Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
vaddosnipa

Laddningsproblem

Rekommendera Poster

Hej!

Har en BMW d12 med en inbyggd generator i svänghjulet som inte fungerar. Tänkte då, att jag köper en ny extern generator på Biltema. Har vad jag tror, kopplat in den rätt, följde inte med något kopplingsschema, men det laddar inte ändå. Det hänger ut en kabeltåt med anslutning från generatorn, som jag inte vet vad den ska gå till (visste inte Biltema heller).

Är det någon som vet? Tacksam för svar.

/kent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vilket sammanträffande kolla mitt inlägg generatorbyte md3b. Misstänker att vi försöker få dit samma generator tror även min är köpt på biltema

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Den blå kabeln skulle kunna vara minussidan på fältlindningen. Jordar du den så tror jag att generatorn går på sin interna regulator och laddar,alternativet är att köra den via en extern regulator.

Mät resistansen mellan D och Blåkabel samt resistansen mellan D och jord. Du ser då hur fältlindningen är kopplad.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte kollat på BilTemas generatorer.

Har du kopplar in B till batteri plus?

D- till batteri minus?

DF till nyckeln (typ)(också ).

När tändningen är i (gång eller tändningsläge) så får DF fältspänning s.a.s. och generatorn laddar. Den extra kabeln kan vara till varvräknare så du bör kolla upp vad du har för märkningar på generatorn. Dom 3 som jag har nämnt här ovan, är dom vanligast förekommande märkningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Kolla på Skyllermarks.se, där har du tips om hur man kopplar generatorn. battererier m.m

Lycka till

//Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara så här att den som bara heter är DF och den blå är minus......iså fall vet jag hur man ska koppla.....risken är ifs att man kopplar fel och vad jag förstått så går generatorn sönder då

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...