Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Semester080712

Volvo Penta B30 lägger av efter 30 minuter sedan svår startad

Rekommendera Poster

Här kommer beskrivning av vad som gjorts samt vad som är felet samt saker som jag hittat på internet i trådar som handlar om samma problem:

 

Motorn är servad, dvs olja och filter.

Har i vår bytt kondingen, tändspolen, samt brytarna.

Har förra året bytt kylsystem samt impeller.

Har året innan bytt tändstift och satt in en vatten avskiljare.

Köpt ny tändspole och justerat tändningen, båten har aldrig gått bättre första 20 - 30 minuterna men sen:

Beskrivning av fel:

Båten startar lätt och går bra dom första 30 minuterna brukar ligga på ca 3800 - 4200 varv. Problemet uppstår om man vill dra ned på varvet efter ca 25 minuters gångtid, när den kommer ned till ca 2000 varv så dör den tvärt om man inte ger gas. Sedan går den ej att starta förrän ca 5 minuter senare och när man väl får igång den så måste man möta med mycket gas och sen dra ned och slänga i växeln och ge fullt igen… Eller så väntar man ca en 10 minuter så går den normalt igen.

Har provkört med separat bensintank med separat pump och vi kopplade på tanken direkt efter vatten avskiljaren, så det känns som vi uteslutit soppa tanken och bensin slangen mellan motorn och vattenavskiljaren.

Pumplock, rengjort

Rost i kylaren, ren spolat

Rost i limpan, ren spolat

Sjövattenfilter läckte

Efter detta gick motor temperaturen ned

Använt startgas för att kolla drag

Ej bytt ventilkåpe packning, ska dock göras 

1.       Innan vi gjorde rent kylsystemet så blev förgasarna varma, nu när vi mätte så låg dom under 45 grader, vad händer om förgasare (Solex)blivit för varma kan symtomen bero på detta?

2.       Vad mer kan bli varmt i motorn och skapa ovanstående problem?

3.       Kan det vara någon packning som ej klarar att hålla trycket när den blir varm?

 

Har sökt på nätet och hittat flera liknande trådar:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=107073

 

Här kommer en sammanställning av alla trådar med deras idéer till lösning:

Spänningsfall vid spolen

Läckande backventil

Otätheter i bränslefilter

Glappig fördelare

Ventilation

Varmt, kolla impellern så den är hel och inte sitter fast

Läckande flottörhus, renovera förgasare

Läckande soppa, dvs felaktig tändningsinställning

Flödande förgasare, skitig förgasare

Tändning, kolla så den är rätt ställd, det var en som skrev att han ställt ned den från 30 till 12 och då försvann problemet.

Ånglås, isolatorplatta mellan insug och förgasare

Automat chok

Vapor lock till förgasarna

Gör ett komp test för att kolla att cylindrarna är i full funktion

Ventil spelet – insug…

kylkanalerna i topplocket och i cylinderväggarna förmodligen är igentäppta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prova med att göra rent luftfiltren efter alla konstens regler vill minnas att det är ett tvättbart nätfilter isf, tvätta rent med avfettning och olja in på nytt, det låter som en motor som får för lite luft, har du isolerat ytterligare runt motorn? i så fall måste du se till att motorn får luft ordentligt utifrån, Symptom på att motorn inte får ordentligt med luft kan vara att den drar onormalt mycket bensin, kan ryka svart, det blir varmare än normalt i mororrummet. kör med motorluckan öppen och rena filter. blir det någon skillnad? då har du löst det.

smuggler28  



Senast ändrad av smuggler28 | 08 juli 2008 | 10:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade det i min redovisning ovan, har gjort rent alla filter runt flamdämparna. Motorn går bättre med motorlucka öppen men problemet kvarstår även om den är öppen hela tiden. Jag börjar bli rätt säker på att det är ett värme relaterat problem, dock har jag ej lyckats mäta någon punkt som är för varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det låter värmerelaterat. Ångbildning i förgasarna kanske - testa att kör med öppen motorlucka och lägg ett par blöta trasor som isolering. Om det hjälper så är du problemet på spåren och i så fall så är det dags att försöka får tag på en lämplig bakelitplatta som du kan sätta mellan förgasarna och insuget.

Frågan är ju även varför problemet uppstår (jag antar att motorn har fungerat bra tidigare) - går den fortfarande för varmt? Dålig vattenpump, för högt ställd tändning, igensatta limpor, rost i kylkanaler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarna blev varma tidigare, men efter renspolning av limpa och kylssystem så blir dom ej varma, man kan sätta handen på dom efter 30 minuters gång samt att tempen är mätt till 45 grader efter 30 minuters gång. Det är nu något annat som blir varmt, någonting som sitter inuti som ej går att mäta temp på. Vi har mätt med tändlampa allt runt motorn och ingen del blir onormalt varm. I kväll ska vi testa och köra ett kompresionstest för att säkerställa allmän skicket på motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändspole och förkopplingsmotståndet?

