Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
moestberg

Tips på sportbåt/styrpulpet!

Rekommendera Poster

Nu har jag äntligen sålt vattenskotern och ska köpa båt.
Jag är ute efter en mindre sportbåt eller styrpulpet på ca 4-5m. Den är tänkt att användas främst för vattensporter och några mindre turer.

Pris har jag tänkt 40-60 tusen ungefär.

Kom gärna med tips och idéer på båtar och motorer! Spelar längden stor roll, hur stor motor måste det vara för att kunna dra vattenskidor etc.
Jag kikar en del på Ryds 435 gts och 475 gts, hur är kvaliten där? Har läst att det verkar vara lite sisådär med Ryds-båtarna, är det någon som kan bekräfta eller dementera det?

Som sagt, kom gärna med tips, åsikter och idéer. Behöver all hjälp jag kan få som nybörjare inom detta område!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte hade familj skulle jag själv köpa en sån här:

http://www.blocket.se/vi/16787123.htm?ca=11_s

Det finns de som tycker de är fula, men kolla in den här länken, här får du se en i full aktion:

Dessutom, om du känner för det, så går det ju faktiskt att övernatta en natt eller 2 i den.

Går den bra i sjön? Tja den har ju åtminstone vunnit Roslagsloppet några ggr, och tom med dagens monstermotorer så går den som en dröm.

En klassiker helt enkelt!

Mvh Labbibia



Senast ändrad av labbibia | 07 juli 2008 | 21:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Den här Ryds 475 GTS såg ju fin ut på bild i alla fall:

http://www.blocket.se/vi/17066143.htm?ca=7_s

Har du tur kan det vare en välvårdad båt, omöjligt att säga utan att ha kollat på den.

Det är ganska bra drag i Johnson/Evinrude 70 hk från den tiden.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 07 juli 2008 | 22:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara en riktigt bra båt. Men jag tycker ändå att den är lite för ful..!:)

Tack för tipset ändå!



Senast ändrad av moestberg | 08 juli 2008 | 07:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har sett den där. Det är ju nåt sånt jag är ute efter, synd att den är lite för dyr bara..:/ Men hur är Ryds-båtarna då, man behöver inte oroa sig över kvalitén på Ryds-båtar från tidigt 90-tal?

Är de pålitliga också, Johnson och Evinrude? Vad betyder VRO som står på vissa Johnson?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla min båtannons - Bella440R, köper du den för mer än 60.000 så är den din. dock utan GPSen. Skall byta in den på lördag mot en större å får då 60 för min men kan behålla GPSen.

Fast 40 hk kanske är lite lite i sportbåtssammanhang ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker den där modellen är jättesnygg, skulle absolut kunna tänka mig en sån. Såg dock att det inte följer med nån båtvagn och då går det tyvärr inte. Sen kanske 40 hk är på gränsen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det följer med en Laxåtrailer, upptagningsvagn. typ från 5-6 år gammal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjordlingen tycker jag verkar häftig, men har hört att det kan vara problem med läckande vattentunnel i dem. Båtarna är ju vid det här laget duktigt gamla, men visst är de häftiga?

Utseendet är ju en klassiker vid det här laget. Kepsen över vindrutan talar om vad är för båt. Inte vilken HT-båt från 60/70-talet som helst....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då? Vattentunneln är ju öppen i aktern för att kunna ta in 500? L vatten. Detta är ju för att båten ska bli stadig vid stillaliggande och i låg fart.

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet själva funktionen med tunneln. Har emellertid läst att tunneln ska vara nitad? i resten av skrovet. Vet inte exakt, men det är tydligen inte helt ovanligt att tunneln läcker i ovankant och att vatten sugs in i dubbelskrovet.

Om du tittar på fjordlingannonserna så står det ibland att båten är tunnelrenoverad. Läste någonstans att konstruktionen är bättre på Fjordling 18 än Fjordling 17, men Fjordling 18 ser ju inte alls lika häftig ut. Den är tom rätt ful.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en Finnsport 500 kan vara nåt?

