Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Grovah

VP 250 (151c) går bara på 2 cylindrar

Rekommendera Poster

Hej!

Min VP250 (151c) som hittills har gått hur bra som helst nu helt plötsligt börjat gå dåligt. När jag nu ska starta den så är den svårstartad och jag är tvungen att varva upp den över 2000rpm för att den inte skulle dö. När den till slut blir varm så kan den gå på tomgång hjälpligt men går ryckigt och min slutsats var att den bara gick på 3 cylindrar. Har nu felsökt och det visar sig att den bara går på två! Dom två cylindrarna längst förut går inte (har ryckt tändkablarna en och en, bytt stift, kollat kabalar och dyligt).

När jag varvar upp den (över 2000-2500rpm) så känns det dock som om den går rent på alla 4 cylindrar men jag kan kanske ha fel på den punkten. Felsökningen har uteslutit problem med tändsystemet, min slutsats är att det är den ena förgasaren som börjat krångla eftersom dom två cylindrar som inte går på tomgång matas av den ena förgasaren.

Är det något jag kan prova att göra med förgasarna på plats innan jag skruvar loss förgasarna och lämnar in dom på renovering (och därmed går miste om resten av säsongen...)? Tips och hjälp mottages *mycket* tacksamt! Såvitt jag förstått så sitter det dubbla Solex: 44 PAI-7 på motorn.

MVH

/Grovah

Senast ändrad av Grovah | 07 juli 2008 | 22:26

Senast ändrad av Grovah | 07 juli 2008 | 23:20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar på mitt eget inlägg ifall någon annan kan ha nytta av lösningen. Efter att jag blåst rent tomgångsmunstycket på förgasaren med tryckluft nu ikväll så gick den hur bra som helst igen.

/Grovah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...