Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
miny

MD17 Stoppar vid tomgångskörning.

Rekommendera Poster

Hej !

Häromdagen stoppade maskinen (MD17) precis vid kaj. Bränslefilterna såg ej bra ut så dom bytte jag. Efter det så går maskinen fint vid marsfart, men vid tomgångskörning dör maskinen direkt. Kan det vara en luftficka eller kanske smuts i spridarna eller något annat.

Vore glad om någon kan hjälpa mig.

MVH

Micke 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan var många fel men lufta är väl det första du ska börja med. Kolla förfiltret är det välluftat?

Ett annat alternativ är att det uppstår vakum någonstans i bränslesvangarna pga skit eller att den ligger i kläm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Om du inte har returen direkt till tank utan bara till förfiltret är det lätt att eventuell  luft som smitit ut i systemet går tillbaka till förfiltret och sedan ger lågfartsproblem.

Mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba tips.

Testat att lufta på alla tänkbara sätt. Även förfiltret och returen till finfiltret är luftat. UTAN någon förändring. När jag får igång motorn och reglerar långsamt mellan 1200-2400 r/m går han fint, men stoppar direkt när jag sätter han på tomgång. Men reglerar jag snabbt fram och tillbaka runt 1700-2400 r/m stoppat maskinen helt plötsligt efter en stund. Kan det kanske vara centrifugalregulator i insprutningspumpen som är kass ?

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...