Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
herlev

Aq130 stannar när varm

Rekommendera Poster

Hejsan alla kunninga folk där ute.

 

har införskafat mig en safir kabin med en aq130 med två förgasare på vet ej vad det är för förgasare.

 

men mitt problem är inte det utan att när man har kört så motorn är varm ( ca 70-80 grader) och man drar av på gasen så där motorn sedan går det ej att få igång den igen utan man måste vänta tills den blivit ljumen då startar den jätte finnt.

 

Har ingen kunskap om sådana saker men vil gärna lära mig har försökt läsa här på forumet men hittar ej någon med liknande problem som mig. att till lägga så har båten lehat på land förra säsongen.

fråga två hur varm ska en sådan här motor bli. den går upp till 80 grader ca, svärfar säger att detär för varmt för en marin motor vill han bara ge mig huvudvärk eller stämmer detta??

 

tack sam för alla svar man kan få.

 

mvh

andreas

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är motorn sjövattenkyld (jag förmodar att den är det) så är 80° för varmt, ska ligga på runt 60-65°.

Kolla termostaten så den inte rostat ihop, är impellern bytt?

Startproblemen kan bero på ånglås i förgasarna, ska sitta isolerplattor av bakelit mellan insug och förgasarfot, detta med ånglås kan vara ett tecken på att den går för varm. Hur är det med avgaslimpan? Kan också bero på tändspole eller konding.



Senast ändrad av Gelis | 08 juli 2008 | 12:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla tändspolen...

köp en flaska kylspray...

 kör motorn varm och stanna den, försök starta. funkar det inte så kyl ner tändspolen med sprayen. startar den när du kylt ner tändspolen så byt den...

 

Snabbt o enkelt att kolla, med andra ord

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten är ny å samma med impellern och packboxarna vid impellern.Den är sjövatten kyld.

 

Förra ägaren sa att han hade bytt avgaslimpa för ca 2-3 år sedan. har soim sagt legat på land hela förra säsongen.

 

var få rjag tag på sådana backelitskivor som du pratade om?

 

tack på förhand

andreas



Senast ändrad av herlev | 08 juli 2008 | 14:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan till 95% säga att det är kondensatorn som är dålig.

när kondensatorn blir dålig så uppstår felet du beskriver.

motorn går som den ska så länge motorn är varm, när sedan motorn blir varm så dör den helt.

låter man den sedan stå tills motorn svalnat så startar den igen för att sedan stanna när den blir varm.

 

det är kondensatorn som lägger av när den blir varm.

prova att byta den.

det är en liten kostnad och lätt att byta.

vet du inte vart den sitter så suitter den på sidan av fördelaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar så jätt emykcet då ska jag testa att byta den.

 

Sen är ju det bara kylnings problemet. men får gå igenom alla slanga och hålla tumarna att det inte är toppen eller limpan som ska bytas utan något lättare fel.

 

Men om jag fattat det rätt så ska den inte bli varmare än 60-65 grader när den är fullbelastad.

 

Eller kan det vara så att dom som satt ihopden har tagit en bil topp å åbara sagt till mig att det är en marin top???

 

tack på för hand

andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

enligt en handbok jag har så ska termostaten börja öppna vid 53-56 grader och den ska vara helt öppen vid 66-70 grade.

det kan ju vara så att dom satt i en biltemostat? en sån brukar ju öppna vid 82 grader.

prova att köra utan termostat så ser du om tempen går upp, utan termostat så ska tempen stå lågt hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har byt termostat, köpte en på en marina till an aq130 så det antar jag att det är rätt. men ska testa att ta bort den men om den kyler hela tiden då varför ska det sitta en termostat på den??

 

svär far prata om att man skulle ta bort allt på termostaten för utom den översta metal ringen och gummi ringen eller ska man inte ha någon i alls?

 

ska testa att byta slangen från drevet till första filtret. så får man hoppas att det funkar.

 

tack

 

andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tja, man brukar klippa bort allt utom metallringen och gummiringen och sätta tillbaka så, då har man gummiringen som tätar, men själv så la jag dit mass packningssilicon istället.

jag vet inte varför dom har termostaten där, för när den är stängd så går vattnet ändå på sidan om i det röret som sitter för sig själv ner till pumpen och motorn.

på min båt så trots en termostat så stog tempen längst ner när man körde lugnt och inte förren man körde hårt så gick tempen upp.

ja, kolla upp filter och sånt med för det kan ju vara så lätt att det sitter igen så att du får dåligt flöde till motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har rensat både filter å oljekylaren. blev en aning bättre men inte så mycket.

men ska som sagt testa det där att ta bort termostaten.

 

men sen är det ju koppar rör å i någr aav böjarna så ser det ut som dom är lite till klömda men det är ju svårt att få dom helt runda när man ska böja dom.

 

för hoppnings viss har jag lite tid över imorgon som jag kan greja med den, så fortsättning följer:)

 

mvh

andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan igen då har jag byt kondensatorn å den startar så fint när man kört en stund med den.

sammt att jag ska byta värme mätaren så blir jag nog av med att den visar att motorn är varm då jag misstänkler att det är den som inte vill som jag vill. hehe

 

så ikväll efter jobbet ska vi ta oss en tur .

 

tack så mycket för alla kloka svar.

 

mvh

andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...