Exempel:
http://www.blocket.se/vi/16819506.htm?ca=7_s

Mer info:
http://www.finnsport500.com

Finns de som har 200 hk på Finnsport 500 och med rätt hissning, hydralstyrning, förstärkt akterspegel, bra propeller osv är detta möjligt med fart uppåt 60 knop.
Med 90 hk och rätt hissning och bra propeller kan du få upp en Finnsport 500 i 40-45 knop (48 knop har en kille fått upp sin med Yamaha 90 hk 2-takt).

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner 175 kanske kunde vara något? Möjligen lite i ovankant rent prismässigt, men jag tror det finns goda prutmöjligheter. Har importerats flitigt senaste åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtarna verkar ju gå riktigt bra, men jag gillar inte alls utseendet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt snygga båtar men alldeles för dyrt.

Hur är det med kvalitén på senare Bayliner, är det från nåt årtal som de blir bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från mitten av 1990-talet lär de ha blivit bättre. Kanske svår att få ned till 60 tkr, men under 100 borde absolut inte vara någon omöjlighet. Speciellt inte en båt med några år på nacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det är ändå liite för mkt pengar för mig just nu. Och med tanke på att det blir min första riktiga båt så kanske det är bra att börja med nåt billigare...:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag säljer min Ryds 475 GTS nu. Kanske något för dig och billigast på blocket är den oxå trots det fina skicket. Enda negativa i min mening är väl att jag saknar trailer, men tycker nog priset väger upp det hela.

http://www.blocket.se/vi/16928420.htm?ca=10_s&last=1

Om det är intressant så hör av dig och kom och ta dig en provtur.

post-22113-1394235548,8502_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Ja kan tycka att man inte får snåla allt för mycket bara för att det är den första riktiga båten. Snålar man är det risk för att man drar på sig något man inom kort får renovera eller så upptäcker man att det inte va riktigt det man ville ha. Kanske köper för litet eller för gammalt.

Fundera på vad du vekligen vill ha båten till. Ht- jätte bra för man faktiskt kan ligga å sova ganska bra. Inge vidare utrymme på en mindre daycruicer. Har du mindre barn så kan ju ht va ett bra alt. vind/regnskydd m.m.

Ska du ut i kustbandet eller lite öppnare fjärdar skulle jag föredra en båt på över fem meter. Gärna med ganska höga fribord.

Jag har en tvåårig dotter, bor i en skärgårdskommun och kör mest bara dagsturer till skärgårdskrogar, kobbar för bad m.m Mitt val blev en styrpulpetare av lite större model. Men jag sög länge på någon hartop. Men det sluta med en styrpulpet.

Så..fundera lite extra å snåla inte för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekomenderar dej Ockelbo B16 eller T16 (den senare är ofta billigare men har samma underbara skrovform).

Du hittar nog inte ngn, båt under 5m som har så bra sjöegenskaper. Enormt stadig vid liggastillande mm,...

Hänger du på 70 hk eller uppåt så blir den perfekt till vattenlek...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en go vän som har en T16 och den stampar en del. Behörver inte vara nå värst vågit. Han har en Honda 4t 50Hk på den så det finns ju kraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, låter som en taskig kombination. Om jag inte minns fel så väger en Honda 50 hk ungefär som en 90 hk 2 taktare. Mina erfarenheter är dessutom att det är en av dom tröttaste 50 hk:are man kan hitta. Möjligtvis lite vrid men är inte rapp för fem öre...

När båten byggdes fanns inte så tunga motorer med så klen styrka så jag tror att han har svårt att kompensera den höga tyngden i akter och klarar inte pressa ner stäven tillräckligt.

Om du jämför med din egen som är över 5m (mer än 0,5 m längre än B/T 16) och har en en 75 hk 2-taktare så förstår jag din slutsats. Men som jag skrev, under 5 meter.

Det du beskriver är ju typiskt med för tung motor i förhållande till effekten och det problemet får dom flesta båtar. Hade han haft en rapp 50 hk 2-taktare hade det säkert blivit skilnad. Han kan mont, trimmfenor så kommer det nog att bli bättre.

B/T 16:ons skrov är ju vida känt för sina goda egenskaper. Däremot är den inte byggd för tunga slöa 4-taktare... :)

Jag baserade även rådet på trådskaparens prisklass på ekipaget.....

Jag har 70 hk 2-takt på min B16 och den går enormt mjukt för sin lilla storlek...

Men smaken är som baken....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...