Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Braak

2-Taktsolja

Rekommendera Poster

Hejsan har lite funderingar på 2-taktsoljevalet till en utombordare. min fråga lyder: Sperar det någon roll vilken 2-Taktsolja man använder. typ till Skoter gräsklippare eller liknande? Dvs Vad är skillnaden mellan dom olika oljorna?

Taksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är stor skillnad mellan de olika kvaliteterna, har du olje insprutning eller blandar du oljan i tanken, de dyrare oljorna som jag använder till crosshojen ( helsyntetisk ca 200 kr / l ) måste man blanda i bensinen, fördelen är en absolut ren motor inget slagg eller sot på kolv eller förbränningsrum, plus att man kan gå ner i blandningsprocent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är skillnad är det, bla, sotningsgränser, viktigaste är att oljan uppfyller kraven för din motor, se instruktionsbok. fel olja kan bli tokigt. Läser du på förpakningen så är det oftast skillnader på specifikationerna på skoter och utombordarolja pga olika körförhållanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snöskoterolja är avsedd att fungera vid låga temperaturer, rena racingoljor är avsedda att smörja optimalt, i vissa fall utan hänsyn till sotuppbyggnad och somliga kan inte användas i minusgrader (tävlingsmotorer rivs ändå så ofta att det inte hinner bli så mycket sot att det spelar någon roll) och så vidare. Det kan vara STOR skillnad mellan olika oljor, detta är bara ett par exempel. Att bara ta en i högen och hoppas att det fungerar är alltså olämpligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-T olja till gräsklipparen?  Det var en ny variant. Använd riktig marinolja för det skilljer sig så pass mycket på dom olika 2-T oljorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljan skall vara TCW 3 Klassad.

Varför krabba med annat än det som oljan är tillverkad för.

En del oljor är till för luftkylda och en del för vattenkylda motorer.

De flesta utombordare är ju vattenkylda.

Är det en prisfråga eller varför funderar du på detta?

Finns viktigare saker att fundera på om man har båt.

Mvh

JJ

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är i stort sett samma typ av olja. Tvåtaktsolja avsedd för luftkylda motorer är dock lite värmetåligare än de för vattenkylda, men det är ingen katastrof att använda fel olja.

Förr i tiden lär man även ha använt samma olja som till fyrtaktsmotorerna. Dvs, skulle du hälla i en mineralbaserad motorolja typ 5/30 istället för tvåtaktsolja skulle det antagligen fungera det med, men du behöver kanske öka iblandningen till 4-5% för att vara på den säkra sidan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till en utombordare ska man som jorgen01 säger ha en tcw3 olja och inget annat!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med olja är intressant. Vore roligt med en riktig smörjexpert utan koppling till varken båt eller oljebolag och få sanningen.

Som en parents kan sägas att jag kört motorsågen i många år med härsken matolja isf sågkedjeolja, inga problem går lite mer men luktar pommes när man sågar. OBS sågning för husbehov ej yrkesmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...