Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
tobagos

Mercury-vattenläkage

Rekommendera Poster

Har en mercury 20 hp.-84. Jag får in vatten i nedre cylindern. Vad är oftast orsaken till detta ? Mycket tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Staffan

Tjena! Jag har haft två Merc med problem av denna typ, båda gångerna orsakade av kylplåten på motorn avgassida. Demontera den (lite bökigt...), kontrollera så att den är hel, och montera nya packningar med mycket packningsklister. MVH Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Ta ett kompprov. Om detta är normalt är det antagligen plåten, i annat fall kan det vara hål i topplocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för ditt svar.Plåten är hel men packningen såg inte bra ut När jag startar motorn går den ungefär någon minut på båda innan den nedre lägger av. Tror du att det är packningen som orsakar vatten läckaget in i cylindern? Hade du hål i plåten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst staffan

Hej igen....Jag har haft en med hål i plåten och en med blåst packning. Båda har dock gått kanon efter rep!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hittat läckaget. Det var en liten krater med ett knappnålsstort hål på cylinderväggen, i höjd med tändstiftet. Frågan är nu hur det ska lagas. Finns det nägon kemisk metall som kan användas? Den tål väl ca 150 grader. Tacksam för råd Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Guest

Det går kanske att svetsa. Något annat lär knappast hålla för trycket och värmen i förbränningsrummet. Kolla upp att ev. offeranoder i kylsystemet verkligen finns på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...