Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
nemtrix

generatorbyte md3b!

Rekommendera Poster

Min generator ger dålig laddning och jag tänkte jag skulle byta den. Nåväl idag lossade jag den och kom på att jag har en generator på 65ah i mitt garage från något gammalt bilbygge, kolla storleken och allt stämde med bulthål och annat.

Nu till problemet på den gamla finns det fler sladdar jag inte kan identifiera. Jag har en som heter DF som inte finns på den nya......även D- saknas på den nya. På den nya har jag D , , B samt en Blå sladd som inte är märkt.....Jord finns på båda.

På den gamla satt det någonsorts vad jag tror relä men D , DF, D- vad är detta ?? Ser betydligt nyare ut än själva generatorn. Skickar med bilder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hepp gick inte att ladda upp bilder   försöker senare någon som vet ändå

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Din gamla har en extern regulator (reläet du pratar om), DF och D- är fältlindningens båda ändar som kopplas till den externa regulatorn.

Den nya har (eller har haft) antagligen inbyggd regulator, D kopplas til laddlampan som i sin tur är kopplad till batteriplus via tändninglsåset.

B är generatorns utgång (laddningen) och kopplas till batteriets pluspol.

Den blåa sladden..inte en aning..kanske en D- (i så fall är generatorn modad för extern regulator och den inbyggda regulatorn ersatt med enbart kolhållare, så är det på min).

post-22127-1394235537,4448_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så kommer det gå att installera den nyare generatorn på motorn???

Jag kopplar på D samt B som innan vad mer ska kopplas?

Och ska den blåa sladden bara hänga löst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att det går är nog säkert, men om DU kan få det att fungera är mer osäkert Tungan

Det 1:a du måste få koll på är vart går den blåa sladden, vad är den till för ?

Det 2:a du måste kolla är om den har inbyggd regulator eller ej (kanske ger sig när du har koll på steg 1).

Sen (när man vet hur det är kopplat/vad för grejer som sitter var) skulle jag satt generatorn i skruvstädet, lagt spänning på och mätt om det flyter nån ström i D /jord kretsen och om så är fallet, satt på borrmaskinen med passande hylsa på centrummuttern och mätt utspänningen på B när jag med borrmaskinens hjälp snurrar generatorn.

Får man då vettig utspänning (klarar att lysa upp en normal billampa typ hel/halvljus) då vet man att generatorn laddar..man vet fortfarande inte om regulatorn reglerar men det ger sig senare..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...