Stefan65 0 Postad 7 Juli , 2008 Hej, börjar bli väldigt trött på måsar som skiter ner båten. Pratade med min bryggranne som har hela båten full med kulörta fladdrande vimplar, men ändå får hela bäten full med skit. Är det någon som har något bra tips? Själv köpte jag en pressening på Krauta för en billg peng, men det är ett helvete att ta sig i och ur båten. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Juli , 2008 En del använder Måspropellern, ser väl ut att vara hyfsat rent på kapellen för de som använder en sån. Själv gick jag över till hamnkapell och då lutar allt så för plattfötterna att de inta kan sitta där längre. Finemang. Har hört nån använt nät till jordgubbsland över kapellet för då är måsarna rädda att trassla in fötterna i nätet. Finns många mer trick du kan prova med, det kommer mer tips skall du se. Lycka till. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 7 Juli , 2008 Gummiormar använder jag, en svart e nog bäst... Funkar hyffsat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 Juli , 2008 Jag använder gummiorm i år, inte en måsskit än, peppar peppar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 8 Juli , 2008 Köpte en båt i Juni, i den hittade jag en gummiorm. Undrade vad i h...e dom har den till. Fick reda på av en kompis att den håller måsarna borta. Har inte så mycket måsproblem så jag har inte behövt använda den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 8 Juli , 2008 Vad gör lite måsskit på båten. Det är ju bara att spola bort. Nej belamra era båter ni med fladdrande vimplar, plastormar och plastugglor. Varför tror ni måsarna skrattar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StigH 0 Postad 8 Juli , 2008 Måsar o måsskit är väl ett problem man alltid kommer att ha om man har sin båt nära eller i vattnet. Det är bara att spola bort skiten. I min hamn är det så många stollar som hängt ut plastpåsar och en massa skramlande plåtlock så det går snart inte att övernatta i båten längre, det väsnas mer än måsarna. Jag har ingenting, men ändå tror jag att har minst skit på min båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 8 Juli , 2008 I den hamnen jag har båten finns några elektriska måsskrämare som funkar hygligt bra, det är långt mellan måsarna nu och även glest mellan måsskiten. Man märker en enorm skillnad när dom stänger av dom vid säsongens slut, då invaderas bryggorna av måsar. Tyvärr vet jag inte hur dom funkar eller vad dom kostar, men det kan jag ta reda på om det finns intresse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 8 Juli , 2008 Vore kanon om du kunde kolla upp det, och gärna ge ett svar i den här tråden! Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 8 Juli , 2008 Ifjol hade jag en grön och en brunsvart orm på kapellet och innanför rutan = inte en måsskit på hela sommare! Tyvärr tappat den gröna ormen - har nu en brun, en svart och en svartbrun orm och många måsskitar på kapellet. Nån som vet var man kan köpa en grön orm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nomis 0 Postad 9 Juli , 2008 Tror man får leva med skiten! Vikingarna hade säkert samma problem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_A 0 Postad 9 Juli , 2008 Har provat uvar å ormar men det verkar inte hjälpa. jag har testat med ett snöre 20 cm över kapellet från för till akter och till min förvåning inte en enda måsskit sedan jag satte upp snöret har haft det i ca 1 månad nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 9 Juli , 2008 Är det ingen som har provat på, högtalare. Skaffa ett band med tunnelbaneljud, det finns inga måsar i tunnelbanan Nej men vad vore sommarn utan måsar, lite skit dör väl ingen av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zappe 1 Postad 9 Juli , 2008 Här finns information om dom måsskrämare jag nämde i tidigare inlägg. www.bernberg.se/shop/ftc/Manualer/manual_sv.pdf Hälsningar zappe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 9 Juli , 2008 Luftpistol är bra. Vi hade ett jätteproblem med måsar förra året. Vi knäppte en som sedan fick ligga kvar i vattnet, de andra måsarna flydde och har inte kommit tillbaka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 9 Juli , 2008 Nä, men det fräter sönder kapellet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strandad 0 Postad 10 Juli , 2008 De har sagt det och jag säger det igen. Ormar! Skaffa gummiormar. Det viktiga är att du flyttar lite på ormen och gärna lägger den i olika positioner (raklång, ringlad etc.) då och då. Måsarna är korkade djur men till slut fattar dom att de kan ge sig på den slöa ormen som inte rört sig på en månad. Ett annat tips jag fick här på MG är att binda fast en fiskelina i gummiormen då det finns betydligt större fåglar som faktiskt äter våra kapellvänner. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser