Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
vieryd

Backproblem med Mercruiser V8 5,0

Rekommendera Poster

Har problem med att backa med min mercruiser V8/230. Jag kan endast backa på tomgång, drar jag på lite mer gas dör motorn direkt.

Vad kan detta bero på?

mvh

Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mercruiser stänger av tändningen på några cylindrar i själva växlingsögonblicket för att det ska skrapa mindre i kuggarna! Kan det vara så att dom kontakterna inte går i sär igen vid backning. går motorn oljämnt på tomgång när du lägger i backen? kontrollera kontakter, driv ut fukt med 5,56 eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går som en klocka men vid minsta gaspådrag bakåt så dör den direkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hm, och den går som den ska åt alla håll annars? hm, ja då verkar det vara knas med nåt annat. ett långskott kan vara att en kabel nånstans runt drevet gnagts av, det rycker till ordentligt när du lägger i backen, och när du gasar knaske nåt rör sig ytterligare och jordar en kabel, nä det låter inte ens troligt. jag går nog bet, sorry.

smuggler28Obestämd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle leta kring mikrobrytaren som ovanstående skriver - den bryter hela tändningen vid växling. Den sitter på styrbords limpa och gissningsvis så är den feljusterad, eller att länkaget kärvar så att den aktiveras när du ger gas. Det kan inte vara så många andra fel än det. Enklaste sättet är naturligtvis att testa att koppla ur den - om det fungerar då så har du ju lokaliserat felet. OBS! Det sliter på drevet att köra utan mikrobrytare, så åk inte vidare om det fungerar utan mikrobrytare utan se till att justera eller byt den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... då gör vi klart en sak . Brytaren ska bara bryta när växel ska UR , för att spara på växelvajern . Annars får man sliiiita ur en växel som ligger med belastning .

Jag gissar inget redan utan du ska även kolla upp att microbrytaren gör sitt jobb.Den ska på en halv sekund BRYTA tänningen för att få ur framväxel och även få ur backväxeln . Motorn dör lite när växlarna ska ur ! .. är du med ?

SÅ .. prova sen att skruva ur brytaren ,sitter med 2 små skruvar rätt igenom själva brytaren .Den kommer då att bara hänga löst i sina 2 sladdar .Prova nu om du har kvar samma fenomen med backen .

( om jag får gissa lite redan så är det trögheter i växelvajer ner till drevet  och även geggit på plattan där allt detta är monterat på SB knät ).... vi får se !!?!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...