Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
BMoon

Köra inombordare på land, hur fixar ni vattnet?

Rekommendera Poster

Har min B20 som jag imellanåt vill köra lite med på land i samband med service och liknande. Har dock inte riktigt fått kläm på hur jag ska bära mig åt. När jag hade utombordare så körde jag med spolmuff men går ju inte nu.

Har testat att tappa upp en stor balja med vatten och sen lägga vattenslangen där i. Dock suger motorn mer vatten än slangen hinner ge varpå baljan blir tom efter 5-10 min.
Har funderat på om man kan sätta vattenslangen direkt på slangen till impellern men eftersom vattnet inte räckte i baljan så lär ju motorn få mindre vatten än den har kapacitet att suga i sig.

Hur gör ni, hur ska jag göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är helt rätt. vattenpumpen har mer kapacitet att suga vatten än vad en trädgårdsslang kan ge. Monterar du slangen direkt på pumpen och gasar på för fullt riskerar du att suga ihop en gardena slang och få en överhettad motor som följd.

Du måste altså gå omvägen via en pyts, eller en uppskuren dunk. Tänk även på att pumpens sugförmåga är direkt proportionell med varvtalet och många större motorer kan bara gå på tomgång kortare stunder med vattenslng dunk lösningen.

Mvh Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så jag är altså på rätt väg med baljan. Blir helt enkelt att skaffa större balja/fat då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag en 200 hästars Volvo TAMD 41 och har inga problem med att köra på land. Fyller upp en f.d. ölbryggarspann om c:a 50 liter innan jag startar motorn - låter så vattenslangen fylla på spannen hela tiden medan jag kör. Inga problem att hålla jämna steg med motorn. Ge fasen i att gasa för mycket bara.

Hemligheten är större spann/behållare - helt enkelt

Carl_Axel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en 41a och har likt Carl-Axel inget problem men innan 41:an så hade jag en 40:a och den vattenpumpen sög mer vatten än vad 41:an gör så det varierar beroende på vilken vattenpump/motor motor man har.

Tidigare hade jag stort kärl och en vakt som fick skrika till när det var dax att stänga av motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

själv har jag en ykoppling på slangen och jag kör på en slang som är lite bättre än biltemas eller c olssson. Då sugs den inte ihop..

bevid båten har jag en tunna med vatten som motorn kan ta från, den är kopplad via en gren på slangen som matar motorn från trädgården

På lågt varvtal så fylls tunnan genom den slangen och på högre så suger impellerpumpen därifrån :-)

 

Har dock märkt att om man ska kolla om motorns kylning är ok, så kör inte bara rent kallvatten. Försök att koppla trädgårdsslangen till en vanlig blandare med varmt och kallt vatten, och få till en temp på 20-25grader. Det blir lite skillnad från 4-8 gradigt vatten om man nu ska kolla kylningen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är ajabaja att koppla vattenslangen direkt mot impellerpumpen, oljekylaren pallar inte med trycket så du riskerar att få in vatten i oljan, du trycker troligtvis sönder packboxarna i pumpen också. Enligt verkstadshandboken så får man inte trycka oljekylen med mer än ett kilo....Det är högre tryck i vattenslangen.....Egen erfarenhet, det blir dyrt och jobbigt, kör med tunna och stoppa vattenslangen i den.

//Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var jag rätt från början med baljan då!

Känns lite primitivt men får la köra vidare på det...

Tackar för inläggen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...