Satt det ett förkopplingmotstånd på den gamla spolen så lyft över det till den nya.

Är tändspolen inköpt på Bilbuttericks?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är Volvo Penta orginal och rätt modell enligt Micab, installerad och inställd av en båt mekaniker. Dock är han som alla andra duktiga på semster. Någon som vet någon båtmekaniker som kan Volvo Penta B30 som kan lösa detta åt mig till hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej det låter som ånglås  om jag minns rätt har b30 en klämma på termostathuset  som håller bränsleslangen det brukar orsaka broblem värmen går till bränsleslangen  och motorn  blir väldigt svårstartad om den  bara  varit avstängd en kort tid ett förslag i all välmening

post-29970-1394235538,3559_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var kompressionstestet utfört, tyvärr inget roligt resultat... Cylinder värden i från testet bör ligga över 120 för att det ska vara ok. Cylinder 1 (100), 2 (108), 3 (115), 4 (108), 5 (132) och 6:an (40). Som jag förstått det så är 3 & 5 helt ok, 1, 2 & 4 är inte bra medan 6:an ej längre är med i matchen. Har läst att det är rätt vanligt att just cylinder 6 kan ge med sig på B 30. Dock har jag nu lite nya möjligheter att ta ställning till, lämna in motorn för borrning m.m, kostar ca 15- 20 tusen att få fixat. Mycket pengar att lägga ovanpå allt jag redan lagt men lite pengar jämfört med att köpa en ny motor. Någon som har erfarenhet och slutresultat av följande renoveringar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du testat att hälla i en skvätt olja i tändstiftshålet och göra om kompressionsprovet? Om du får bättre komp då så är det dåliga kolvringar, om resultatet är detsamma så sitter den dåliga kompen i toppen (topplockspackning, otät ventil) och då behöver det inte kostar hela skjortan och halva byxorna att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja, låter inte så roligt det där.

 

vid ett komptest så spelar oftast inte värdena så stor roll. huvudsaken är att alla cylindrar har ungefär samma värde.

synd på 6áns cylinder, men det är nog som dom skrev, antingen är det en tresig topplockspackning eller kolvringarna, kan även vara en ventil som inte tätar.

kan du laga själv så behöver det inte kosta 20000 att renovera en motor.

jag renoverade en b30 motor och satte i min båt för ca 2 år sedan, har för mig att en komplett renoveringssatts gick på 4500.

men det är rätt så mycket pengar det med och då får man göra allt jobb själv, nu är det inte så svårt att hålla på med en gammal volvo motor.

vart i vårt avlånga land bor du då?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara meddela lösningen på problemet, vi lyfte motorn och såg då att allt var i toppskick förutom ventilsätena, lämnade in det till Enebybergsmotor som fräste/gjorde i ordning dom. Efter det så har båten gått klockrent, samt att det hela ökade båtens fart från 25 till 30 knop. Mitt råd till de som har ett värmeproblem är att innan ni som jag felsöker i 1 år och byter det mesta gör ett kompressionsprov. Jag bad om detta vid första mekaniker kontakten men dom trodde det räckte med att rensa kylaren, byta en massa grejer m.m. Sen när det ej löste problemet så kom det en massa andra dyra förslag, när dom sen inte löste problemet så sa dom att dom hade fullt upp och att dom egentligen ej jobbar med så här gamla motorer. Nästa mekaniker gjorde kompressionstest och då fick jag vad jag trodde skulle bli dödsdomen, dvs lyfta motorn och plocka isär allt. Lät först jätte dyrt men när dom plockade isär motorn så visade det sig att allt var i kanonskick förutom ventilsätena som vi lämnade in till Enebybergsmotor som endast tog en mycket rimlig summa för jobbet, sen var det bara att plocka ihop motorn och sjösätta. total kostnad 8000 kr, vilket var gratis jämfört med att köpa en renoveringsmotor. Nu ska väl sägas att allt som bytes av tidigare mekaniker ej var dåligt och skulle säkert på sikt också behöva bytas men många timmar av felsökning blev läropengar för mig och det är det jag vill dela med mig av. Fick dessutom höra att det finns obegränsat med reservdelar till Volvopenta AQ170 då försvaret har nya motorer som legat i bergrum och som nu säljs ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Var just på väg att svara att det troliga är läckande ventiler men då såg jag att tråden var gammal.

En ting med just Ditt problem är att ett kompressionstest på kall motor kan vara OK och man kanske sen inte tänker mer på ventilerna och lurar sig själv. Men i själva verket så är det ändå ventilerna som läcker när motorn blir varm och metallerna ändra storlek och spel.

Hade själv samam problem med en AQ130 som krånglade exakt på samma sätt som Din motor. Då var den motorn precis renoverad från VP aktoriserad marina men det hjälpte inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...