botten och akterspegel tills de intressanta grejerna ramlar ner på släpet, klipp kablar och annat tjafs som hänger kvar ifrån båten. Klappat och klart på en kafferast! Och att få båten sjöduglig igen lär ta lite längre tid än om en utombordare hade blivit stulen, oavsett metod. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 9 Juli , 2008 Kollade med försäkringsbolaget, det som ökat är stöld av hela båten, men även stöld av inombordare enligt instruktionen ovan har ökat något ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 9 Juli , 2008 Ok, men i mtt fall så måste de bryta sig in i en Marina först där den står på vintern, samt ta sig förbi en massa båtar på vägen fram. Och i vattnet så är fortfarande mödan knappast värt ens ett försök... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinnSpeed 0 Postad 9 Juli , 2008 Ett GPS/GSM larm kan nog ge en falsk trygghet med tanke på de störutrustningar som finns att köpa billigt på nätet. Mobilblockaren, GSM-jammer är förbjuden i Sverige men GPS-jammern är så vitt jag vet helt laglig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 9 Juli , 2008 Jo men GPSen ligger å sänder hela tiden å så fort de slår av störutrustningen så skickar den ju iväg signal. De flesta har ju inbyggt backupbatteri så de räcker många timmar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 11 Juli , 2008 Nej, GPS sänder ingenting! Det är en dum mottagare. Det är mobiltelefonen i utrustningen som sänder och med störutrustning blokerar man de svaga signalerna från GPS sateliten vilket gör att GPS:en i spårnings/larmenheten tror att den tappat täckning och altså inte larmar. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser