Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
philipkarlberg

Blir fortfarande inte klok på min tankgivare

Rekommendera Poster

Hej,

Min tankgivare fungerar när jag mäter ohm-värdena, men när jag vrider om tändningen visar instrumentet E som i Tom. När jag provade med en lös tankgivare fungerade mätaren perfekt (men visade iofs Tom när den far full och vise versa).

Jag trodde då att jag hade ett jordfel på tanken, och kopplade en sladd från tanken till batteriets minus-pol, men det funkade inte det heller.

Nu har jag slut på idéer. Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

Båten är en Chris Craft Lancer 23' från 1969.

Philip

post-10004028-1394235537,97_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Hej!

Det är inte så enkelt att flottören har punktering och sjunkit till botten? Då visar den helt korrekt tom oavsett! Förmodligen har Du kontrollerat detta men i och med att Du inte nämner OM Du gjort det så frågar jag!!

Glad

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hakar på denna tråd eftersom jag har liknande problem.

min tankgivare verkar på nogot vis ha halkat snett vilket innebär att den visar halv tank när tanken är full. Vartefter soppan minskar (i en rasande fart) rör sig nålen mot E (tom) för att sedan fastna på E. Gissar då att jag har ca: haltank kvar, men sedan är det en ren chanstagning att fortsätta.

Någon som har förslag, ideér eller erfarenhet av ngt liknande? Kan man ex. kalibrera om mätaren??

/Tuxedo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem, provade ett WEMA (samma som Biltemas?) instrument till en VDO givare och det visar tvärt om. Jag har nu beställt ett VDO instrument!

Jag tror Du fick reda på i en annan av dina trådar inom vilka värden respektive givare arbetar, kolla vilken typ av givare Du har och skaffa instrument efter det.



Senast ändrad av Rovarn | 08 juli 2008 | 11:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Dessvärre får jag inte ut min givare ur tankhålet. Man måste i så fall ha en gigantisk skiftnyckel, och förmodligen bryta upp golvet för att få ut givaren. Så jag kan inte se om flottören har gått sönder.

 

Men jag satte in en bränsleförbrukningsmätare igår, Navman 2100, så nu kan den ha lite koll på hur mycket jag har kvar i tanken. Får duga tills i vinter.

/philip

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag hade samma problem men det berodde inte på mätaren utan på att  instrumentet fick för lite ström. Då tror mätaren att motsåndet är högre än vad det egentligen är. Boven för mig var lampan i mätaren, när jag koplade ur den så steg spänningen och mätaren fungerade som det skulle. Detta gäller alltså VDO instrument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset. Ska prova det imorn. Är dock osäker på om jag har någon lampa i mitt instrument från 1969...

Philip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...