Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
tellblom

Lite frågor inför segelbåtsköp.

Rekommendera Poster

Jag har lite frågor angående ett segelbåts köp jag tänkt göra.

Vi hade tänk köpa en Maxi 77 som lärobåt eftersom den skall vara bra som startbåt (eller som en kollega sa Havets volvo 240).

Men jag har ett par frågor:
1. Många båtar ligger redan sjösatta, bör man köpa en båt som ligger i eller skall man kräva att få se köl/skrov?
2. Vi hade tänkt att ha nån form av båttrailer/kärra/vagn 30km/h varianten ( vi skall transportera båten ca 4 km ifrån upptagning tillvinterförvaring) som man gärna drar efter bil eller traktor. Vi hade sedan tänk att låta båten stå på denna under vintern.  Vad finns att köpa som inte kostar mer än båten?
3. Besikningsman inför köp? Finns sådana, vad gör de och vad kostar de?

mvh
Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några enkla svar:

1 Köp aldrig en båt som ligger i sjön utan att ta upp den på land och kolla botten och köl.

2 4 km är en lång väg. varför ta upp  den så långt? kräver en stabil och fräsch vagn.

3 Du ska definitivt skaffa en besiktningsman. Kolla i telefonkatalogen. Brukar väl kosta en 3- 5 tusenlappar oftast timberoende. Ring och fråga på pris. En besiktningsman hittar alltid en massa fel. De flesta kan ge ett råd om hur båten är i förhållande till andra båtar i samma ålder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat bra tips är att göra en sökning i detta forum. Det är bara någon vecka sedan samma frågor som du ställer diskuterades, du hittar säkert något matnyttigt i den tråden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Kolla också Maxi 68 an, jag var inne i en sådan och den kändes större invändigt. Kanske någon kan svara på det, är den det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan varmt rekommendera Maxi 77 som inkörsport till seglingen. Den är rymlig, praktisk, och en många gånger underskattad seglare.

Du bör kolla köl och botten innan köp, men en besiktningsman för flera tusenlappar känns lite overkill för ett köp i den här prisklassen.  Du kommer långt med en båtkunnig bekant.

Varför köpa en vagn och frakta båten flera kilometer på?

Förslag: Skaffa en vagga. Transportera båten dit på lastbil.

Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...