Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
stortriss_hej

konventera om till etanol

Rekommendera Poster

inte såg när den brann

Har du aldrig sett F1?

Här lite mer spektakulärt:

Energiinnehållet i etanol är över 30% lägre än i bensin...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det finns ett antal youtub filmer där tankkillen plötsligt beter sig lustigt och sedan kommer det folk med brandsläckare och det är sådan jag sett och då förklarade någon att det berodde på att etanol brann med osynlig låga(Hittade att det inte var F1 utan indy500:http://www.youtube.com/watch?v=qtSKt1jE0M8&feature=related som jag sett). men släpp det nu och återgå till det tråden handlade om!

Ja visst är det lägre energiinnehåll än i disel/bensin men fortfarande ett bra bränsle. Jag har aldrig tagit ställning i miljöfrågor eller om det är bättre än andra bränslen utan vad jag har försökt få fram är feltänket att köra en bensinmotor på etanol. Det finns ett företag som bygger om dieselmotorer till etanol och de får tydligen bättre verkningsgrad (enligt egen utsago) men fortfarande så är det fel motor för bränslet. Så min åsikt är att om man ska satsa på etanol så ska man även ta fram en etanolmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vet man att det är bättre för naturen ? För att någon politiker sagt det. Det finns säkert något som inte är bra med E85 . Om 5år så kommer dom säkert på att det är livsfarligt och då får vi någon annan sorts bränsle som ska vara bättre just då. Jag tror att det är ett politiskt spel med den globala uppvärmningen.Det finns ju två sidor om detta vilken är rätt/fel ?

Senast ändrad av albin1996 | 09 oktober 2009 | 23:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver inte vänta i 5 år. De första forskningsrönen har redan kommit. Men som med allt som har med miljö att göra så satsar man för stort på en lösning så blir det problem. Om allt ska drivas av etanol så lär det bli stora miljöproblem lika väl som det har blivit det av att vi nu i många år bara använt petrolium....
Det finns beräkningar på vad som händer om alla bilar börja drivas med etanol och de enorma mängder vattenånga som då skulle släppas ut. Mycket molnigare med allt vad det innebär.
Så jag tror att lösningen är att ta till vara på alla bra ideer för att rädda mänskligheten.
Som någon klok miljöforskare sa. Miljöförstöringen är inget problem för jorden. Den repar sig på några hundra år. Värre är det med mänskligheten som riskerar att gå under....

Så att vara miljövän är en rent egoistisk handlingTungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut ska man försöka om man tycker att det är värt det!
Bättre miljö har ofta en baksida.
Men även om accepterar att räckvidden och dunkbärningen kommer att öka så finns det en annan faktor som är lite avskräckande. I en tank med ren bensin eller diesel så är mättningsgraden i luften så hög att det inte kan brinna eller fatta eld. Detta ändras med E85 och är ett skäl till att räddningstjänsten och framför allt brandkåren inte gillar det. Mer svårsläckt, större antändningsområde samt en risk för tankexplosion med katastrofala följder för en båt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För drygt 2000 år sedan skulle en enda person få hela världen på fötter, genom mirakel av olika slag. Trist nog så slog det slint, så även för en i vårt land känd person benämd Etanol Jesus han och hans lärjungar predikade om etanolens fördelar. Idag med facit i handen börjar vi okunniga inse att allt var ett spel för miljö-galleriet.  Numera har kunniga kvinnor o män räknat ut att ALLT grönt måste vara energi odling för att Sverige ska kunna täcka ca 50% v vårt drivmedelsbehov. Att sedan etanolproduktionen som sådan skadar miljön i stor omfattning har också börjat synas. (läs gärna Robert Colins artiklar i AB)

Allt nog, de allra flesta moderna 4-taktsmotorerna på marknaden har styrs av en dator, en smart liten rackare som både känner av, räknar ut och ställer om tändning o insprut beroende på bränslets kvalitet. Om densamma därmed känner av att bränslet innehåller etanol, ställer dqatorn om med tanke på detta.

Detta fenomen gör att en stor majoritet av dagens fyrtaktsmotorer med enkelhet och utan ingrepp i motor kan köras på bensin med en stor inblandning av etanol. (Dagens 95okt innehåller redan några procent etanol-förutom bensolen).

Kör sommartid en Jagga sen 1990 på 50% etanolinblandning vid tex långresor. Detta dock med avsikt att sänka kostnaden i första hand och miljön i andra hand, eller möjligen tredje. Skulle jag tänka på miljön är valet på sjön självklart. SEGLA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Allt nog, de allra flesta moderna 4-taktsmotorerna på marknaden har styrs av en dator, en smart liten rackare som både känner av, räknar ut och ställer om tändning o insprut beroende på bränslets kvalitet. Om densamma därmed känner av att bränslet innehåller etanol, ställer dqatorn om med tanke på detta.

Detta gäller mig veterligen inte för en enda marinmotor, då dessa saknar lambdasond. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...